Helsingin yliopisto

Työhyvinvointi heikkenee muutoksissa

Jaa

Hyvinvointia tukevat voimavarat jakautuvat työelämässä epätasaisesti, kertoo metsäteollisuuden työntekijöitä käsittelevä väitöstutkimus.

Työntekijöiden henkinen hyvinvointi heikkenee organisaatiomuutoksissa. Niistä selviytyäkseen työntekijä tarvitsee samoja voimavaroja, jotka auttavat häntä jaksamaan pitkällä aikavälillä. Näitä ovat esimerkiksi vahva elämänhallinnan tunne ja sosiaalinen tuki työpaikalla. Tulokset käyvät ilmi Helsingin yliopistossa 11.3. tarkastettavasta Krista Pahkinin väitöstutkimuksesta.

Pahkin selvitti paitsi organisaatiomuutoksia, myös työntekijöiden työhyvinvointia pitkällä aikavälillä. Hyvinvointi pysyy melko samalla tasolla pitkiä aikoja. Seurantatutkimuksen aikaan huonosti voivat työntekijät olivat työskennelleet muita huonommissa työolosuhteissa jo kymmenen vuotta aiemmin. Myös heidän yksilölliset voimavaransa olivat heikompia jo lähtötilanteessa.

Resursseissa tapahtuva muutos vuosien aikana vaikuttaa menevän eri suuntiin: resurssit lisääntyvät hyvin voivilla työntekijöillä ja heikkenevät niillä, joiden työhyvinvointi oli alkujaan heikompi.

Poikkeuksellisen laaja aineisto koostuu vuosina 1986–2009 kerätyistä kyselytiedoista sekä organisaatiokohtaisista ja kansallisista rekisteriaineistoista. Tutkittavana oli yli neljätuhatta suomalaista metsäteollisuuden työntekijää.

Tutkittavaan ajanjaksoon sisältyi niin taloudellisesti vakaan kasvun, voimakkaan kansainvälistymisen kuin taloudellisen taantumankin kausi.

Tuki tärkeää, oma kokemus ratkaisee

Henkisen hyvinvoinnin heikkenemistä ilmeni organisaatiomuutosten tyypistä riippumatta, olipa kyse organisaation toiminnan laajentumisesta tai supistumisesta. Yksilön arvio muutoksen merkityksestä itselle eli muutoskokemus osoittautui merkittäväksi terveyden ja henkisen hyvinvoinnin kannalta. Tulokset osoittivat, että kielteinen muutoskokemus heikentää myös myönteistä, motivationaalista hyvinvointia, eli se ei ainoastaan lisää kuormittuneisuutta.

Hyväkään sosiaalinen tuki työtovereilta ennen organisaatiomuutosta ei suojannut työntekijää työhyvinvoinnin heikkenemiseltä, jos hän itse koki muutoksen kielteisesti.

Organisaatio voi vaikuttaa muutoskokemukseen tarjoamalla työntekijälle vaikuttamismahdollisuuksia omaa työtä koskeviin muutoksiin.

– Lisäksi tarvitaan johdon ja esimiesten hyväksi koettua muutosjohtamista, eli riittävää vuorovaikutusta, tukea ja oikeudenmukaista toimintaa, Pahkin sanoo.

Krista Pahkinin väitöstutkimus "Staying well in an unstable world of work – Prospective cohort study of the determinants of employee well-being" tarkastetaan Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa keskiviikkona 11.3. klo 12.00. Väitös kuuluu sosiaalipsykologian alaan.

Väittelijän yhteystiedot:

Krista Pahkin
Puhelin 030 474 2424
Sähköposti krista.pahkin@ttl.fi

Väitöstilaisuus

Väitöstiivistelmä ja elektroninen julkaisu

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Se on toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Forskning: Marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel till barn och unga bör begränsas16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Projektet Marknadsföring av ohälsosamma livsmedel till barn och ungdomar (EPELI) kartlade marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel till barn och unga och lösningar på deras negativa effekter. Dagens avslutande seminarium presenterade resultaten av studien och slutsatser. Enligt studien behövs strängare och mer restriktiva marknadsföringsregler för att skydda unga människor, särskilt de i åldern 13-17 år.

Tutkimus: Lapsille ja nuorille suunnattua epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia pitäisi rajoittaa16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille (EPELI) -hankkeessa kartoitettiin lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia sekä ratkaisuja sen aiheuttamiin haittavaikutuksiin. Tänään pidetyssä päätösseminaarissa esiteltiin tutkimuksen tuloksia ja johtopäätökset. Tutkimuksen mukaan nykyistä tiukempaa ja rajoittavampaa markkinoinnin sääntelyä tarvitaan suojelemaan etenkin 13–17 -vuotiaita nuoria

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme