YTK

YTK on nostanut valmiustasoaan koronaviruksen vuoksi

Yleinen työttömyyskassa YTK hoitaa Suomessa noin joka viidennen palkansaajan työttömyysturvan. YTK on tunnistanut riskienhallinnassa koronaviruksen aiheeksi, jonka myötä olemme nostaneet valmiustasoamme ja alkaneet toteuttaa tehtäviä, joilla turvaamme ydintoimintomme sujumisen myös poikkeusolosuhteissa.

YTK on maksanut tänä vuonna tammi-helmikuussa noin 105 miljoonaa euroa työttömyyskorvauksia. Maksamistyö on hyvin henkilösidonnaista ja edellyttää asiantuntemusta työttömyysturvalainsäädännöstä.

Suomessa nyt todetut tautitapaukset ja viruksen leviämisvauhti ovat nostaneet riskejä, joten olemme ottaneet käyttöön kaikkia käsittelijöitämme ja asiakaspalveluamme koskevan laajennetun etätyömahdollisuuden. Aiemmat läsnäolovelvoitteet on purettu ja jokaisella on oikeus ja mahdollisuus tehdä työtä kotoa käsin”, toteaa YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki.

Päivärahojen maksamisen sujumisen lisäksi kriittinen rooli on OmaYTK-verkkopalvelulla, jonka kautta lähes kaikki hakemukset tulevat. Verkkopalveluiden toimivuus on siis toinen kriittinen piste palvelussamme”, tarkentaa kehitysjohtaja ja valmiusryhmän päällikkö Seppo Turunen.

On myös päätetty sulkea YTK:n asiakaspalvelupiste Loimaalla ensi maanantaista alkaen. Asiakaspalvelu palvelee normaalisti puhelimitse, OmaYTK:ssa ja chatissä. Henkilökohtaisen tapaamisen ajan voi varata tarvittaessa puhelimitse.

Talouden heikentyminen vaikuttaa työttömyysturvan maksamiseen

Talouden heikentyminen tulee lisäämään työttömyyttä ennakoitua enemmän.

”Vakavaraisuutemme on hyvällä tasolla, tasoitusrahastomme on vahva ja sijoitusstrategiamme maltillinen. Emme siis näe suurimpana uhkakuvana taloudellisia riskejä. Suurin riski on henkilökuntamme riittävyys tilanteessa, jossa lomautuksia alkaa tulla nopeasti ja työttömyys kasvaa merkittävästi”, talousjohtaja Antti Jokinen toteaa.

YTK on jo käynnistänyt rekrytointisuunnitelmat henkilöstöresurssien turvaamiseksi myös loppuvuonna.

”Alkuvuonna on tullut jo hieman ennakoitua enemmän päivärahahakemuksia, joten käsittelyä odottavia hakemuksia on jo jonossa. Lisäksi isohko tulorekisteri-hanke on vasta saatu jalkautettua järjestelmiimme, ja tulossa olevat kehitystehtävät käyttävät henkilöstöltä aikaa. Siksi haluamme tehdä nyt kaikkemme, jotta työttömyysturvasta ei tule ihmisten taloudellisen tilanteen pullonkaulaa loppuvuonna”, Alamäki sanoo.

YTK julkaissut lomautetuille ohjeistuksen

YTK on julkaissut verkkosivuillaan ja jäsenistölleen ohjeen, miten toimia tilanteessa, jossa on tullut lomautetuksi.

Haluamme tässäkin tilanteessa olla jäsenillemme mahdollisimman mutkaton ja välittävä kumppani. Jokainen on nyt epävarmuuden tilassa ja käännettä parempaan odotetaan kiivaasti. Me-henkeä ja inspiroitumista pidämme yllä kehittelemällä mm. etätyöhön positiivisia ideoita”, Alamäki lisää.

YTK
Teollisuuskatu 4
32200 Loimaa

02 760 7620http://www.ytkpalvelut.fi

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa jo yli 440 000 palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa ja toimistossamme Loimaalla ja Turussa työskentelee 140 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi

Lue lisää julkaisijalta YTK

Työelämän muutos näkyy koulutustarjonnan käytössä – Tekoäly otti exceliltä kärkipaikan YTK Työelämän jäsenten verkkokirjastossa7.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Uudet tiedot ja taidot ja erityisesti tekoäly kiinnostivat ennätyksellisen monia YTK Työelämä ry:n jäseniä vuonna 2023. Työelämän verkkokoulutuskirjastoon rekisteröityi useita tuhansia uusia käyttäjiä ja koulutussisältöjä katsottiin kymmeniätuhansia kertoja. Monet pohtivat juuri nyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia työhön.

Työsuhteisiin liittyvän neuvonnan tarve kasvanut – YTK Työelämä on tarjonnut oikeudellista apua jäsenille jo yli kymmenen vuotta30.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Kymmenen vuotta sitten YTK Työttömyyskassan jäsenille tarkoitettu yhdistys, YTK Työelämä, alkoi tarjota jäsenilleen työsuhteisiin liittyvää neuvontaa puhelimitse. Puheluita on vuosien mittaan puhuttu kiihtyvällä tahdilla, vuonna 2023 yli 16 000 kertaa. Matalalla kynnyksellä saatavalle palvelulle on tarvetta, koska työelämään liittyvät ongelmatilanteet tuntuvat vaikeilta ja tulevat usein yllättäen.