YTN voitti kiky-kiistassa myös Metsä Groupin

Ylemmät Toimihenkilöt YTN voitti kiky-käräjät jo toistamiseen. Helsingin käräjäoikeus antoi ylemmille toimihenkilöille myönteisen päätöksen Stora Enson osalta 28. marraskuuta ja 3. joulukuuta myös Metsä Groupin osalta.

Helsingin käräjäoikeuden mukaan Metsä Groupilla ei ole ollut oikeutta lisätä jutun kantajina olleiden ylempien toimihenkilöiden vuosittaista työaikaa 24 tunnilla poistamalla heiltä oikeuden työajan lyhennysvapaisiin kolmen päivän osalta.

YTN haastoi yhtiöt käräjäoikeuteen syksyllä 2017 ylempiin toimihenkilöihin kohdistuneesta työsopimusrikkomuksesta, kun yhtiö kilpailukykysopimuksen nimissä päätti yksipuolisesti leikata ylempien toimihenkilöidensä pekkaspäiviä.

– Vuotuisen työajan pidennys ilman työehtosopimusta oli mielestämme kilpailukykysopimuksen vastainen. Metsä Groupia koskevassa käräjäoikeuden päätöksessä todetaankin, että toimihenkilöiden työajan lisäämisestä sovittiin työehtosopimuksella, kuten kikyn neuvottelutuloksessa edellytettiin. Sen sijaan ylempien toimihenkilöiden osalta yhtiö päätti asiasta yksipuolisesti, mihin sillä ei ollut oikeutta, YTN:n metsäteollisuusalan asiamies Saku Laapio kertoo.

Annetut tuomiot eivät ole vielä lainvoimaisia.

YTN on joutunut nostamaan vastaavat kanteet Stora Enson ja Metsä Groupin lisäksi myös DS Smithia kohtaan.

YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäen mukaan YTN ja sen jäsenliitot puolustavat tässä jäseniäänja heidän työsuhteensa ehtojen loukkaamattomuutta.

-  Minulle on ollut mysteeri, miksi nämä metsäyhtiöt lähtivät yksipuolisesti pidentämään ylempien toimihenkilöiden työaikaa, etenkin kun ylemmät jo muutoinkin venyvät huomattavasti ja kantavat kyllä huolta yritysten menestymisestä. Olisivat yhtiöt voineet toisinkin toimia, Hankamäki pohtii.

Lisätietoja: YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki, 040 709 6681

Ylemmät toimihenkilöt YTN on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. Vastaamme Akavan kentässä ylempien toimihenkilöiden sopimustoiminnasta teollisuudessa sekä liike- ja palvelualoilla. YTN:n jäseninä on 22 akavalaista liittoa, joiden kautta edustamme 170 000 asiantuntijaa ja esimiestä eri toimialoilla.