YTK varautuu turvaamaan toimintansa pahenevassa koronatilanteessa

Suomen suurin työttömyyskassa on varautunut vaikean koronatilanteen aiheuttamiin henkilöstövaikutuksiin. Valtaosa henkilöstöstä asuu ruuhka-Suomen ulkopuolella ja työt tehdään laajasti etänä.

Uuden koronavirusvariantin pelätään vaikuttavan valtakunnallisten organisaatioiden toimintaan. Julkisuudessa onkin perustellusti esitetty huolestuneita näkemyksiä sairauspoissaolojen vaikutuksesta.

Yleinen työttömyyskassa YTK koki vuoden 2020 koronakriisin alussa historiansa suurimmat hakemusvyöryt muutamien viikkojen aikana. Vastaavaa tilannetta ei ole nyt näköpiirissä, mutta nopeasti leviävä omikronmuunnos saattaa vaikuttaa työvoiman saatavuuteen.

YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen vakuuttaa, että YTK:ssa on kyvykkyyttä huolehtia jäsenten hakemuksista, vaikka omikronmuunnos vaikuttaisi nopeasti henkilökunnan sairauspoissaoloihin.

"Henkilökuntamme saatavuus ja toimintamme joustavuus ovat hyvällä tasolla. Olemme koronakriisin aikana kasvattaneet merkittävästi henkilöstön määrää ja tarvittaessa saamme lisättyä henkilöstön tuntimääriä, jotta selviämme mahdollisesti kasvavista sairauspoissaoloista.”

YTK:n päätoimipaikka on Loimaalla, ja henkilöstö asuu valtaosin suurimpien kaupunkien ulkopuolella. Tästä on apua omikronin jyllätessä.

"Merkittävä etu on myös se, YTK ei sijaitse ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla, vaan henkilöstömme asuu pääosin Loimaan lähettyvillä ja Varsinais-Suomessa. Täällä rokotekattavuus on erittäin hyvä ja myös tartuntoja selvästi vähemmän kuin esimerkiksi Helsingissä”, Auli Hänninen kertoo.

Henkilöstö jatkaa laajasti etätöissä

YTK:n toiminnan suunnittelussa kaikki tähtää siihen, että hakemusten käsittelyajat pysyvät hyvinä. Oppia on saatu jo kahden koronavuoden verran.

"Olemme sitoutuneet 14 päivän palvelulupaukseen, jonka aikana pyrimme kaikki hakemukset käsittelemään. Olemme pysyneet tässä jo pitkään, vaikka vuosi 2021 oli myös kiireinen koronavuosi ja käsittelimme yhteensä 739 430 hakemusta", Auli Hänninen sanoo.

Henkilöstö jatkaa YTK:lla laajasti etätöissä, ja kontaktit on vähennetty minimiin.

”Laajan etätyön ansiosta mahdolliseen altistuskaranteeniin joutuvat työntekijät voivat työskennellä kotoaan, eikä tästä aiheudu hidastusta työntekoon.”

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.