Zero Suicides? - Uusia keinoja itsemurhan ehkäisyyn

Vapaa pääsy. Luento on englanninkielinen.
Yleisön kysymyksiä tulkataan tarvittaessa englanniksi.
Yleisön ilmoittautuminen tapahtuu alla olevan linkin kautta tai sivustolta psykoterapiakoulutus.fi
Haastattelupyynnöt yhteyshenkilön kautta.
Tilaisuuden järjestäjänä on Helsingin Psykoterapiainstituutti.

Taustatietoa

Neljänkymmenen sekunnin välein jossain päin maailmaa joku tekee itsemurhan. Yli 800 000 ihmistä kuolee itsemurhaan joka vuosi ja se on johtavia kuolinsyitä 15-29 vuotiaiden joukossa. Näin kertoo WHO:n raportti vuodelta 2014 (“Preventing suicide: a global imperative” WHO 2014).

WHO:n raportin tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta itsemurhan ja itsemurhayritysten ehkäisyn kansanterveydellisestä merkityksestä. Raportin mukaan itsemurhan ehkäisy tulee sijoittaa korkeammalle kansanterveysohjelmien tärkeysjärjestyksessä maailmanlaajuisesti.

Suomalaisten itsemurhat ovat olleet otsikoissa tasaisin väliajoin ja nuorten itsemurhaluvut ovat olleet korkeita viime vuosina. Isossa-Britanniassa asian laita on sama, kertoo itsemurhan ehkäisytyön kärkinimiä oleva psykoterapeutti John Henden.

Henden on toiminut Ison-Britannian (UK National Health Service) terapeuttina ja johtajana 22 vuotta. Hän on tunnettu itsemurhien ennaltaehkäisevästä työstä ympäri maailmaa. Hän on julkaissut aiheesta myös kirjan: ”Preventing Suicide: Solutional Focused approach.” Lisäksi hän on hoitanut mm. Iso-Britannian armeijan Afganistanista palaavia sotilaita. Hän on julkaissut kirjan myös traumaperäisen sotastressin hoidosta. Hän on edelläkävijä yhteisön mielenterveyden hoidon kehittäjänä ja hän lähestyy mielenterveyttä terveyden eikä sairauden näkökulmasta.

Psykoterapeuttien ja työnohjaajien oppilaitos - ratkaisukeskeisyyden uranuurtaja

Kaksi koulutustahoa yhdistää voimansa paremman työelämän puolesta: Pystyvyyden tunteen lisääminen työelämässä erittäin tärkeää3.5.2016 11:00Tiedote

Ihminen saa työnsä tehtyä, kun hänellä on tarvittava määrä pystyvyyden tunnetta. Tämä tunne katoaa helposti työelämän tiimellyksessä. Pystyvyyden tunnetta tukevat onnistumisen kokemukset. Näitä tärkeitä tuntemuksia kaivetaan esiin yhä useammin työnohjaajan avulla, jonka taitoja tarvitaan työpaikoilla yhä enemmän.