YTKbarometri: Työttömyys pysynyt heinäkuussa korkealla, lomautetut työllistymässä

Koronan vaikutukset Suomen talous- ja työllisyystilanteeseen näkyvät erityisesti korkealle kohonneena työttömyytenä ja laajoina lomautuksina. Yleinen työttömyyskassa YTK:n tilastojen mukaan päivärahahakemusten määrät ovat laskussa ja lomautukset vähenemässä, mutta työttömyys on edelleen korkealla.

Niin lomautettujen ensihakemusten, eli uusien alkavien lomautuksien, kuin jatkohakemustenkin määrä on laskenut kesän aikana.

YTK:n jäsenten työttömyysaste oli heinäkuun lopulla 14,5 %. Viime vuoden elokuussa jäsenistön työttömyysaste oli 7,1 %. Viime helmikuussa ennen koronan vaikutusta työttömyysaste oli 8,2 %. Huhtikuussa YTK arvioi, että jäsenistön työttömyysaste nousee ennätyksellisesti yli 15 prosenttiin. Tämä on kesän aikana toteutunut.

– Perinteisesti heinäkuu on hiljainen lomakuukausi, mutta tänä vuonna käsittelimme sen aikana yli 100 000 hakemusta ja maksoimme yli 100 miljoonaa euroa korvauksina hakijoille, YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki kertoo. Tämän vuoden heinäkuussa YTK maksoi korvauksia yli 63 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2019 heinäkuussa, jolloin maksettiin noin 40 miljoonaa euroa. Saajien määrä kasvoi 109 prosentilla viime vuoden heinäkuuhun nähden.

Hakemusten määrät edelleen suuria,
mutta vähenemässä

Heinäkuussa YTK sai työttömien ensihakemuksia 2 742 kpl eli noin kolmanneksen vähemmän kuin kesäkuussa (3 875 kpl). Lomautettujen ensihakemuksia sen sijaan tuli heinäkuussa huomattavasti vähemmän (4 711 kpl) kuin kesäkuussa (8 016 kpl). Jatkohakemuksia tuli heinäkuussa yhteensä 62 969 kpl ja kesäkuussa 75 294, joten jatkohakemusten määrä laski kesän mittaan yli 16 prosenttia.

Tilastokuvaajasta on nähtävissä, että alkaneiden lomautusten perusteella on maksettu yhä harvemmalle korvauksia. Tämä tarkoittaa sitä, että uusien alkavien lomautuksien määrä on laskenut. Samalla myös lomautettujen jatkohakemusten perusteella myönnettyjen korvausten lukumäärä on laskenut kesä- ja heinäkuun aikana, mikä viittaa siihen, että lomautetut ovat palanneet töihin. YTK:ssa kehitys näyttää jatkuvan hyvänä myös elokuussa.

Tästä on kyse:

• YTKbarometri on kuukausittain julkaistava tilastokatsaus Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistön tunnusluvuista.
  • YTK:lla on jäseniä yli 477 000. Määrä vastaa noin 25 % vakuutetuista palkansaajista.
  • YTK:n työttömyysaste on työttömyysetuutta saavien jäsenten osuus kaikista YTK:n jäsenistä.
  • YTK hoitaa noin kolmannesta kaikista päivärahoista. Heinäkuussa 2020 maksetuista päivärahoista YTK maksoi noin 35 prosenttia. Vuonna 2019 kaikkien työttömyyskassojen yhteensä maksama etuuksien määrä oli kokonaisuudessaan noin 1,69 miljardia euroa, josta YTK:n osuus oli noin 504 000 euroa, eli noin 30 prosenttia.
  • Ensihakemuksella tarkoitetaan ensimmäistä päivärahahakemusta työttömyyden tai lomautuksen alettua.
  • Jatkohakemuksella tarkoitetaan seuraavia hakemuksia, jos työttömyys tai lomautus jatkuu.
  • Ansiosidonnainen päiväraha muodostuu perusosasta sekä ansio-osasta, jonka suuruus lasketaan palkan perusteella laissa määriteltyjen sääntöjen avulla.
  • Ansioturvan rahoitus jaetaan valtion, työllisyysrahaston ja työttömyyskassan jäsenten kesken. Valtio rahoittaa ansiopäivärahasta perusosan, työttömyyskassat 5,5 % ja työllisyysrahasto loput työntekijöiden ja työnantajien työttömyysvakuutusmaksuilla.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka viidennen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

Lomautettu, varo tätä sudenkuoppaa, jos sinut irtisanotaan15.9.2020 10:11:21 EESTTiedote

Syksyn mittaan saadut ilmoitukset lukuisista uusista yt-neuvotteluista kertovat työllisyystilanteen jatkumisesta epävakaana. Saattaa siis olla, että osa lomautuksista vaihtuu irtisanomisiksi. Työsuhteen päättyminen on jo sinällään kurja tilanne, mutta jos unohtaa kertoa tilanteen muuttumisesta työttömyyskassaan, saattaa lisäksi joutua tilittämään väärin perustein maksettuja päivärahoja takaisin.

Kysely: Koronatilanne kurittaa erityisesti tiettyjä aloja – 40 prosenttia kamppailee epävarman työtilanteen kanssa29.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Yleinen työttömyyskassa YTK kartoitti laajalla kyselyllä jäsentensä työtilannetta ja näkymiä tulevasta. Kysely* toteutettiin alkukesästä koronarajoitusten ollessa vielä voimassa, ja siihen vastasi yhteensä 21 715 henkilöä. Tulokset kertovat, että haasteellisin tilanne on erityisesti palvelu-, matkailu-, ravintola-, markkinointi- ja kaupan alalla. Koronakeväästä palautuminen on kesken, ja vastauksissa nousivat esille epävarmuus ja epätietoisuus myös tulevaisuuden suhteen.