HKL

Paloheinäntunnelin rakentaminen alitti budjetin miljoonilla euroilla

Jaa

Joukkoliikennettä palveleva Paloheinäntunneli ja siihen liittynyt Kuusmiehentien kadunrakennusurakka ovat valmistuneet aikataulussa Helsingin Paloheinässä ja alittaneet rakentamiselle varatun budjetin yhteensä lähes 12 miljoonalla eurolla. Tunnelin rakentaminen alitti budjetin kuudella ja puolella miljoonalla ja katu-urakka viidellä miljoonalla eurolla.

HKL oli varannut Paloheinäntunnelin ja siihen johdattavan Kuusmiehentien joukkoliikennekadun rakentamiseen ja sekä vanhan Kuusmiehentien parantamiseen yhteensä 42,5 miljoonaa euroa. Kustannuksista selvittiin kuitenkin 30,5 miljoonalla eurolla.

– Paloheinäntunnelin rakentamisessa suurin säästö saatiin aikaan suunnitelmaa yksinkertaistamalla. Alun perin kaksiputkiseksi suunniteltu tunneli muutettiin yksiputkiseksi. Kuusmiehentien parantamisessa puolestaan kustannuksia säästi alkuperäistä suunnitelmaa kevyempi rakentamistapa, kertoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) kehittämispäällikkö Artturi Lähdetie

Tunnelityömaalla syntynyt louhe käytettiin samalla alueella Paloheinän ulkoilumaaston kunnostamiseen sekä tunnelin länsipäässä sijaitsevan uuden asuinalueen, Kuninkaantammen, maanrakennukseen. Hyvällä suunnittelulla vältyttiin louheen kuljettamisen haitoilta.

Keskuspuiston alle rakennettu 1,2 kilometriä pitkä Paloheinäntunneli on tarkoitettu vain joukkoliikenteelle. Ensi vaiheessa tunnelia käyttää runkolinja 560, joka aloittaa liikennöinnin 10.8.2015 ja ajaa Vuosaaren ja Myyrmäen välillä. Bussitunneli on mahdollista muuttaa tulevaisuudessa pikaraitiotietunneliksi.

Tunnelin turvallisuus on varmistettu yli 50 kameran avulla sekä kiinteistönvalvontaan ja liikenteenhallintaan liittyvillä järjestelmillä. Muun liikenteen pääsy tunneliin on estetty puomeilla.

Turvallisuutta valvoo Liikenneviraston lähiliikenteen turvavalvomo ja käytännön turvallisuuspalveluita sekä järjestyksen valvontaa hoitaa Turvatiimi Oyj. Tunnelin tekninen valvonta kuuluu HKL:n teknisen valvomon tehtäviin.

Paloheinäntunnelin rakentamisen yhteydessä Paloheinään rakennettiin kilometrin mittainen joukkoliikennekatu vanhan Kuusmiehentien pohjoispuolelle sekä reilun 1,5 kilometrin mittainen kevyenliikenteen väylä.

Hankkeeseen kuuluu myös Malmin bussiterminaalin peruskorjaus sekä pysäkkien ja liittymien parannuksia niin Helsingissä kuin Vantaalla.

Tunneli- ja katu-urakan tilaajana oli HKL ja rakennuttajana Helsingin kaupungin rakennusvirasto (HKR). Tunnelin urakoitsijana toimi Kalliorakennus-Yhtiöt Oy. Joukkoliikennekadun rakentamisesta ja Kuusmiehentien parantamisesta vastasi YIT.

Yhteyshenkilöt

Paloheinäntunneli:
Toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, HKL, 040 520 6710
Kehittämispäällikkö Artturi Lähdetie, HKL, 040 673 1602
Projektinjohtaja Annina Mattsson, HKR-Rakennuttaja, 09-310 38720

Kuusmiehentien joukkoliikennekatu ja Kuusmiehentien parantaminen:
Projektipäällikkö Jukka Väisänen, HKR-Rakennuttaja, 09 310 38 666

Linja 560:
Ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi, HSL, 040 505 2226

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 1400
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi
HKL on metron ja raitioliikenteen liikennöitsijä ja Helsingin joukkoliikenneinfran omistaja ja ylläpitäjä. HKL pitää Helsingin liikkeellä: noin puolet kaupungissa tehdyistä joukkoliikennematkoista kuljetaan HKL:n kyydissä. Lisätietoa: www.hkl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Raide-Jokerin tavoitekustannuksesta on valmistunut uusi arvio – lopullinen hinta selviää ensi keväänä20.6.2018 12:00Tiedote

Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on parhaillaan käynnissä kehitysvaihe, joka kestää ensi kevääseen asti. Kehitysvaiheessa tehdään kesällä 2016 hyväksyttyä hankesuunnitelmaa tarkemmat suunnitelmat sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Kustannusarviota lasketaan moneen kertaan kehitysvaiheen aikana, ja lopullinen hinta täsmentyy sitä mukaa, kun suunnitelmat tarkentuvat. Nyt valmistuneen arvion mukaan rakentamiskustannus on 355 M€ vuoden 2015 hintatasossa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme