Pelastetaan Suomen Luonto ry

Tuulivoimaloiden omistus, rahoitus ja verotus ovat Luxemburgissa – mitä jää Suomeen?

Suomessa sijaitsevat tuulivoimayhtiöt ja hankkeet ovat pääosin ulkomaisessa omistuksessa, erityisesti Luxemburgiin rekisteröidyillä rahastoilla. Erikoisrahastojen veronmaksu Suomeen on tutkitusti vähäistä ja monimutkaista. Yhtiöitetyt tuulivoimahankkeet tekevät puolestaan vuodesta toiseen pääsääntöisesti nollatulosta. Ulkomaisen omistuksen suurta ja kasvavaa osuutta on perusteltu Suomen pääomaköyhyydellä. Omistuksella on kuitenkin merkitystä myös huoltovarmuuden, turvallisuuden, päätäntävallan kuin verotuksen suhteen. Talouskriisissä oleva pääomaköyhä Suomi tukee veronmaksua välttelevän ja heikon sosiaalisen hyväksynnän omaavan alan toimintaa miljardeilla, ja sallii yhtiöiden ja niiden pääomasijoittajien ulkoistaa merkittävän osan kustannuksistaan.

Tuulivoimaomistus siirtynyt Luxemburgiin rekisteröityihin rahastoihin

Euroopan maista Suomessa on jo kolmanneksi eniten tuulivoimaa asukasta kohden. Valmistuneista voimaloista 58 % on ulkomaisessa omistuksessa. Ylipäätään suomalaisen omistuksen osuus supistuu nopeasti – esimerkiksi Exilion Tuuli Ky myi vuonna 2023 merkittävän osuuden saksalaiselle yhtiölle.

Ulkomaisen omistuksen kasvavaa osuutta on perusteltu Suomen pääomaköyhyydellä. Omistuksella on kuitenkin merkitystä myös huoltovarmuuden, turvallisuuden, päätäntävallan ja verotuksen kannalta. Tuulivoimahankkeita vaivaa puutteellinen läpinäkyvyys sopimuskäytäntöjen, omistuksen ja verotuksen suhteen, joista erityisesti kahta jälkimmäistä tässä selvityksessä tarkastellaan.

Monet energiayritykset omistavat toisiaan ristiin. Tuulivoimayhtiöiden omistus myös muuttuu tiheään ja kätkeytyy rahastoihin, joihin sijoitetun pääoman alkuperää ei aina tunneta. Suurin osa Suomessa sijaitsevista tuulivoimayhtiöistä on saksalaisessa, ranskalaisessa, tanskalaisessa sekä ruotsalaisessa omistuksessa, pääasiassa Luxemburgiin rekisteröityjen rahastojen hallussa (taulukko 1). Myös suomalaiseksi tulkitulla Taaleri Oy:llä on Luxemburgiin rekisteröityjä uusiutuvan energian rahastoja.

Suomessa hankkeita markkinoidaan omavaraisuudella, vuokratuloilla, kiinteistöveroilla sekä vihreydellä. Hankekehitysyhtiöt ovat kuitenkin pääsääntöisesti ulkomaisten pääomasijoittajien omistamia ja hankkeiden hallitukset koostuvat pitkälti pääomasijoittajan henkilöstöstä. Hankkeet myydään useimmiten eteenpäin ulkomaille, elinkaaren aikana useita kertoja. Hankkeet tukeutuvat erityisesti Finsilvan/CapManin, UPM:n ja Metsähallituksen metsäomaisuuteen, Itä-Suomessa myös Tornator Oy:hyn. Pienmetsänomistajat ovat pääsääntöisesti vähemmistönä. Vuokrasopimuspohjat on laadittu siten, että ne olisivat mahdollisimman helposti siirrettävissä, antaisivat hyvin laajat oikeuden vuokra-alueen käyttöön ja minimoisivat sijoittajalle jäävät riskit. Vuonna 2023 tuuli- ja aurinkovoimaloiden kiinteistöverotuotto oli noin 36 miljoonaa € - josta vero laskee 2.5 % vuodessa.

Tuulivoimaan sijoittavat erikoisrahastot lupaavat tasaista ja korkeahkoa tuottoa, veroetuja, sijoitusten hajautusta ja ’tumman vihreitä investointeja’. Viherpesuun liittyvät ongelmat ovat kuitenkin ilmeisenä haasteena Euroopassa. Investoinneissa ylikorostuvat rahastojen ja investointien taloudellinen kestävyys, muiden kustannuksella. Luxemburgiin rekisteröity KlimaVest Impact Fund, joka omistaa Suomessa useita saksalaisten yhtiöiden rakentamia tuulivoimahankkeita, on esimerkki viherpesuun syyllistyneestä rahastosta.

null
Tuulivoimaloiden omistus on pääosin veroparatiisi Luxemburgiin rekisteröidyissä rahastoissa. Haitalliset ympäristövaikutukset, ulkoistetut kustannukset ja lukuisat riskit jäävät puolestaan Suomeen. Pelastetaan Suomen Luonto Ry.

Pääomaköyhä Suomi tukee tuulivoima-alaa miljardeilla

Valtion-yhteiskunnan perustehtäviin kuuluu varmistaa mahdollistava toimintaympäristö, johon kuuluvat esimerkiksi perusinfrastruktuurin kehittäminen, luotettava sääntely ja verotus. Voimme kuitenkin kysyä, miksi talouskriisissä rämpivä pääomaköyhä maa edelleen tukee syöttötariffituen (jo yli 1.8 miljardia €) ja preemiojärjestelmän kautta alan toimintaa ja sallii yhtiöiden ulkoistaa merkittävän osan kustannuksistaan, ml. maan lunastus yksityiseen liiketoimintaan, perustusten jättäminen maaperään, ja haittakorvausten puute: asunnon arvon lasku, metsäkato/hiilinielut, pirstaloituminen ja luontokato. Useat yhtiöt saavat suoraa tukea myös EU:n ja TEM:n kautta.

Kantaverkon toimintavarmuus ja kustannusten jako ovat puolestaan hyvin edullisia (2. alimmat/perutut kantaverkkomaksut) tuulivoimayhtiöille. Fingridin arvion mukaan kantaverkon vahvistaminen uhkaa nousta merituulivoiman ja inflaation myötä noin 15 miljardiin €. Kehysriihessä hallitus kuitenkin päätti lisäpääomittaa Fingridiä, jotta kantaverkon vahvistaminen varmistuisi. Toistaiseksi yhtiöt eivät osallistu säätövoiman rakentamisen ja ylläpidon kustannuksiin.

Suomi sallii tuulivoimainvestointien verotuottojen maastapaon

Luxemburg on kansainvälisten kiinteistösijoittajien suosima maa. Veroetujen lisäksi Luxemburgin käyttöä perusteellaan sen tavanomaisuudella, hallinnointieduilla ja anonyymiydellä. Ulkomaisten erikoisrahastojen veronmaksu Suomeen on tutkitusti vähäistä ja monimutkaista.

Useat tuulivoimayhtiöt tekevät heikkoa tulosta (taulukko 2), samoin kuin niiden omistamat erikseen yhtiöitetyt tuulivoimahankkeet. Verotietojen perusteella hankeyhtiöt tekevät vuodesta toiseen pääsääntäisesti nollatulosta, syöttötariffituesta huolimatta. Hankkeen tulos voidaan laskennallisesti hävittää, esimerkiksi emoyhtiön ja Suomessa sijaitsevan tytäryhtiön lainajärjestelyillä. Pääomasijoittaja sen sijaan saa tuoton, josta verot maksetaan yleensä Suomen ulkopuolelle. Posion Energia Oy:n omistuksen tiheä vaihtuminen ja järjestelyt antavat viitteitä myös rahanpesusta, peitellystä osingonjaosta ja svop (2018) suhteen kirjanpitorikoksesta.

Ulkomaisilla omistajilla ei ole intressiä pitää huolta Suomen yhteiskunnasta, taloudesta ja ympäristöstä

Tuulivoimayhtiöiden ja rahoittajien tuotannolliset tavoitteet sekä kuntien kiinteistöverotavoitteet ovat sivuuttaneet valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet. Hankkeiden tulo- ja verojalanjälki uhkaa jäädä erittäin kevyeksi, mutta käy lunastuksen kohteena oleville maanomistajille, vaikutusalueen asukkaille, sähkön kuluttajille, veronmaksajille ja ympäristölle hyvin raskaaksi.

Hankekokonaisuutta ja niiden sosiaalisia, ekologisia, taloudellisia, juridisia sekä huoltovarmuus-turvallisuus vaikutuksia tulee arvioida kokonaisvaltaisesti.

Upi Vartiainen
Pelastetaan Suomen Luonto Ry
Puh. 0400501998
upi.vartiainen@pelastetaansuomenluonto.fi

Kuvat

Tietoa julkaisijasta

Pelastetaan Suomen Luonto ry on syksyllä 2021 perustettu puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdistys. Päämäärämme on edistää luonnon suojelua ja varmistaa Suomen luonnon monimuotoisuuden säilyminen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pelastetaan Suomen Luonto ry

Tuulivoimalat laskevat tutkitusti asuntojen ja loma-asuntojen arvoa27.6.2023 06:45:00 EEST | Tiedote

Suomeen suunnitellaan jopa 300–350 m korkeita tuulivoimaloita, sijoitettavaksi vähimmillään 1 km etäisyydelle asunnoista. Uusien pohjoismaisten tutkimusten perusteella tuulivoimalat laskevat kiinteistön arvoa sitä enemmän, mitä lähempänä kiinteistöä (erityisesti etäisyyksillä 0–3 km), ja mitä useammasta ja korkeammista voimaloista on kyse. Vaikutus voimistuu entisestään välkevaikutuksen takia. Suomen tuulivoimateollisuuden hyvin suppean tutkimuksen mukaan voimaloilla ei ole negatiivista vaikutusta myyntihintoihin. Asuinkiinteistökauppojen ajankohtia verrattiin tuulivoiman käyttöönottoajankohtiin (jolloin hinta on jo laskenut) sekä valtakunnalliseen hintatasoon. Tilastoista puuttuvat myös kiinteistöt, joita ei saa kaupaksi – välittäjät eivät ota kiinteistöä myyntiin, ostajat kaikkoavat, ja pankit eivät myönnä lainaa heikentyneen vakuusarvon vuoksi.

Tuulivoimalan perustusten ratkaisematon ongelma31.3.2023 06:50:00 EEST | Tiedote

Tuulivoimaloiden purkaminen ja kierrätys niiden elinkaaren lopussa on tikittävä aikapommi. Suomessa purkurahasto ei ole lakisääteinen vaan vapaaehtoinen toimi, eikä sen koko riitä kattamaan todellisia purkukustannuksia (satoja tuhansia/voimala). Kuka kantaa vastuun purkamisen kustannuksista 20–30 vuoden kuluttua, kun tuulivoimayhtiöiden omistus on vaihtunut useaan kertaan elinkaaren aikana? Tuulivoimayhtiöillä on resursseja lobata eduskuntaa ja virkamiehiä. Ympäristöministeriö onkin ollut haluton saattamaan tuulivoimarakentamisen lainsäädäntöä, ml. perustusten purkamista, jätelain noudattamista ja purkurahastoa, muun Euroopan tasolle. Nykykäytäntö eli perustusten jättäminen maahan ja niiden maisemoiminen on riski mm. pohjavesien pilaantumisen kannalta.

Kaksinaismoralismia Suomen metsä- ja luontokeskustelussa?24.3.2023 06:45:00 EET | Tiedote

Suomen metsä- ja luontokeskustelu ei ole avointa ja kokonaisvaltaista. Voimakkaasti kasvava tuulivoimateollisuus aiheuttaa yli 100 000 hehtaarin edestä pysyvää metsäkatoa ja pirstoo yli miljoona hehtaaria metsäalueita. YLE järjesti suuren puheenjohtajatentin ja tarkasti puheenjohtajien esittämien väitteiden oikeellisuuden. YLE:n mukaan Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purran väite ’’tuulivoima aiheuttaa valtavaa metsäkatoa’’ on virheellinen.