YTN hyväksyi työehtosopimukset kolmelle alalle

Ylemmät toimihenkilöt YTN:n hallitus hyväksyi neuvottelutulokset uudeksi työehtosopimukseksi teknologiateollisuuteen, suunnittelu- ja konsulttialalle ja kemianteollisuuteen.

Kahdella ensin mainitulla alalla YTN:n sopijaosapuoli on Teknologiateollisuus ry, kemian alalla Kemianteollisuus ry. Hyväksyttyjen sopimusten piirissä on noin 120 000 ylempää toimihenkilöä.

Sopimukset nostavat ansioita 3,2 prosentilla kahden vuoden aikana. Palkkaratkaisut neuvotellaan lähtökohtaisesti paikallisesti. Jos paikallisia ratkaisuja ei synny, sopimukset sisältävät sekä yleiskorotuksen että työnantajan jakaman erän liittojen sopimalla tavalla.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Heikki Kauppi

neuvottelupäällikkö Petteri Oksa

YTN: Työaikalaissa hyviä avauksia, toteutumista valvottava nykyistä paremmin7.7.2017 13:22Tiedote

Tänään julkistetussa luonnoksessa uudeksi työaikalaiksi on hyviä avauksia: soveltamisala laajenisi hieman ja työntekijöille avautuisi uusia mahdollisuuksia vaikuttaa itse oman työaikansa sijoitteluun työaikapankin ja joustotyöajan avulla. Jatkovalmistelussa on huomioitava se, ettei lain soveltamisalan laajennusta vesitetä erilaisilla poikkeuksilla. Samoin työtehtävissä matkustamiseen käytetty aika on noteerattava selvästi työhön sidonnaiseksi ajaksi.

YTN: Muuntokoulutus ratkaisu suunnittelu- ja konsulttialan osaajapulaan15.6.2017 15:50Tiedote

Tänään julkistetun selvityksen mukaan suunnittelu- ja konsulttialalla on kasvava työvoiman tarve. Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry arvioi alalle syntyvän osaamisvajeen olevan vähintään 9000 korkeakoulutetun verran vuosina 2017-2025. Ratkaisuksi esitetään alan koulutusmäärien merkittävää lisäystä. Ylemmät Toimihenkilöt YTN esittää tämän sijaan muuntokoulutusohjelmaa, mikä vastaisi nopeammin osaajapulaan.