Fonecta Oy

Internet ja suositukset ohjaavat ostopäätöksiä - Hyvä palvelu ratkaisee paikallispalvelun valinnassa

Jaa

LEHDISTÖTIEDOTE 01.02.2012. Internet on tärkein tiedonhakukanava, kun suomalaiset etsivät tietoa paikallisista yrityksistä. Palvelun valinnassa luotetaan eniten palvelua käyttäneiden suositteluun. Kolme neljästä kuluttajasta on suositellut paikallisia yrityksiä. Tärkein syy suositteluun on hyvä palvelu, ei halpa hinta. Fonectan Osuma.fi on Suomen ensimmäinen palvelu, jossa yli 100 toimialan yritykset listautuvat niiden saamien suositusten mukaan.

Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan suomalaiset tarkistavat toisten kuluttajien mielipiteet ja kokemukset etsiessään paikallista palveluntarjoajaa. Kuluttajat luottavat palveluiden käyttäjien suositteluun yli kolme kertaa enemmän kuin yritysten omaan viestintään tai markkinointiin. Tietoa paikallisista palveluntarjoajista haetaan ensisijaisesti internetistä. Fonecta on avannut uuden Osuma.fi-palvelun, jonka avulla suomalaiset löytävät paikkakuntansa parhaat palvelut.

- Osuma.fi-palvelussa yhdistyvät muiden kuluttajien kokemukset ja internet tiedonhakukanavana - asiat, joita palveluja hakevat kuluttajat tutkimuksen mukaan kaipaavat eniten. Ensimmäisenä Suomessa eri toimialojen hakutulokset järjestetään Osuma.fi-palvelussa käyttäjien antamien suositusten perusteella. Mitä enemmän hyviä arvosteluja Osuma.fissä yritys saa, sitä parempaan näkyvyyteen se palvelussa nousee. Fonectan visio on tulla Suomen parhaaksi palveluyritykseksi, ja haastamme muutkin yritykset palvelemaan paremmin, kertoo Fonectan toimitusjohtaja Timo Hiltunen.

Tutkimuksen mukaan 90% erittäin hyvää palvelua saaneista on kertonut siitä eteenpäin, erittäin huonosta palvelusta kertoo jopa hieman useampi. Hyvästä palvelusta kerrotaan noin kuudelle ystävälle, huonosta palvelusta noin kahdeksalle. Lisäksi tutkimus paljastaa, että lähes joka toinen kuluttaja olisi valmis vaihtamaan palveluntarjoajaa, jos uusi palveluntarjoaja huomioisi heidät paremmin.

Suosittelun merkitys korostuu ammattiosaamista vaativia palveluita hankittaessa

Eniten suosituksia annetaan ja halutaan saada ravintoloista, kampaamoista sekä autokorjaamoista. Suosittelun merkitys korostuu erityisesti silloin, kun hankinta kohdistuu harvemmin käytettäviin tai ammattiosaamista vaativiin palveluihin.

- Osuma.fi toimii palveluntarjoajien ja asiakkaiden kohtaamispaikkana, jolloin kuluttajien suosittelusta hyötyvät sekä palveluiden käyttäjät että yritykset. Palvelusta löytyvät lisäksi paikallisten yritysten tarjoamat edut ja tarjoukset. Poikkeuksellista on se, että etuja ja tarjouksia ei tarvitse lunastaa etukäteen vaan ne voi ottaa talteen mobiilikuponkeina mahdollista myöhempää käyttöä varten, Hiltunen kertoo.

Osuma.fi-palveluun voi tutustua osoitteessa www.osuma.fi. Palvelun käyttö ei vaadi kirjautumista, mutta rekisteröitymällä Osuma.fin käyttäjäksi Facebook- tai Fonecta-tunnuksella, pääsee lunastamaan etuja ja voi arvioinneillaan auttaa muita kuluttajia löytämään paikkakuntansa parhaat palvelut sekä rohkaista yrityksiä parantamaan palveluaan entisestään.

Taloustutkimus Oy:n "Ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät paikallispalvelun valinnassa" -tutkimukseen vastasi 1 121 kuluttajaa.

Lisätiedot:
Fonecta Oy, palvelukehitysjohtaja Vesa-Pekka Kirsi, puh. 040 749 886, vesa-pekka.kirsi@fonecta.com
Fonecta Oy, viestintäpäällikkö Sanna Mäenpää, puh. 020 442 2114, sanna.maenpaa@fonecta.com

Tietoja julkaisijasta

Fonecta Oy
Fonecta Oy
PL 202
00241 Helsinki

020 4422020http://www.fonecta.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fonecta Oy