YTN: Muuntokoulutus ratkaisu suunnittelu- ja konsulttialan osaajapulaan

15.6.2017 15:50 | Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry

Tänään julkistetun selvityksen mukaan suunnittelu- ja konsulttialalla on kasvava työvoiman tarve. Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry arvioi alalle syntyvän osaamisvajeen olevan vähintään 9000 korkeakoulutetun verran vuosina 2017-2025. Ratkaisuksi esitetään alan koulutusmäärien merkittävää lisäystä. Ylemmät Toimihenkilöt YTN esittää tämän sijaan muuntokoulutusohjelmaa, mikä vastaisi nopeammin osaajapulaan.

- Tälläkin hetkellä Suomessa on 9000 työtöntä insinööriä ja diplomi-insinööriä, joiden lisäksi työtä vailla on 40 000 muuta korkeakoulututkinnon suorittanutta osaajaa, sanoo puheenjohtaja Heikki Kauppi. - Koulutusmäärien nostaminen ei ole ratkaisu ongelmaan, sillä alan korkeakoulutukseen ei yksinkertaisesti ole enempää matematiikkaan ja fysiikkaan syventyneitä ylioppilaita tarjolla, Kauppi muistuttaa.

Tekniikan alan yliopisto- ja ammattikorkeakoulujen aloituspaikkamäärien lisäämisen sijaan YTN esittää muuntokoulutusohjelmaa, jolla jo tekniikan tutkinnon suorittaneiden osaamista kehitetään vastaamaan alan tehtävien tarvetta.

- Muuntokoulutus on huomattavasti nopeampi tapa saada osaamista työmarkkinoille kuin koulutusmäärien lisääminen, sanoo varapuheenjohtaja Samu Salo. - Samalla saadaan purettua korkeakoulutettujen edelleen korkeita työttömyyslukuja ja julkinen talouskin hyötyisi, Salo summaa.

Heikki Kauppi, puheenjohtaja

Samu Salo, varapuheenjohtaja

Ylemmät Toimihenkilöt YTN on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. YTN vastaa Akavan jäsenkentässä ylempien toimihenkilöiden neuvottelu- ja sopimustoiminnasta teollisuudessa sekä liike- ja palvelualoilla. Jäseninä on 22 akavalaista liittoa ja niiden kautta YTN edustaa 170 000 asiantuntijaa ja esimiestä eri toimialoilla.

YTN: Työaikalaissa hyviä avauksia, toteutumista valvottava nykyistä paremmin7.7.2017 13:22Tiedote

Tänään julkistetussa luonnoksessa uudeksi työaikalaiksi on hyviä avauksia: soveltamisala laajenisi hieman ja työntekijöille avautuisi uusia mahdollisuuksia vaikuttaa itse oman työaikansa sijoitteluun työaikapankin ja joustotyöajan avulla. Jatkovalmistelussa on huomioitava se, ettei lain soveltamisalan laajennusta vesitetä erilaisilla poikkeuksilla. Samoin työtehtävissä matkustamiseen käytetty aika on noteerattava selvästi työhön sidonnaiseksi ajaksi.

YTN: Kaupan alan työnseisaus onnistui2.5.2017 10:17Tiedote

Kaupan alan ylempien toimihenkilöiden painostustoimet käynnistyivät keskiyöllä. Niiden tarkoituksena on vauhdittaa sopimusneuvottelujen aloittamista ja tehdä näkyväksi tämän avainryhmän tuloksellinen työ, jota työantaja ei arvosta. Arvostuksen puute näkyy konkreettisesti esimerkiksi asiantuntijoiden ja esimiesten kohtuuttomissa työkuormissa, korvauksettomissa ylitöissä sekä palkankorotusten maksamisessa. Alan ylemmät toimihenkilöt osallistuivat työnseisaukseen laajalla rintamalla.