Wolfcom

Suomalainen haavasidosinnovaatio parantamaan mätäkuun vaikeita haavoja

Jaa

Suomalainen, antimikrobisiin sairaalatarvikkeisiin erikoistunut startup-yritys Silvergreen Oy on kehittänyt uudenlaisen haavasidoksen, jonka odotetaan mullistavan haavojen hoidon. Hopean antibakteerisia ominaisuuksia hyödyntävä SGSOFT-haavasidos sopii myös haavojen ensihoitoon, mikä on erityisesti lämpimänä vuodenaikana saatujen haavojen paranemisessa ja hoitamisessa merkittävä etu. Torstaina 23.7. alkavan mätäkuun aikana infektioriski on tutkimusten mukaan korkeimmillaan.

Suomalainen SGSOFT on markkinoiden ensimmäinen bakteerien leviämistä ennakoivasti estävä, hopean antibakteerisia ominaisuuksia hyödyntävä haavaside, josta ei liukene haavaan hopeaa. Silvergreenin bakteerien leviämisen estävä innovaatio mahdollistaa haavatulehdusten ennaltaehkäisyn sekä haavan päälle tulehduksellista reaktiota ylläpitävän ja haavan paranemista hidastavan biofilmin muodostumisen. Silvergreenin antibakteerinen SGSOFT-haavasidos on patentoitu jo Suomessa, EU:ssa ja Yhdysvalloissa.

”Odotamme innovaatiomme mullistavan haavojen hoidon, sillä tulehduksia ei aiemmin ole voitu ennaltaehkäistä haavasiteillä. Hopeaa hyödyntävä antimikrobinen sidos ei ole mikään uusi keksintö, mutta olemme kehittäneet ensimmäisen sellaisen, josta ei liukene haavaan hopeaa. Näin sitä voi turvallisesti käyttää jo haavanhoidon varhaisessa vaiheessa, eikä perinteisesti vasta sitten, kun tulehdus on jo pitkällä”, kertoo Silvergreen Oy:n toimitusjohtaja Tommy Salomaa ja jatkaa: ”SGSOFT on innovaatiomme avulla myös huomattavasti edullisempi, kuin vanhan polven hopeasidokset. Ne maksavat noin 4 euroa per sidos, perinteisten sidosten maksaessa 15-50 euroa kappaleelta.”

Haavojen tulehtuminen muodostuu vaikeaksi ongelmaksi erityisesti trooppisissa maissa ja esimerkiksi katastrofialueilla, joissa pula puhtaasta vedestä ja heikko hygienia luovat otolliset olosuhteet haavatulehdusten syntyyn. Myös Suomessa torstaina 23.7. perinteisesti alkava mätäkuu tunnetaan kuumana ja kosteana aikajaksona, jolloin haavat tulehtuvat helposti. Kesän aktiviteetit ja ulkosalla syntyvät haavat ja ruhjeet yhdistettynä helteisiin, jatkuvaan saunomiseen ja uimiseen ovat omiaan lisäämään riskiä. Ongelmat tulehtuvien haavojen kanssa voivat olla myös vakavampia.

“Suomessa leikkauksiin liittyviä infektioita on mätäkuussa enemmän kuin muina vuodenaikoina, mutta esimerkiksi diabeetikoilla sairaus aiheuttaa ympäri vuoden vaikeita jalkahaavoja, jotka tulehtuvat helposti ja paranevat huonosti. Olemme saaneet haavanhoidon ammattilaisilta palautetta, että tuotteemme on ensimmäinen laatuaan, joka toimii parantavasti myös tällaisissa vaikeissa haavoissa - perinteisistä kesän asfaltti-ihottumista puhumattakaan”, jatkaa Tommy Salomaa. Diabeetikkojen määrä on Suomessa kymmenessä vuodessa tuplaantunut lähes puoleen miljoonaan ja määrän ennustetaan kasvavan edelleen voimakkaasti.

Diabetespotilaiden hermovaurioista johtuvat jalkahaavat ovat merkittävä riskitekijä ja saattavat johtaa jopa raajan amputaatioon. Jalkahaavojen tulehduksia voidaan ennaltaehkäistä vähentämällä haavan bakteerikuormaa ja estämällä biofilmin syntymistä.

”Suomessa tulehtuneiden haavojen hoitoon kuluu yli 400 miljoonaa euroa vuodessa. Siirtymällä ennaltaehkäisevään haavatulehdusten hoitoon helpotamme potilaan arkea ja voimme saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä terveydenhuollossa”, kertoo Tommy Salomaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tommy Salomaa
Silvergreen Oy
Puh +358 50 4663999
tommy.salomaa@silvergreen.fi
www.silvergreen.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Wolfcom
Tehtaankatu 40 B
00150 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/
Silvergreen Oy on 2009 perustettu suomalainen sairaalatarvikkeita ja antimikrobisia tuotteita valmistava yritys. Silvergreenin valmistamat ympäristöystävälliset ja innovatiiviset, CE-hyväksytyt tuotteet parantavat elämän laatua, helpottavat arkea ja muuttavat toimintatapoja. Silvergreen toimii tuotekehityksessä ja testauksessa läheisessä yhteistyössä suurimpien suomalaisten yliopistojen ja sairaaloiden kanssa. Silvergreenin tuotteet on valmistettu Suomessa ja sen laatujärjestelmä on sertifioitu ISO13485 laatustandardiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Tallinnan Solo Sokos Hotel Estoria palkittiin Viron parhaana luksushotellina15.10.2017 09:00Tiedote

Tallinnan tunnetuimpiin kuuluvan maamerkin Viru-hotellin lisäsiipeen kolme vuotta sitten avattu Solo Sokos Hotel Estoria on ainoana virolaishotellina valittu tämän vuoden World Luxury Hotel Award -tunnustuksen saajaksi. Kansainvälinen World Luxury Hotel Awards myöntää vuosittain tunnustuksia maittain, maanosittain ja maailmanlaajuisesti. Järjestö palkitsee ansioituneita luksushotelleja, jotka kykenevät erinomaiseen palvelutasoon.

Harri Koponen Kaslinkin hallituksen puheenjohtajaksi29.9.2017 08:00Tiedote

Kouvolalainen elintarvikealan perheyritys, pienestä kastiketehtaasta Suomen suurimmaksi yksityiseksi meijeriksi vajaassa 20 vuodessa kasvanut Kaslink muokkaa hallituksensa kokoonpanoa. Yhtiön hallitukseen valittiin keväällä uusina jäseninä kansainvälisen liiketoiminnan konkari Harri Koponen ja HK Scanin Suomen liiketoiminnasta vastaava Jyrki Karlsson. Lokakuun alussa perheyhtiön perustaja Raino Kukkonen siirtyy Kaslinkin hallituksen varapuheenjohtajaksi, kun Harri Koposesta tulee uusi puheenjohtaja.

Kaslink teki Mustan Barbaarin kanssa legendaarisesta maitomainoksesta modernin kauraversion1.9.2017 08:55Tiedote

Suomen suurimmaksi yksityiseksi meijeriksi kasvanut Kaslink innovoi Suomen ensimmäiset tuoreet kaurajuomat. Kouvolalaisen perheyhtiön Kaslink Aito -tuotteet löytyvät syyskuun alkuun mennessä ruokakauppojen maitohyllyistä perinteisten maitojen viereltä. Uutuustuotteen löytämisen helpottamiseksi kutsui Kaslink kampanjansa tähdeksi James Nikanderin, eli taiteilijanimellä Musta Barbaari esiintyvän rap-artistin, kehonrakentajan ja some-persoonan. Hän muistuttaa räväkässä kampanjassa, että hyvästä fyysisestä kunnosta voi pitää huolta myös ilman maitoa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme