Wolfcom

Suomalainen haavasidosinnovaatio parantamaan mätäkuun vaikeita haavoja

Jaa

Suomalainen, antimikrobisiin sairaalatarvikkeisiin erikoistunut startup-yritys Silvergreen Oy on kehittänyt uudenlaisen haavasidoksen, jonka odotetaan mullistavan haavojen hoidon. Hopean antibakteerisia ominaisuuksia hyödyntävä SGSOFT-haavasidos sopii myös haavojen ensihoitoon, mikä on erityisesti lämpimänä vuodenaikana saatujen haavojen paranemisessa ja hoitamisessa merkittävä etu. Torstaina 23.7. alkavan mätäkuun aikana infektioriski on tutkimusten mukaan korkeimmillaan.

Suomalainen SGSOFT on markkinoiden ensimmäinen bakteerien leviämistä ennakoivasti estävä, hopean antibakteerisia ominaisuuksia hyödyntävä haavaside, josta ei liukene haavaan hopeaa. Silvergreenin bakteerien leviämisen estävä innovaatio mahdollistaa haavatulehdusten ennaltaehkäisyn sekä haavan päälle tulehduksellista reaktiota ylläpitävän ja haavan paranemista hidastavan biofilmin muodostumisen. Silvergreenin antibakteerinen SGSOFT-haavasidos on patentoitu jo Suomessa, EU:ssa ja Yhdysvalloissa.

”Odotamme innovaatiomme mullistavan haavojen hoidon, sillä tulehduksia ei aiemmin ole voitu ennaltaehkäistä haavasiteillä. Hopeaa hyödyntävä antimikrobinen sidos ei ole mikään uusi keksintö, mutta olemme kehittäneet ensimmäisen sellaisen, josta ei liukene haavaan hopeaa. Näin sitä voi turvallisesti käyttää jo haavanhoidon varhaisessa vaiheessa, eikä perinteisesti vasta sitten, kun tulehdus on jo pitkällä”, kertoo Silvergreen Oy:n toimitusjohtaja Tommy Salomaa ja jatkaa: ”SGSOFT on innovaatiomme avulla myös huomattavasti edullisempi, kuin vanhan polven hopeasidokset. Ne maksavat noin 4 euroa per sidos, perinteisten sidosten maksaessa 15-50 euroa kappaleelta.”

Haavojen tulehtuminen muodostuu vaikeaksi ongelmaksi erityisesti trooppisissa maissa ja esimerkiksi katastrofialueilla, joissa pula puhtaasta vedestä ja heikko hygienia luovat otolliset olosuhteet haavatulehdusten syntyyn. Myös Suomessa torstaina 23.7. perinteisesti alkava mätäkuu tunnetaan kuumana ja kosteana aikajaksona, jolloin haavat tulehtuvat helposti. Kesän aktiviteetit ja ulkosalla syntyvät haavat ja ruhjeet yhdistettynä helteisiin, jatkuvaan saunomiseen ja uimiseen ovat omiaan lisäämään riskiä. Ongelmat tulehtuvien haavojen kanssa voivat olla myös vakavampia.

“Suomessa leikkauksiin liittyviä infektioita on mätäkuussa enemmän kuin muina vuodenaikoina, mutta esimerkiksi diabeetikoilla sairaus aiheuttaa ympäri vuoden vaikeita jalkahaavoja, jotka tulehtuvat helposti ja paranevat huonosti. Olemme saaneet haavanhoidon ammattilaisilta palautetta, että tuotteemme on ensimmäinen laatuaan, joka toimii parantavasti myös tällaisissa vaikeissa haavoissa - perinteisistä kesän asfaltti-ihottumista puhumattakaan”, jatkaa Tommy Salomaa. Diabeetikkojen määrä on Suomessa kymmenessä vuodessa tuplaantunut lähes puoleen miljoonaan ja määrän ennustetaan kasvavan edelleen voimakkaasti.

Diabetespotilaiden hermovaurioista johtuvat jalkahaavat ovat merkittävä riskitekijä ja saattavat johtaa jopa raajan amputaatioon. Jalkahaavojen tulehduksia voidaan ennaltaehkäistä vähentämällä haavan bakteerikuormaa ja estämällä biofilmin syntymistä.

”Suomessa tulehtuneiden haavojen hoitoon kuluu yli 400 miljoonaa euroa vuodessa. Siirtymällä ennaltaehkäisevään haavatulehdusten hoitoon helpotamme potilaan arkea ja voimme saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä terveydenhuollossa”, kertoo Tommy Salomaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tommy Salomaa
Silvergreen Oy
Puh +358 50 4663999
tommy.salomaa@silvergreen.fi
www.silvergreen.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Wolfcom
Tehtaankatu 40 B
00150 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/
Silvergreen Oy on 2009 perustettu suomalainen sairaalatarvikkeita ja antimikrobisia tuotteita valmistava yritys. Silvergreenin valmistamat ympäristöystävälliset ja innovatiiviset, CE-hyväksytyt tuotteet parantavat elämän laatua, helpottavat arkea ja muuttavat toimintatapoja. Silvergreen toimii tuotekehityksessä ja testauksessa läheisessä yhteistyössä suurimpien suomalaisten yliopistojen ja sairaaloiden kanssa. Silvergreenin tuotteet on valmistettu Suomessa ja sen laatujärjestelmä on sertifioitu ISO13485 laatustandardiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Susa Valviosta MTV:n markkinointijohtaja6.7.2018 08:31Tiedote

MTV Oy:n mainosrahoitteisen liiketoiminnan markkinointijohtajaksi ja kyseisen liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi on nimitetty 13.8.2018 alkaen Susa Valvio. Valvion vastuulla on jatkossa myös MTV Oy:n yritysviestintä. Valvio siirtyy MTV:lle IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävästä. Yli 15 vuotta IBM:llä työskennellyt Susa Valvio tuo televisioyhtiöön lisää vahvaa mainostajan ja kuluttajan tuntemusta sekä dataohjautuvan sisällön mahdollisuuksien ymmärrystä. Valvion visiona on vahvistaa MTV:n markkinajohtajan asemaa kasvattamalla kanavan luomista ilmiöistä entistä parempia mahdollisuuksia myös mainostajille.

Suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen maailman haastavimmalle purjehdukselle huippukunnossa30.6.2018 13:59Tiedote

Tapio Lehtinen, 60, osallistuu maailman ensimmäisten purjehtijoiden joukossa äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -purjehduskilpailuun. Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta sunnuntaina 1. heinäkuuta starttaava kisa on yksinpurjehdus maapallon ympäri ilman pysähdyksiä tai modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä. Kilpailu on järjestetty kerran aikaisemmin, vuosina 1968-1969, jolloin kilpailijoita lähti matkaan yhdeksän, vain yhden saapuessa maaliin. Tapio Lehtinen on valmistautunut kisan tuomien äärimmäisten rasitusten kestämiseen Suomen johtavien urheilulääketieteen ammattilaisten valmennuksessa.

Suomen ensimmäinen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatti Itämeren silakan ja kilohailin kalastukselle28.6.2018 09:00Tiedote

Silakan ja kilohailin ammattimainen trooli- ja rysäkalastus on ensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Kalastustoiminta sai hyvät arvosanat kaikilla kolmella MSC:n kestävän kalastuksen osa-alueella. Sertifioinnin johdosta noin 95 % Suomen merialueen saalista täyttää kestävän kalastuksen kriteerit. WWF Suomi onnittelee Suomen Ammattikalastajaliittoa projektin valmistumisesta.

BOY MEETS GIRL® -vaatebrändi Suomeen myös sateenkaaren väreissä27.6.2018 11:44Tiedote

Prisman Minut itseni kanssa -kampanja tuo Helsinki Pride -viikolle rohkeasti kantaaottavan Boy meets Girl® -vaatemerkin. Merkin luoja Stacy Igel saapui Suomeen esittelemään suositusta Pride-mallistostaan Suomen markkinoille suunnitellut t-paidat, jotka jatkavat näkemyksellisen vaatebrändin tasa-arvoa ja rakkautta korostavaa teemaa. Kansainvälisesti Boy meets Girl on edustettuna muotiin erikoistuneissa luksusliikkeissä ja -tavarataloissa, kuten esimerkiksi Macy’s-tavarataloketjussa. Suomessa merkkiä myy yksinoikeudella Prisma.

Tomi Einonen nimitetty MTV:n uutistoiminnan johtoon21.6.2018 09:45Tiedote

Lähes 20-vuotisen uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt Tomi Einonen, 48, on nimitetty MTV Uutisten vastaavaksi päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n toimitusjohtajaksi. Einonen on hoitanut tehtävää virkaatekevänä sen jälkeen, kun Merja Ylä-Anttilan kerrottiin huhtikuussa siirtyvän syksyllä Ylen uudeksi toimitusjohtajaksi. Tomi Einosen visioissa on kehittää uutispalvelu vastaamaan yhä nopeammin digitalisoituvan uutiskulutuksen tarpeita ja samalla huolehtia Suomen arvostetuimpiin kuuluvan uutisbrändin suosion ja laadun jatkuvuudesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme