Avidly Oyj

Avidly Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2022

29.4.2022 08:30:01 EEST | Avidly Oyj | Yhtiötiedote

Avidly Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2022

Avidly Oyj Yhtiötiedote 29.4.2022 klo 8.30 

Avidlyn liikevaihto ja kannattavuus paranivat selvästi tammi–maaliskuussa 2022

Tämä liiketoimintakatsaus ei ole ole IAS34 standardin mukainen osavuosikatsaus ja siinä esitetyt taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Tammi–maaliskuu 2022:

  • Liikevaihto oli 8 566 tuhatta euroa (7 143), kasvua 19,9 %. 
    • Muut maat -segmentin osuus liikevaihdosta oli 33,3 % (22,3 %).
  • Myyntikate oli 6 510 tuhatta euroa (5 514), kasvua 18,1 %. 
    • Muut maat segmentin osuus myyntikatteesta 37,2 % (25,8 %). 
    • Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta oli noin 48 % (noin 41 %).
  • Konsernin liiketulos oli 413 tuhatta euroa (-1) eli 4,8 % liikevaihdosta (0 %). 
  • Oikaistu liiketulos1 parani 595 tuhanteen euroon (469).



Toimitusjohtaja Jesse Maula:  

Avidlyn voimakas kasvu jatkui tammi–maaliskuussa 2022. Liikevaihtomme kasvoi 19,9 prosenttia vertailukaudesta 8,6 miljoonaan euroon, josta orgaanisen kasvun osuus oli 12 prosenttia. Oman toimintamme volyymia mittaava myyntikate nousi 18,1 prosenttia 6,5 miljoonaan euroon. Liiketuloksemme oli  0,4 (0,0) miljoonaa euroa, kun taas toimintamme operatiivista suorituskykyä kuvaava oikaistu liiketulos1  nousi 26,9 prosenttia 0,6 miljoonaan euroon. 

Hyvään kehitykseen vaikutti kaikissa toimintamaissamme suotuisa toimintaympäristö. Kansainvälistä kasvua vauhditti etenkin vuoden alussa toteutunut Digital 22 Online -yritysosto.  

Kansainvälisessä liiketoiminnassa kysyntä kohdistui edelleen erityisesti myynnin ja markkinoinnin automaatiota vauhdittaviin digitaalisiin palveluihin. Suomessa kysyntä kattoi kaikki tarjoamamme markkinointiteknologian palvelut, mutta myös tällä markkinalla kysyntä oli vahvinta erilaisissa digitaalisissa palveluissa. Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta nousi 48 (41) prosenttiin.

Kokonaisuutena strategiamme toteutus eteni katsauskaudella hyvin. Asiakaskuntamme laajeni uusilla kiinnostavilla asiakkailla kuten Tikkurila Suomessa, Opternus Saksassa, Advania Norjassa/Ruotsissa ja techspert.io Isossa-Britanniassa.  Saimme HubSpotin 2021 Impact Awards -tilaisuudessa vuoden globaalin kumppanin palkinnon kolmantena vuonna peräkkäin ja Googlelta vuoden 2022 Premier Partner Statuksen. Lisäksi Saka Finlandille luomamme kampanja voitti mainonnan tuloksellisuutta mittaavassa Effie Finland -kilpailussa pronssia ja Saka Finlandille suunnittelemamme mainoselokuva hopeaa Voitto-gaalassa, jossa palkittiin vuoden 2021 parhaita mainoselokuvia. Katsauskauden kehitykseen myötävaikuttivat lisäksi vuoden 2021 loppupuolelle toteutetut Suomen, Norjan ja Ruotsin sekä Saksan liiketoimintojen uudelleenorganisoinnit. 

Digital 22 Online -tiimin integroiminen osaksi Avidly pääsi hyvään vauhtiin katsauskaudella. Kehitimme lisäksi omaa toimintaamme yhdistämällä kansalliset HubSpot-, Wordpress ja integraatioansiantuntijat yhteen kansainväliseen tech-tiimiin. Kauden aikana käynnistimme myös työn Avidlyn liiketoimintaan liittyvien olennaisten yritysvastuukysymysten tunnistamiseksi  voidaksemme tulevaisuudessa palvella asiakkaitamme paremmin myös kestävyyskysymyksissä.

Katseemme on vahvasti koko strategiakautemme tavoitteiden toteutumisessa. Etsimme aktiivisesti uusia kasvu- ja kumppanuusmahdollisuuksia martech-ekosysteemin sisällä ja pilotoimme uusia yhteistyömalleja. Kannattavuuden osalta jatkamme askel askeleelta kohti asettamiamme tavoitteita.  

Toistaiseksi Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vaikutukset eivät ole näkyneet palveluidemme kysynnässä, mutta asiakkaidemme tilanne voi muuttua nopeasti. Tällä hetkellä näkymämme ovat kuitenkin ennallaan. Suhtaudun luottavaisesti avidlylaisten kykyyn viedä liiketoimintaamme ja asiakkuuksiamme eteenpäin strategisten tavoitteidemme mukaisesti. Haluankin kiittää avidlylaisia sitoutumisesta niin oman kuin asiakkaidemme liiketoiminnan kehittämiseen sekä asiakkaitamme heidän osoittamasta luottamuksesta Avidlya kohtaan. 

Näkymät vuodelle 2022 ennallaan (julkaistu 4.3.2022)

Avidly arvioi, että vuonna 2022 yhtiön liikevaihto on 34–36 miljoonaa euroa (liikevaihto 2021: 30,0 miljoonaa euroa) ja oikaistu liiketulos kasvaa edellisvuodesta (oikaistu liiketulos 2021: 1,1 miljoonaa euroa). 

Oikaistulla liiketuloksella tarkoitetaan liiketulosta (EBIT) oikaistuna yritysostojen järjestelykuluilla ja hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistoilla sekä osakepalkkiojärjestelmään liittyvällä IFRS:n mukaisella kululla.

1 Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.


Tunnusluvut

1-3

1-3

Muutos

1-12

1 000 EUR

2022

2021

%

2021

Liikevaihto

8 566

7 143

19,9

29 972

  Muut maat segmentin osuus liikevaihdosta

2 856

1 596

78,9

7 099

Myyntikate

6 510

5 514

18,1

21 596

  Muut maat segmentin osuus myyntikatteesta

2 419

1 424

69,9

5 953

  Jatkuvat palvelut, % myyntikatteesta

48 %

41 %

47 %

Liiketulos

413

-1

41 400,0 

-57

Oikaistu liiketulos (EBITA) *

526

49

973,5

121

Oikaistu liiketulos **

595

469

26,9

1 074

Henkilöstön määrä keskimäärin 

282

232

21,6

237

Oikaistun liiketuloksen täsmäytyslaskelma

1-3

            1-3

1-12

1 000 EUR

2022

2021

2021

OIKAISTU LIIKETULOS:

Liiketulos

413

-1

-57

Hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistot ja arvonalennukset

113

50


178

Oikaistu liiketulos (EBITA) *

526

49

121

Yritysostojen järjestelykulut

173

0

0

Osakepalkkiojärjestelmään liittyvä IFRS:n mukainen kulu

-104

420

953

Oikaistu liiketulos **

595

469

1 074

* EBITA = Liiketulos (EBIT) oikaistuna hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistoilla ja arvonalennuksilla 

** Oikaistu liiketulos = Liiketulos (EBIT) oikaistuna yritysostojen järjestelykuluilla ja hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistoilla sekä osakepalkkiojärjestelmään liittyvällä IFRS:n mukaisella kululla.

 

Taloudellinen informaatio

Avidlyn tulevat taloudelliset katsaukset julkaistaan seuraavasti:

  • Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2022: 26.8.2022
  • Liiketoimintakatsaus tammi–syyskuu 2022: 28.10.2022

Helsingissä, 29. päivänä huhtikuuta 2022

 

AVIDLY OYJ

HALLITUS

 

Lisätiedot:

Jesse Maula, toimitusjohtaja, puh. +358 40 548 0248

Hans Parvikoski, talousjohtaja, puh. +358 40 586 6154

 Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Oaklins Merasco Oy, puh. +358 9 6129 670

Avidly lyhyesti

Avidly on johtava markkinointiteknologia-alan palveluntarjoaja, joka on listattu Nasdaq First North Growth -markkinapaikalla Helsingissä. Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia digitaalisia markkinoinnin ja myynnin palveluja ja ratkaisuja. Asiakaskokemus, data ja teknologia kietoutuvat tiiviisti yhteen Avidlyn vaikuttavuushakuisessa kasvustrategiassa. Avidlyn tiimiin kuuluu noin 280 henkilöä yhteensä 18 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja Kanadassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com

Yhtiötiedote muilla kielillä

Liitteet

Tilaa yhtiötiedotteemme

Pysy ajan tasalla tilaamalla yhtiötiedotteemme sähköpostiisi.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye