YTN haastoi myös Stora Enson ja Eforan käräjäoikeuteen työsopimusrikkomuksista

Ylemmät Toimihenkilöt YTN on haastanut myös Stora Enson ja Eforan käräjäoikeuteen ylempiin toimihenkilöihin kohdistuneesta työsopimusrikkomuksesta.

Osana kilpailukykysopimuksen soveltamista jotkut metsäteollisuuden yrityksistä ovat päättäneet yksipuolisesti leikata myös ylempien toimihenkilöiden pekkaspäiviä.

Menettely on vastoin kilpailukykysopimusta, jossa edellytettiin, että asiasta sovitaan työehtosopimuksissa.

Metsäteollisuudessa työskentelevillä ylemmillä toimihenkilöille ei ole työehtosopimusta, koska Metsäteollisuus ry ei ole suostunut sitä YTN:n kanssa solmimaan. Näin ollen työnantajilla ei ole myöskään oikeutta leikata työsopimuksessa sovitun ehdon mukaisia pekkaspäiviä.

Vastaava kanne on nostettu jo aiemmin muutamia Metsä Groupiin kuuluvia yrityksiä kohtaan. Nyt vaateet kohdistuvat siis myös Stora Ensoon ja Eforaan.

Lisätietoja: Saku Laapio
YTN Metsäteollisuuden vastaava asiamies
saku.laapio@ytn.fi

YTN: Työaikalaissa hyviä avauksia, toteutumista valvottava nykyistä paremmin7.7.2017 13:22Tiedote

Tänään julkistetussa luonnoksessa uudeksi työaikalaiksi on hyviä avauksia: soveltamisala laajenisi hieman ja työntekijöille avautuisi uusia mahdollisuuksia vaikuttaa itse oman työaikansa sijoitteluun työaikapankin ja joustotyöajan avulla. Jatkovalmistelussa on huomioitava se, ettei lain soveltamisalan laajennusta vesitetä erilaisilla poikkeuksilla. Samoin työtehtävissä matkustamiseen käytetty aika on noteerattava selvästi työhön sidonnaiseksi ajaksi.

YTN: Muuntokoulutus ratkaisu suunnittelu- ja konsulttialan osaajapulaan15.6.2017 15:50Tiedote

Tänään julkistetun selvityksen mukaan suunnittelu- ja konsulttialalla on kasvava työvoiman tarve. Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry arvioi alalle syntyvän osaamisvajeen olevan vähintään 9000 korkeakoulutetun verran vuosina 2017-2025. Ratkaisuksi esitetään alan koulutusmäärien merkittävää lisäystä. Ylemmät Toimihenkilöt YTN esittää tämän sijaan muuntokoulutusohjelmaa, mikä vastaisi nopeammin osaajapulaan.