YTN: Kaupan alan työnseisaus onnistui

Kaupan alan ylempien toimihenkilöiden painostustoimet käynnistyivät keskiyöllä. Niiden tarkoituksena on vauhdittaa sopimusneuvottelujen aloittamista ja tehdä näkyväksi tämän avainryhmän tuloksellinen työ, jota työantaja ei arvosta. Arvostuksen puute näkyy konkreettisesti esimerkiksi asiantuntijoiden ja esimiesten kohtuuttomissa työkuormissa, korvauksettomissa ylitöissä sekä palkankorotusten maksamisessa. Alan ylemmät toimihenkilöt osallistuivat työnseisaukseen laajalla rintamalla.

- Julkisuudessa työnantaja puhuu kauniisti vastuullisuudesta ja työntekijöiden arvostamisesta, mutta todellisuudessa teot eivät vastaa puheita, sanoo YTN:n puheenjohtaja Heikki Kauppi. - Työnantajan täydellinen välinpitämättömyys ja kielteinen asenne tätä henkilöstöryhmää kohtaan ei jättänyt meille muita vaihtoehtoja kuin ryhtyä painostustoimiin, sillä muut keinot on jo käytetty, Kauppi huomauttaa.

Lukuisista yrityksistä huolimatta Kaupan liitto ei ole halunnut aloittaa neuvotteluja alan ylempien toimihenkilöiden omasta sopimuksesta. Ylemmät Toimihenkilöt YTN on esittänyt neuvottelujen pohjaksi mallia, joka lisäisi merkittävästi paikallista sopimista alan yrityksissä. Kaupan liitto tyrmäsi YTN:n esityksen neuvottelujen aloittamiseksi maaliskuussa. Alan asiantuntijat aloittivat ylityö- ja vapaa-ajalla työasioissa matkustamisen kiellot, jotka ovat voimassa 8.5. klo 00.00 saakka. Samalla 2.5. pidetään työnseisaus kello 00.00-12.00 välisenä aikana.

- Olemme saaneet paljon kiitosta alan asiantuntijoilta, kun viimein kirjavat työehdot ja työnantajan sanelupolitiikka on nostettu näkyvästi esiin, sanoo kaupan projektin Ville-Veikko Rantamaula. - Asiantuntijoiden turhautuminen tilanteeseen näkyy tänään työnseisauksessamme, johon osallistutaan alan yrityksissä laajasti, Rantamaula kiittelee.

- Yhdeksän kymmenestä alan ylemmästä toimihenkilöstä haluaa alalle työehtosopimuksen ja olemme valmiit aloittamaan neuvottelut koska tahansa, Rantamaula kertoo. - Neuvottelujen sijaan työnantaja haluaa vaieta tilanteen kuoliaaksi, mikä kertoo omaa karua kieltään tilanteesta ja tekee tyhjäksi puheet asiantuntijoiden arvostamisesta, Rantamaula summaa.

Heikki Kauppi, puheenjohtaja

Ville-Veikko Rantamaula, kaupan projektin vetäjä

Kaupan alan seuraava työnseisaus 4.5. klo 00.00-12.00 Inex Partner Oy:ssä sekä Kesko Oyj tytäryhtiöineen rajattuna Keskon päivittäistavarakaupan toimialan Vantaan Hakkilaan sijoitettuihin toimintoihin "Tavarakauppa" ja "Toimitusketjun ohjaus”. Lisäksi työnseisaus 5.5. kello 12.00-00.00 Kesko Oyj:llä, SOK:lla, Stockmannilla, Oriolassa, InstruOptiikkassa ja Inex Partnersilla (kaikki yritykset tytäryhtiöineen kaikkine toimipisteineen koko maassa). Lisätiedot painostustoimista.