SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. 
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. 
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. 
 
#parempipaikkaelää

Kuvia medialle: S-kuvapankki

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

S-ryhmä ylsi hävikin vähentämisessä huippuvauhtiin – tavoitteen puoliväli ylittyi5.4.2024 08:37:00 EEST | Tiedote

Hävikkitalkoot jatkuvat S-ryhmässä, ja vuonna 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä väheni ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttia vuoden 2014 vertailutasosta. S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan kirjattua ruokahävikin puolittamistavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Myös yleisen taloustilanteen tiukentuminen näkyy punalaputettujen tuotteiden kysynnässä.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Pääsiäisenä perinteiset herkut pitävät pintansa - pöydässä voi kuitenkin yllättää lakritsimämmi tai LEGO-kukat21.3.2024 08:42:00 EET | Tiedote

Pääsiäisruokien valikoima monipuolistuu, mutta perinteiset herkut pitävät pintansa, kertoo S-ryhmän myyntidata. Suomalaisten pääsiäiseen kuuluvat yhä vahvasti muun muassa mämmi, suklaamunat ja lammas. Hyvän ruoan lisäksi juhlaan valmistaudutaan kukilla ja koristeilla. S-ryhmän ruokakaupat palvelevat tänäkin pääsiäisenä asiakkaita laajoin aukioloajoin.

S-ryhmä käynnisti hankkeen luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi banaaniviljelmillä Costa Ricassa21.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisten suosikkihedelmän viljely vaikuttaa tropiikin alueen luonnon monimuotoisuuteen. S-ryhmän ja Chiquitan hankkeessa istutetaan ekologinen käytävä banaaniviljelmien ympärille Costa Ricassa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Tavoitteena on parantaa alueen luonnon monimuotoisuutta sekä kasvien ja eläinten elinolosuhteita yhdistämällä sademetsiä yhtenäiseksi verkostoksi.

Kodin turvatuotteiden kysyntä kasvussa – Prisman myyntidata paljastaa murto- ja valvontakameroiden suosion4.3.2024 08:41:00 EET | Tiedote

Kodin turvatuotteet tekevät arjesta sujuvampaa, ja niitä ostetaankin suomalaisten keskuudessa aiempaa enemmän. Tämä on nähtävissä Prisman myyntidatassa, joka kertoo turvatuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna kokonaisuudessaan 14 prosenttia. Suosituimpia kodin turvatuotteita olivat murto- ja valvontakamerat, joiden myynti lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Myös kodin palo- ja vesiturvallisuudesta huolehditaan aktiivisesti. Tammikuussa voimaan astunut pelastuslain muutos näkyy jo muutoksena palovaroittimien kysynnässä.

Bomban matkailualueen palvelutarjonta laajenee – kesäksi uusia elämys- ja hemmottelupalveluita1.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Bomban matkailualueen palvelut laajenevat entisestään, kun Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avaa alueelle oman, monipuolisia aktiviteetteja ja välinevuokrausta tarjoavan elämyspalveluyrityksen kesällä 2024. Tiedossa on alueen ainutlaatuisessa luonnossa tapahtuvia laadukkaita ohjelmia Pielisen kanoottiretkistä moottorikelkkailuun metsäisillä reiteillä sekä runsas valikoima vuokrattavia välineitä sähköpyöristä kalastusvälineisiin. Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen avautuu lisäksi oma kauneushoitola ja S-parturi-kampaamo. Uudistusten tavoitteena on lisätä Bomban vetovoimaisuutta monipuolisena matkailukohteena.

Uima-allas katolla, 342 aurinkopaneelia ja värikäs sisustus: vaasalaishotelli Royalin uudistunut torniosa avautuu 26.2.26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Väriä, valoa, iloa ja energiaa, sitä on tiedossa, kun Vaasan ytimessä sijaitsevan Original Sokos Hotel Royalin tornirakennuksen ovet avautuvat 26.2.2024 vuoden mittaisten uudistustöiden jälkeen. Torniosasta löytyy 139 värikkäästi sisustettua huonetta, huipun trooppisen lämmin sauna- ja allasosasto, kolme uutta ravintolaa sekä kattavat tapahtumatilat. Kyseessä on hotellin omistavan Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen matkailu- ja ravitsemistoimialan investointi koskaan.

Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun16.2.2024 08:42:00 EET | Tiedote

”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.

Asiakasomistajuudessa vahvaa vetovoimaa – S-ryhmän liiketulos parani asiakasmäärien kasvun ja neljän miljoonan S-Etukortin vauhdittamana15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän liiketulos vuonna 2023 oli 447 miljoonaa euroa. Tulos parani edellisvuodesta 37,5 prosenttia. Kehityksen taustalla oli asiakasmäärien voimakas kasvu ja hyvä myyntivire kautta linjan. Päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi koko vuoden muuta markkinaa vahvemmin. Menestys palautui kotimaahan mittavina investointeina sekä asiakasomistajille rahallisina etuina, joita maksettiin ennätykselliset yli puoli miljardia euroa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Viimeinen
  • >>

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. 
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. 
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. 
 
#parempipaikkaelää

Kuvia medialle: S-kuvapankki

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye