YTN jätti lakkovaroituksen rahoitusalalle

Rahoitusala on ollut sopimuksettomassa tilassa joulukuun alusta alkaen. Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta eivät etene, sillä työnantaja haluaa lisätä yksipuolisesti viikonlopputöitä eikä suostu neuvottelemaan. Ylemmät Toimihenkilöt YTN päätti jättää lakkovaroituksen rahoitusalalle tänään 20.12.2017.

- Tässä tilanteessa meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin hakea ratkaisua painostustoimien kautta, puheenjohtaja Heikki Kauppi sanoo. – Emme vastusta viikonlopputyötä, mutta haluamme sen perustuvan vapaaehtoisuuteen. Työnantaja pitää tiukasti kiinni sen toteuttamisesta direktion eli sanelun kautta, Kauppi jatkaa.

- Rahoitusalan asiantuntija arvostavat aitoa vaikuttamismahdollisuutta oman työaikansa sijoitteluun, joka edistää myös tuottavuutta, sanoo alan vastuullinen asiamies Riikka Sipilä. - Alan menestys perustuu osaavaan henkilöstöön ja heitä koskevista asioista on neuvoteltava, ei kohdeltava pelkkänä kulueränä, Sipilä muistuttaa.

Työnantaja haluaa laajentaa viikonlopputyötä rahoitusalalla direktion kautta ja ottaa käyttöön myös jaksotyön asiantuntijoille ja esimiehille. YTN:n mielestä viikonlopputyön tulee perustua vapaaehtoisuuteen.

Rahoitusalalla on edelleen voimassa 8.12. asetettu ylityökielto. YTN:n työtaistelutoimet toteutuvat 4.-5.1.2018, mikäli sitä ennen ei saavuteta ratkaisua. Työnseisaus koskisi kaikkia työpaikkoja, jotka ovat rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä. YTN:n jäsenet työskentelevät alalla asiantuntija- ja esimiestehtävissä.

Lisätietoja:

Heikki Kauppi, puheenjohtaja

Riikka Sipilä, finanssialan vastuullinen asiamies ja neuvottelija