Ratahallintokeskus

Vilkas ratatyökausi käynnistynyt

Jaa

Ratahallintokeskus parantaa rataverkkoa eri puolilla Suomea. Kesän merkittävimmät ratatyöt ovat rataosien Tornio-Kolari, Jämsänkoski-Jyväskylä ja Porokylä-Maanselkä perusparannukset sekä rataosien Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu kehittämishankkeet. Rataverkon perusparannukseen Ratahallintokeskus käyttää noin 220 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 200 miljoonaa euroa.

Ratatöillä on vaikutuksia junaliikenteeseen eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Jämsänkosken ja Jyväskylän välillä on parhaillaan junaliikenteessä kuukauden mittainen katko ja junavuorot korvataan linja-autoilla. Lyhyempiä liikennekatkoja on eri puolilla rataverkkoa.  Ratatöiden aiheuttamat vaikutukset henkilö- ja tavaraliikenteelle on pyritty minimoimaan liikennejärjestelyillä yhteistyössä VR:n kanssa. 

Korvausinvestoinnit välttämättömiä

Rataverkon peruskorjaustöistä suurin osa on päällysrakenteen uusimista, joka tulee ajankohtaiseksi 30-40 vuoden välein. Päällysrakennetta ovat ratakiskot ja ratapölkyt, vaihteet sekä sepelistä tai sorasta tehty tukikerros. Päällysrakenteen uusiminen nykytekniikan mukaiseksi on perusedellytys nopeustason ja akselipainon nostolle.

Jämsänkoski-Jyväskylä-välillä kunnostetaan radan tunneleita ja kallioleikkauksia sekä uusitaan radan päällysrakennetta. Lisäksi Jämsän asemalle rakennetaan uusi henkilöliikenteen laituri.

Tornio-Kolari-radan perusparannus jatkuu päällysrakenteen vaihdolla 50 kilometrin matkalta. Lisäksi poistetaan tasoristeyksiä sekä korjataan radan rumpuja. Ratatyöt ajoittuvat pääosin kesäkuuhun, kuitenkin niin että loppukesästä tehdään vielä jälkitöitä.

Tavaraliikennettä palvelevan Porokylä­-Vuokatti-radan päällysrakenteen uusiminen käynnistyy tämän kesän aikana välillä Porokylä-Maanselkä. Maanselkä-Vuokatti-osalla työtä jatketaan 2010. Vanhentunut ja huonokuntoinen päällysrakenne uusitaan pääosin kokonaisuudessaan rataosalla.

Savon radalla merkittävin työ on Lapinlahden ja Iisalmen välillä tapahtuva sepelinseulonta ja kiskonvaihtotyö. Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR-hanke) rahoittamina yhteishankkeina maakuntaliittojen ja kuntien kanssa tehdään useita tasoristeysten poistoja Karjalan radalla ja Savon radalla. Myllymäen ja Hiisiojan ratasiltojen korjaukset Laurila-Rovaniemi-välillä ja Murtomäen liikennepaikan raide- ja vaihdetyö ovat myös yksittäisesti merkittäviä töitä Pohjois-Suomessa. Etelä-Suomessa rataosalla Kirkkonummi-Turku tehdään tunneli-, silta- ja pehmeikkökorjauksia.

Kehittämishankkeet parantavat palvelutasoa

Rataverkon merkittävimmät kehittämishankkeet ovat rataosilla Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu. Pääkaupunkiseudulla Ilmalan ratapihan perusparannus jatkuu ja uutena hankkeena on käynnistynyt Kehäradan rakentaminen.

Rataosan Lahti-Luumäki palvelutason parantamistyöt ovat olleet käynnissä jo vuoden 2008 alusta. Hanke on osa itäisen Suomen rautatieliikenteen kehittämistä. Hanke koostuu useista eri toimenpiteistä, joiden ansiosta henkilöliikenteen matka-ajat itäisen Suomen liikenteessä lyhenevät ja myös tavaraliikenteen kilpailukyky paranee. Parannettu rata valmistuu junaliikenteelle vuonna 2010. Suurimpia yksittäisiä töitä ovat Kouvolan laiturialueen muutostyöt, Suurisuon oikaisu, sähköistyksen ja radan geometrian muutostyöt sekä Kouvola-Luumäki välin päällysrakennetyöt 20 kilometrin matkalla.

Toinen suuri kehittämishanke Seinäjoki-Oulu aiheuttaa liikennejärjestelyjä ja junavuorojen korvaamista linja-autoilla välillä Seinäjoki-Kokkola. Kaksoisraidetta rakennetaan Seinäjoen eteläpuolella ja lisäksi tehdään päällysrakennetöitä Jepuan ja Kokkolan välillä. Samalla toteutetaan myös liikennepaikkamuutoksia ja poistetaan tasoristeyksiä. Töistä aiheutuu muutoksia junavuorojen aikatauluihin ja korvaavia kuljetuksia kesäkuun alusta lokakuun loppuun.

Ilmalan ratapihan perusparannuksessa rakentamisen painopiste on siirtynyt lähiliikenteen raiteisiin. Päällysrakennetyöt Sm-hallin eteläpuolen raiteilla ovat käynnissä. Alueen länsireunaan rakennettavien lähiliikenteen käyttövalmiushuoltoraiteiden rakentaminen on aloitettu maarakennusurakalla. Ratasähköistyksen uusiminen etenee päällysrakennetöiden yhteydessä. Asetinlaiteuudistuksen seuraava vaihe otetaan käyttöön marraskuussa, jonka jälkeen kaukoliikenne on kokonaan ohjattavissa yhdeltä asetinlaitteelta. 

Lisätietoja

Ratatyöt

Harri Yli-Villamo, rakennuttamisyksikön päällikkö, puh. 02751 5040.

Ratatöiden vaikutukset liikenteeseen

Juha Kröger, ylitarkastaja, puh. 020 751 5059

Liitteet

Kehittämishankkeita ja perusparannushankkeita 2009

Kuvat

Perusparannushankkeita
Perusparannushankkeita
Lataa
Kehittämishankkeita 2009
Kehittämishankkeita 2009
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Ratahallintokeskus
Ratahallintokeskus
Kaivokatu
00100 HELSINKI

http://www.rhk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ratahallintokeskus

Rataverkon työkausi päättynyt7.12.2009 12:00Tiedote

Ratahallintokeskus on parantanut rataverkkoa eri puolilla Suomea kuluneen vuoden aikana. Rakennuskauden merkittävimmät ratatyöt ovat olleet rataosien Tornio-Kolari, Jämsänkoski-Jyväskylä ja Porokylä-Maanselkä perusparannukset sekä rataosien Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu kehittämishankkeet. Lahti-Luumäki hankkeen töitä jatketaan myös talvikaudella. Rataverkon perusparannukseen Ratahallintokeskus on käyttänyt noin 210 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 185 miljoonaa euroa.

Pääradan lisäraiteet ensimmäisessä vaiheessa Kytömaalta Jokelaan25.11.2009 15:07Tiedote

Ratahallintokeskus on tehnyt päätöksen sijoittaa ensimmäisessä vaiheessa rakennettavat pääradan lisäraiteet Keravan Kytömaalta Tuusulan Jokelaan. Päätös liittyy käynnissä olevaan alustavaan yleissuunnitteluun, joka koskee pääradan liikenteellisen välityskyvyn lisäämistä. Suunnittelun yhteydessä tehdään ympäristövaikutusten arviointi (YVA) Keravalta Riihimäelle ulottuvista lisäraiteista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme