Helsingin yliopisto

Matematiikan ja luonnontieteiden osaamista vahvistava LUMA-SUOMI-kehittämisohjelma käynnistyy

Jaa

Lasten ja nuorten luonnontiede- ja matematiikkaosaamista vahvistava LUMA-SUOMI-kehittämisohjelma käynnistyy 1.9.2014 avajaisseminaarilla Oulun yliopistossa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ohjelma ottaa kunnat mukaan opetuksen ja opiskelun työtapojen kehittämiseen. Kuusivuotisen ohjelman toteutuksesta vastaa LUMA-keskus Suomi-verkosto, johon kuuluu 10 yliopistoa.

Suomessa on pidettävä huolta luonnontieteiden ja matematiikan osaamisen perustasta. Viimeaikoina nuorten asenteiden kehitys luonnontieteitä ja matematiikkaa kohtaan sekä osaamisen tason lasku on herättänyt paljon keskustelua. LUMA-SUOMI-ohjelman päätavoitteena on lisätä 6‒16-vuotiaiden lasten ja nuorten motivaatiota opiskella luonnontieteitä ja matematiikkaa sekä uudistaa näiden aineiden opetusta. Ohjelman puitteissa opiskelun työtapoja kehitetään oppilaslähtöisiksi, toiminnallisiksi ja tutkimuslähtöisiksi. Opetusta tehdään eläväksi liittämällä se arki- ja työelämän yhteyksiin. Kehittämisessä käytetään apuna alan uusinta tutkimustietoa.

PISA 2012-tulosten perusteella nuorten matematiikan osaamisen eroja selittää vahvasti oppilaan minäkäsitys ja suoritusmotivaatio. Myös TIMMS 2011-tutkimuksen tulokset kertovat, että suomalaisnuorten kiinnostuksessa luonnontieteisiin ja matematiikkaan ja sitoutumisessa niiden oppimiseen on vakavia puutteita. LUMA-SUOMI-ohjelma antaa hyvät mahdollisuudet näiden asenteiden korjaamiseksi.

LUMA-SUOMI-ohjelma tukee myös 2016 voimaan tulevien valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteita koulutyön arjessa. Toiminnalla pyritään nostamaan matemaattis-luonnontieteellistä ja teknologista osaamista ja osaajien määrää suomalaisen hyvinvoinnin vahvistamiseksi.

Ohjelmassa tuotetaan uudenlaisia tapoja opettaa ja oppimateriaaleja. Näin lisätään LUMA-aineiden tietojen ja taitojen opiskelun mielekkyyttä. 

LUMA-SUOMI-hankkeeseen kuuluu kolme puiteohjelmaa aliohjelmineen:

1. Matematiikan tutkiva oppiminen ja opetusteknologia sekä työelämä
2. Luonnontieteiden ja ympäristökasvatuksen tutkiva oppiminen ja opetusteknologia sekä työelämä
3. Teknologiakasvatus: ohjelmointi, robotiikka ja tietoyhteiskunta

LUMA-SUOMI-kehittämisohjelman vaikuttavuutta tutkitaan seuranta-arvioinnilla.

Kuntaverkosto tulee kattamaan koko Suomen

Kunnilla on merkittävä rooli LUMA-SUOMI-kehittämisohjelmassa. Alueelliset LUMA-keskukset rakentavat koko Suomen kattavan LUMA-kuntaverkoston yhteistyössä koulujen ja kuntien johdon kanssa. Tavoitteena on tehdä LUMA-SUOMI-kehittämisohjelmasta valtakunnallisesti vaikuttava ja pitkäkestoinen hanke, joka vahvistaa suomalaista osaamista sekä Suomen kilpailukykyä.

Lisätietoja LUMA-SUOMI-kehittämisohjelmasta antavat:

johtaja, professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi, puh. 050 514 1450

opetusneuvos Aki Tornberg, opetus- ja kulttuuriministeriö, puh. 02953 30316

www.luma.fi/keskus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maija Pollari

Tiedottaja - LUMA-keskus SUOMI

050 319 9569
maija.pollari@helsinki.fi

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto
Helsingin yliopisto
PL 3
00014 Helsingin yliopisto

02941 911 (vaihde)http://www.helsinki.fi/yliopisto

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Se on toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme