Tuulivoimalat laskevat tutkitusti asuntojen ja loma-asuntojen arvoa

Suomeen suunnitellaan jopa 300–350 m korkeita tuulivoimaloita, sijoitettavaksi vähimmillään 1 km etäisyydelle asunnoista. Uusien pohjoismaisten tutkimusten perusteella tuulivoimalat laskevat kiinteistön arvoa sitä enemmän, mitä lähempänä kiinteistöä (erityisesti etäisyyksillä 0–3 km), ja mitä useammasta ja korkeammista voimaloista on kyse. Vaikutus voimistuu entisestään välkevaikutuksen takia. Suomen tuulivoimateollisuuden hyvin suppean tutkimuksen mukaan voimaloilla ei ole negatiivista vaikutusta myyntihintoihin. Asuinkiinteistökauppojen ajankohtia verrattiin tuulivoiman käyttöönottoajankohtiin (jolloin hinta on jo laskenut) sekä valtakunnalliseen hintatasoon. Tilastoista puuttuvat myös kiinteistöt, joita ei saa kaupaksi – välittäjät eivät ota kiinteistöä myyntiin, ostajat kaikkoavat, ja pankit eivät myönnä lainaa heikentyneen vakuusarvon vuoksi.

Tuulivoima laskee kiinteistön arvoa maaseudulla jopa 26 %

Uusien pohjoismaisten tutkimusten mukaan voimalat laskevat merkittävästi kiinteistön arvoa

Tuulivoimalarakentamisen lisääntyessä, keskustelu voimaloiden vaikutuksista luontoon & metsäkatoon, maisemaan, ihmisten hyvinvointiin ja kiinteistön arvoon on kiihtynyt myös Suomessa. Asukkaiden ja tuulivoimayhtiöiden näkemykset asian suhteen ovat usein vastakkaiset, mutta uusimmat selvitykset vahvistavat asukkaiden näkemykset.

Tuulivoimarakentamisen edelläkävijämaassa Tanskassa on valmistunut (2022) merkittävä tutkimus, joka kattoi Tanskan kaikki 1.34 miljoonaa kiinteistökauppaa 27 vuoden ajalta, kaikilta tuulivoimala-alueilta. Voimaloiden todettiin vaikuttavan kiinteistön arvoon erittäin negatiivisesti 2.5 km etäisyydelle asti. Erityisesti korkeat voimalat (yli 120 m, korkein tutkimuksessa ollut voimala on 140 m) ja asuntoon kohdistuva välkevaikutus vaikuttavat arvoon negatiivisesti.

Myös Norjan Yliopiston uusi tutkimus (2023) on laaja - yli 230,000 kiinteistökauppaa 12 vuoden ajalta. Kiinteistön arvon todettiin laskevan jo tuulivoimalan rakentamisen aikana. Erityisesti voimalan läheisyys vaikuttaa negatiivisesti kiinteistön arvoon. Myös näkyvyyden/maisemahaitan todettiin vaikuttavan negatiivisesti, mutta näkyvyyden vaikutus hälvenee etäisyyden kasvaessa noin 6 km:iin.

Tuulivoimalat laskevat kiinteistön arvoa maaseudulla jopa 23 %

Euroopassa on laadittu muitakin tutkimuksia (taulukko 1) voimaloiden vaikutuksista kiinteistön hintaan. Vaikutukset vaihtelevat, mutta niiden perusteella negatiivinen vaikutus on sitä suurempi mitä lähempänä asuntoa voimalat sijaitsevat (erityisesti etäisyyksillä 0–3 km), mitä useammasta voimalasta, suuremmasta voimala-alueesta (20+) ja korkeammista voimaloista on kyse. Negatiivinen vaikutus voimistuu (plus 5.2–6.8 %), jos asuntoon kohdistuu myös välkevaikutus.

Saksalaisessa selvityksessä voimaloiden havaitaan laskevan erityisesti (jopa 23 %) vanhojen ja maaseudulla sijaitsevien kiinteistöjen arvoa, mutta eivät niinkään kaupunkialueilla sijaitsevien kiinteistöjen arvoa. Tutkijat arvioivat, että maaseudulla arvostetaan erityisen paljon maisemaa ja hiljaisuutta, jonka suuret melua, liikettä ja välkettä tuottavat voimalat rikkovat.

null

Tuulivoimayhtiöiden etujärjestön selvitys kulkee vastatuuleen – kiinteistöä ei saa aina myytyä

Etujärjestö Suomen Tuulivoimayhdistys laati Markkinatutkimuksen ja FCG:n kanssa selvityksen tuulivoimaloiden vaikutuksesta myyntihintoihin (2021). Tutkimus kattoi 1,134 toteutunutta kiinteistökauppaa kuudella paikkakunnalla (Haapajärvi, Jokioinen, Kalajoki, Karvia, Närpiö, Perho, Raahe ja Simo). Selvityksen mukaan tuulivoimaloilla ei ole negatiivista vaikutusta kiinteistön myyntihintoihin. Asuinkiinteistökauppojen ajankohtia verrattiin tuulivoiman käyttöönottoajankohtiin. Toiseksi toteutuneita paikallisia hintoja verrattiin valtakunnalliseen hintatasoon.

Kuten norjalainen ja hollantilainen tutkimus toteavat, tieto tuulivoimahankkeen tulosta vaikuttaa negatiivisesti hintaan jo muutamaa vuotta aiemmin. Tämä ei yllätä – asunto on useimpien ihmisten suurin investointi – asuinalue, asunto ja vapaa-ajan asunto valitaan harkiten. Tanskalaisen tutkimuksen mukaan STY:n selvitys on myös rajoittunut, sillä se kohdistui vain muutamaan tuulivoimalapaikkaan ja pieneen kauppamäärään. Tilastoista puuttuvat myös ne kiinteistöt, joita välittäjät eivät ota myyntiin, joista ostajat kaikkoavat tai joille pankit eivät myönnä osto- ja remonttilainaa (esim. Äänekoski).

Tuulivoimalat ulkoistavat ison osan kustannuksistaan – korvaukset tekevät tuloaan

Hollantilaisen 70 % kiinteistökaupoista kattavan tutkimuksen perusteella tuulivoimaloiden ulkoistetut kustannukset ovat vähintään 16 % rakennuskustannuksista. Kustannusten ulkoistaminen voi kattaa kiinteistön arvon lisäksi myös muita osa-alueita. Euroopassa korvaukset ja kompensaatiomallit tekevät kuitenkin tuloaan. Saksan kompensaatiomallin mukaan korvaus on sitä suurempi, mitä lähempänä voimala sijaitsee. Tanskan korkein oikeus määräsi jo vuonna 2012 yhtiön korvaamaan kiinteistön omistajille 500 000 Tanskan kruunua aiheutetun melun vuoksi. Vuonna 2022 Tanskan hallitus esitti suurempia korvauksia asukkaille, jotka joutuvat asumaan tuulivoimaloiden lähellä. Myös Irlannissa tuulivoimayhtiö korvasi perheelle 225 000 € aiheuttamiensa melu-, tärinä- ja välkehaittojen vuoksi.

Voimaloiden negatiiviset vaikutukset tulee tunnistaa ja estää - kompensaatio on laastaria

Suomeen suunnitellaan jopa 300–350 m korkeita voimaloita, sijoitettavaksi vähimmillään 1 km etäisyydelle kiinteistöistä. Mikään summa ei korvaa menetettyä yöunta, hyvinvointia, perinnemaisemaa tai menetettyä luontoa. Ensisijaisesti tulee välttää tilanteita, joissa voimalat aiheuttavat merkittävää haittaa asukkaille, kiinteistön arvolle ja luonnolle. Voimalat tuleekin sijoittaa riittävälle etäisyydelle asunnoista ja muista häiriintyvistä kohteista, maisemavaikutusten ja melumallinnusten ohjeet tulee päivittää, ja tuulivoimarakentaminen asettaa ympäristöluvan alaiseksi toiminnaksi kuten muukin teollisuus.

Upi VartiainenPelastetaan Suomen Luonto Ry

Puh:0400501998

Tietoa julkaisijasta

Pelastetaan Suomen Luonto ry on syksyllä 2021 perustettu puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdistys. Päämäärämme on edistää luonnon suojelua ja varmistaa Suomen luonnon monimuotoisuuden säilyminen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pelastetaan Suomen Luonto ry

Tuulivoimalan perustusten ratkaisematon ongelma31.3.2023 06:50:00 EEST | Tiedote

Tuulivoimaloiden purkaminen ja kierrätys niiden elinkaaren lopussa on tikittävä aikapommi. Suomessa purkurahasto ei ole lakisääteinen vaan vapaaehtoinen toimi, eikä sen koko riitä kattamaan todellisia purkukustannuksia (satoja tuhansia/voimala). Kuka kantaa vastuun purkamisen kustannuksista 20–30 vuoden kuluttua, kun tuulivoimayhtiöiden omistus on vaihtunut useaan kertaan elinkaaren aikana? Tuulivoimayhtiöillä on resursseja lobata eduskuntaa ja virkamiehiä. Ympäristöministeriö onkin ollut haluton saattamaan tuulivoimarakentamisen lainsäädäntöä, ml. perustusten purkamista, jätelain noudattamista ja purkurahastoa, muun Euroopan tasolle. Nykykäytäntö eli perustusten jättäminen maahan ja niiden maisemoiminen on riski mm. pohjavesien pilaantumisen kannalta.

Kaksinaismoralismia Suomen metsä- ja luontokeskustelussa?24.3.2023 06:45:00 EET | Tiedote

Suomen metsä- ja luontokeskustelu ei ole avointa ja kokonaisvaltaista. Voimakkaasti kasvava tuulivoimateollisuus aiheuttaa yli 100 000 hehtaarin edestä pysyvää metsäkatoa ja pirstoo yli miljoona hehtaaria metsäalueita. YLE järjesti suuren puheenjohtajatentin ja tarkasti puheenjohtajien esittämien väitteiden oikeellisuuden. YLE:n mukaan Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purran väite ’’tuulivoima aiheuttaa valtavaa metsäkatoa’’ on virheellinen.