Wolfcom

Suomalainen haavasidosinnovaatio parantamaan mätäkuun vaikeita haavoja

Jaa

Suomalainen, antimikrobisiin sairaalatarvikkeisiin erikoistunut startup-yritys Silvergreen Oy on kehittänyt uudenlaisen haavasidoksen, jonka odotetaan mullistavan haavojen hoidon. Hopean antibakteerisia ominaisuuksia hyödyntävä SGSOFT-haavasidos sopii myös haavojen ensihoitoon, mikä on erityisesti lämpimänä vuodenaikana saatujen haavojen paranemisessa ja hoitamisessa merkittävä etu. Torstaina 23.7. alkavan mätäkuun aikana infektioriski on tutkimusten mukaan korkeimmillaan.

Suomalainen SGSOFT on markkinoiden ensimmäinen bakteerien leviämistä ennakoivasti estävä, hopean antibakteerisia ominaisuuksia hyödyntävä haavaside, josta ei liukene haavaan hopeaa. Silvergreenin bakteerien leviämisen estävä innovaatio mahdollistaa haavatulehdusten ennaltaehkäisyn sekä haavan päälle tulehduksellista reaktiota ylläpitävän ja haavan paranemista hidastavan biofilmin muodostumisen. Silvergreenin antibakteerinen SGSOFT-haavasidos on patentoitu jo Suomessa, EU:ssa ja Yhdysvalloissa.

”Odotamme innovaatiomme mullistavan haavojen hoidon, sillä tulehduksia ei aiemmin ole voitu ennaltaehkäistä haavasiteillä. Hopeaa hyödyntävä antimikrobinen sidos ei ole mikään uusi keksintö, mutta olemme kehittäneet ensimmäisen sellaisen, josta ei liukene haavaan hopeaa. Näin sitä voi turvallisesti käyttää jo haavanhoidon varhaisessa vaiheessa, eikä perinteisesti vasta sitten, kun tulehdus on jo pitkällä”, kertoo Silvergreen Oy:n toimitusjohtaja Tommy Salomaa ja jatkaa: ”SGSOFT on innovaatiomme avulla myös huomattavasti edullisempi, kuin vanhan polven hopeasidokset. Ne maksavat noin 4 euroa per sidos, perinteisten sidosten maksaessa 15-50 euroa kappaleelta.”

Haavojen tulehtuminen muodostuu vaikeaksi ongelmaksi erityisesti trooppisissa maissa ja esimerkiksi katastrofialueilla, joissa pula puhtaasta vedestä ja heikko hygienia luovat otolliset olosuhteet haavatulehdusten syntyyn. Myös Suomessa torstaina 23.7. perinteisesti alkava mätäkuu tunnetaan kuumana ja kosteana aikajaksona, jolloin haavat tulehtuvat helposti. Kesän aktiviteetit ja ulkosalla syntyvät haavat ja ruhjeet yhdistettynä helteisiin, jatkuvaan saunomiseen ja uimiseen ovat omiaan lisäämään riskiä. Ongelmat tulehtuvien haavojen kanssa voivat olla myös vakavampia.

“Suomessa leikkauksiin liittyviä infektioita on mätäkuussa enemmän kuin muina vuodenaikoina, mutta esimerkiksi diabeetikoilla sairaus aiheuttaa ympäri vuoden vaikeita jalkahaavoja, jotka tulehtuvat helposti ja paranevat huonosti. Olemme saaneet haavanhoidon ammattilaisilta palautetta, että tuotteemme on ensimmäinen laatuaan, joka toimii parantavasti myös tällaisissa vaikeissa haavoissa - perinteisistä kesän asfaltti-ihottumista puhumattakaan”, jatkaa Tommy Salomaa. Diabeetikkojen määrä on Suomessa kymmenessä vuodessa tuplaantunut lähes puoleen miljoonaan ja määrän ennustetaan kasvavan edelleen voimakkaasti.

Diabetespotilaiden hermovaurioista johtuvat jalkahaavat ovat merkittävä riskitekijä ja saattavat johtaa jopa raajan amputaatioon. Jalkahaavojen tulehduksia voidaan ennaltaehkäistä vähentämällä haavan bakteerikuormaa ja estämällä biofilmin syntymistä.

”Suomessa tulehtuneiden haavojen hoitoon kuluu yli 400 miljoonaa euroa vuodessa. Siirtymällä ennaltaehkäisevään haavatulehdusten hoitoon helpotamme potilaan arkea ja voimme saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä terveydenhuollossa”, kertoo Tommy Salomaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tommy Salomaa
Silvergreen Oy
Puh +358 50 4663999
tommy.salomaa@silvergreen.fi
www.silvergreen.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Wolfcom
Tehtaankatu 40 B
00150 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/
Silvergreen Oy on 2009 perustettu suomalainen sairaalatarvikkeita ja antimikrobisia tuotteita valmistava yritys. Silvergreenin valmistamat ympäristöystävälliset ja innovatiiviset, CE-hyväksytyt tuotteet parantavat elämän laatua, helpottavat arkea ja muuttavat toimintatapoja. Silvergreen toimii tuotekehityksessä ja testauksessa läheisessä yhteistyössä suurimpien suomalaisten yliopistojen ja sairaaloiden kanssa. Silvergreenin tuotteet on valmistettu Suomessa ja sen laatujärjestelmä on sertifioitu ISO13485 laatustandardiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Lahden armoton Red Bull 400 kisattiin helteisessä säässä – Iivo Niskaselle pronssia12.5.2018 20:02Tiedote

Kansainväliset mäkihyppystadionit valloittanut ylämäkijuoksutapahtuma Red Bull 400 järjestettiin tänään Lahden suurmäessä. Lähes 700 kisaajaa testasi äärirajojaan helteisessä auringonpaahteessa, pyrkien nousemaan mäkimontun pohjalta Lahden suurmäen huipulle. Suomen urheilutähdistöä kisassa edustivat hiihtäjistä maailmanmestari ja olympiavoittaja Iivo Niskanen ja olympiavoittaja Sami Jauhojärvi, yhdistetyn Ilkka Herola ja Leevi Mutru sekä lumilautailulegenda Eero Ettala. Ammattiurheilijoista paras oli Iivo Niskanen, joka sijoittui kolmanneksi. Voittoon ylsi suunnistusta aktiivisesti harrastava Mikko Patana ja toiseksi sijoittui hiihtotaustan omaava Juho Veikkolainen. Naisten sarjan voitti epävirallisen halli-ME:n vuonna 2017 juossut maratoonari Laura Manninen.

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia9.5.2018 13:12Tiedote

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi4.5.2018 09:00Tiedote

Kotimaisen ammattikeittiöalan toimijan Fredman Groupin kehittämä uusi Chefstein-palvelu tekee tiedolla johtamisen mahdolliseksi myös ravintola-alalla. Tuottamalla ja analysoimalla keittiön eri prosesseista tietoa, tehostaa uusi palvelu ravintolan liiketoiminnan johtamista ja tarjoaa samalla keittiömestarille mahdollisuuden keskittyä luovuuteen ja asiakaskokemukseen.

Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin3.5.2018 12:12Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kutsu medialle: Kansallinen tekoälyhaaste ja kaikille avoin sekä ilmainen Elements of AI -kurssi. Esittely 3.5. kl 1026.4.2018 10:45Tiedote

Tekoälyn, koneoppimisen ja robottien roolit työelämässä ja arjessamme ovat nykyhetken kuumimpia, mutta samalla myös hämmentävimpiä puheenaiheita. Useimmille meistä on edelleen epäselvää, mitä ne käytännössä tuovat, vievät, tekevät ja tarkoittavat. Uhkaako robotti työpaikkaani vai voisinko hyödyntää tekoälyä omassa elämässäni? Mitä tekoäly ylipäätään on? Helsingin Yliopisto ja Reaktor esittävät kaikille avoimen tekoälyhaasteen. Sen ratkaisemiseksi esitellään kansallinen Elements of AI, eli tekoälyn perusteet -kurssi suomalaisten tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Kurssin esittely medialle torstaina 3.5. kl 10-11.30 (Reaktor, Yliopistonkatu 4, 6. krs.)

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme