YTK

YTKBarometri: Työttömyys lokakuussa matalinta vuoden 2019 jälkeen

YTK:n työttömyysaste oli lokakuussa 6,4 %. Työttömyys on laskenut yhtäjaksoisesti seitsemän kuukauden ajan. Eniten on parantunut yli 55-vuotiaiden työttömyystilanne.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistöntyöttömyys laski lokakuussa alemmaksi kuin kertaakaan koronaepidemian aikana. YTK:n jäsenistön työttömyysaste oli lokakuussa 6,4 %. Työttömyys laski edellisestä kuukaudesta 0,7 prosenttiyksikköä.

Syyskuussa luku oli 7,1 % ja vuosi sitten lokakuussa 8,5 %.

”Yhteiskuntaa on saatu monin tavoin auki ja työmarkkinat vetävät nyt hyvin. Avoimia työpaikkoja on enemmän kuin kahteen vuoteen. Kohtaanto-ongelma vaikuttaakin nyt koronakriisiä merkittävämmältä uhalta työllistymiselle”, sanoo YTK:n vt. toimitusjohtaja Paula Virri

Työttömyyden lasku tulee kaikista työttömyyden muodoista. Selvin trendi on kuitenkin lomautusten jatkuva väheneminen. Lomautettujen päivärahansaajien määrä on laskenut YTK:lla yhtäjaksoisesti maaliskuusta asti.

56–68-vuotiaiden työttömyys laskenut nopeimmin

Yli 55-vuotiaiden työttömyys on ikäryhmistä YTK:n jäsenistön keskuudessa syvintä. Heidän työttömyysasteensa myös laski lokakuussa eniten. 56–68-vuotiaiden työttömyys oli lokakuussa 12,9 %, kun se vielä syyskuussa oli 14,1 %.

31–55-vuotiaiden keskuudessa työttömyysaste oli lokakuussa 5,3 % ja 17–30-vuotiailla 4,3 %.

“Työttömyys painottuu yhä vahvasti yli 55-vuotiaisiin, eikä tähän ole luultavasti tulossa nopeaa muutosta. On kuitenkin ilahduttavaa, että suotuisa työllisyyskehitys on vaikuttanut eniten ikätyöttömyyteen”, Paula Virri sanoo.

Yleinen työttömyyskassa YTK edustaa yli puolella miljoonalla jäsenellään joka neljättä suomalaista palkansaajaa.

YTK

02 760 7620http://www.ytkpalvelut.fi

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi

YTK Työttömyyskassan jäsenet voivat halutessaan liittyä myös YTK Työelämä ry:hyn. YTK Työelämä ry on Suomen suurimpia yhdistyksiä yli 250 000 jäsenellään. YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen muun muassa Lakikaverin työsuhteen pulmatilanteisiin, vakuutuksia työhön ja vapaa-aikaan sekä tukea työnhakuun ja työkaluja osaamisen kehittämiseen. www.ytkpalvelut.fi

Lue lisää julkaisijalta YTK

Työelämän muutos näkyy koulutustarjonnan käytössä – Tekoäly otti exceliltä kärkipaikan YTK Työelämän jäsenten verkkokirjastossa7.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Uudet tiedot ja taidot ja erityisesti tekoäly kiinnostivat ennätyksellisen monia YTK Työelämä ry:n jäseniä vuonna 2023. Työelämän verkkokoulutuskirjastoon rekisteröityi useita tuhansia uusia käyttäjiä ja koulutussisältöjä katsottiin kymmeniätuhansia kertoja. Monet pohtivat juuri nyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia työhön.

Työsuhteisiin liittyvän neuvonnan tarve kasvanut – YTK Työelämä on tarjonnut oikeudellista apua jäsenille jo yli kymmenen vuotta30.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Kymmenen vuotta sitten YTK Työttömyyskassan jäsenille tarkoitettu yhdistys, YTK Työelämä, alkoi tarjota jäsenilleen työsuhteisiin liittyvää neuvontaa puhelimitse. Puheluita on vuosien mittaan puhuttu kiihtyvällä tahdilla, vuonna 2023 yli 16 000 kertaa. Matalalla kynnyksellä saatavalle palvelulle on tarvetta, koska työelämään liittyvät ongelmatilanteet tuntuvat vaikeilta ja tulevat usein yllättäen.