YTKBarometri: Työttömyys lokakuussa matalinta vuoden 2019 jälkeen

YTK:n työttömyysaste oli lokakuussa 6,4 %. Työttömyys on laskenut yhtäjaksoisesti seitsemän kuukauden ajan. Eniten on parantunut yli 55-vuotiaiden työttömyystilanne.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistöntyöttömyys laski lokakuussa alemmaksi kuin kertaakaan koronaepidemian aikana. YTK:n jäsenistön työttömyysaste oli lokakuussa 6,4 %. Työttömyys laski edellisestä kuukaudesta 0,7 prosenttiyksikköä.

Syyskuussa luku oli 7,1 % ja vuosi sitten lokakuussa 8,5 %.

”Yhteiskuntaa on saatu monin tavoin auki ja työmarkkinat vetävät nyt hyvin. Avoimia työpaikkoja on enemmän kuin kahteen vuoteen. Kohtaanto-ongelma vaikuttaakin nyt koronakriisiä merkittävämmältä uhalta työllistymiselle”, sanoo YTK:n vt. toimitusjohtaja Paula Virri

Työttömyyden lasku tulee kaikista työttömyyden muodoista. Selvin trendi on kuitenkin lomautusten jatkuva väheneminen. Lomautettujen päivärahansaajien määrä on laskenut YTK:lla yhtäjaksoisesti maaliskuusta asti.

56–68-vuotiaiden työttömyys laskenut nopeimmin

Yli 55-vuotiaiden työttömyys on ikäryhmistä YTK:n jäsenistön keskuudessa syvintä. Heidän työttömyysasteensa myös laski lokakuussa eniten. 56–68-vuotiaiden työttömyys oli lokakuussa 12,9 %, kun se vielä syyskuussa oli 14,1 %.

31–55-vuotiaiden keskuudessa työttömyysaste oli lokakuussa 5,3 % ja 17–30-vuotiailla 4,3 %.

“Työttömyys painottuu yhä vahvasti yli 55-vuotiaisiin, eikä tähän ole luultavasti tulossa nopeaa muutosta. On kuitenkin ilahduttavaa, että suotuisa työllisyyskehitys on vaikuttanut eniten ikätyöttömyyteen”, Paula Virri sanoo.

Yleinen työttömyyskassa YTK edustaa yli puolella miljoonalla jäsenellään joka neljättä suomalaista palkansaajaa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.