
Avidly Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2022
Avidly Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2022
Avidly Oyj Yhtiötiedote 29.4.2022 klo 8.30
Avidlyn liikevaihto ja kannattavuus paranivat selvästi tammi–maaliskuussa 2022
Tämä liiketoimintakatsaus ei ole ole IAS34 standardin mukainen osavuosikatsaus ja siinä esitetyt taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia.
Tammi–maaliskuu 2022:
- Liikevaihto oli 8 566 tuhatta euroa (7 143), kasvua 19,9 %.1
- Muut maat -segmentin osuus liikevaihdosta oli 33,3 % (22,3 %).
- Myyntikate oli 6 510 tuhatta euroa (5 514), kasvua 18,1 %.
- Muut maat segmentin osuus myyntikatteesta 37,2 % (25,8 %).
- Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta oli noin 48 % (noin 41 %).
- Konsernin liiketulos oli 413 tuhatta euroa (-1) eli 4,8 % liikevaihdosta (0 %).
- Oikaistu liiketulos1 parani 595 tuhanteen euroon (469).
Toimitusjohtaja Jesse Maula:
Avidlyn voimakas kasvu jatkui tammi–maaliskuussa 2022. Liikevaihtomme kasvoi 19,9 prosenttia vertailukaudesta 8,6 miljoonaan euroon, josta orgaanisen kasvun osuus oli 12 prosenttia. Oman toimintamme volyymia mittaava myyntikate nousi 18,1 prosenttia 6,5 miljoonaan euroon. Liiketuloksemme oli 0,4 (0,0) miljoonaa euroa, kun taas toimintamme operatiivista suorituskykyä kuvaava oikaistu liiketulos1 nousi 26,9 prosenttia 0,6 miljoonaan euroon.
Hyvään kehitykseen vaikutti kaikissa toimintamaissamme suotuisa toimintaympäristö. Kansainvälistä kasvua vauhditti etenkin vuoden alussa toteutunut Digital 22 Online -yritysosto.
Kansainvälisessä liiketoiminnassa kysyntä kohdistui edelleen erityisesti myynnin ja markkinoinnin automaatiota vauhdittaviin digitaalisiin palveluihin. Suomessa kysyntä kattoi kaikki tarjoamamme markkinointiteknologian palvelut, mutta myös tällä markkinalla kysyntä oli vahvinta erilaisissa digitaalisissa palveluissa. Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta nousi 48 (41) prosenttiin.
Kokonaisuutena strategiamme toteutus eteni katsauskaudella hyvin. Asiakaskuntamme laajeni uusilla kiinnostavilla asiakkailla kuten Tikkurila Suomessa, Opternus Saksassa, Advania Norjassa/Ruotsissa ja techspert.io Isossa-Britanniassa. Saimme HubSpotin 2021 Impact Awards -tilaisuudessa vuoden globaalin kumppanin palkinnon kolmantena vuonna peräkkäin ja Googlelta vuoden 2022 Premier Partner Statuksen. Lisäksi Saka Finlandille luomamme kampanja voitti mainonnan tuloksellisuutta mittaavassa Effie Finland -kilpailussa pronssia ja Saka Finlandille suunnittelemamme mainoselokuva hopeaa Voitto-gaalassa, jossa palkittiin vuoden 2021 parhaita mainoselokuvia. Katsauskauden kehitykseen myötävaikuttivat lisäksi vuoden 2021 loppupuolelle toteutetut Suomen, Norjan ja Ruotsin sekä Saksan liiketoimintojen uudelleenorganisoinnit.
Digital 22 Online -tiimin integroiminen osaksi Avidly pääsi hyvään vauhtiin katsauskaudella. Kehitimme lisäksi omaa toimintaamme yhdistämällä kansalliset HubSpot-, Wordpress ja integraatioansiantuntijat yhteen kansainväliseen tech-tiimiin. Kauden aikana käynnistimme myös työn Avidlyn liiketoimintaan liittyvien olennaisten yritysvastuukysymysten tunnistamiseksi voidaksemme tulevaisuudessa palvella asiakkaitamme paremmin myös kestävyyskysymyksissä.
Katseemme on vahvasti koko strategiakautemme tavoitteiden toteutumisessa. Etsimme aktiivisesti uusia kasvu- ja kumppanuusmahdollisuuksia martech-ekosysteemin sisällä ja pilotoimme uusia yhteistyömalleja. Kannattavuuden osalta jatkamme askel askeleelta kohti asettamiamme tavoitteita.
Toistaiseksi Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vaikutukset eivät ole näkyneet palveluidemme kysynnässä, mutta asiakkaidemme tilanne voi muuttua nopeasti. Tällä hetkellä näkymämme ovat kuitenkin ennallaan. Suhtaudun luottavaisesti avidlylaisten kykyyn viedä liiketoimintaamme ja asiakkuuksiamme eteenpäin strategisten tavoitteidemme mukaisesti. Haluankin kiittää avidlylaisia sitoutumisesta niin oman kuin asiakkaidemme liiketoiminnan kehittämiseen sekä asiakkaitamme heidän osoittamasta luottamuksesta Avidlya kohtaan.
Näkymät vuodelle 2022 ennallaan (julkaistu 4.3.2022)
Avidly arvioi, että vuonna 2022 yhtiön liikevaihto on 34–36 miljoonaa euroa (liikevaihto 2021: 30,0 miljoonaa euroa) ja oikaistu liiketulos kasvaa edellisvuodesta (oikaistu liiketulos 2021: 1,1 miljoonaa euroa).
Oikaistulla liiketuloksella tarkoitetaan liiketulosta (EBIT) oikaistuna yritysostojen järjestelykuluilla ja hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistoilla sekä osakepalkkiojärjestelmään liittyvällä IFRS:n mukaisella kululla.
1 Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
Tunnusluvut
1-3 |
1-3 |
Muutos |
1-12 |
|
1 000 EUR |
2022 |
2021 |
% |
2021 |
Liikevaihto |
8 566 |
7 143 |
19,9 |
29 972 |
Muut maat segmentin osuus liikevaihdosta |
2 856 |
1 596 |
78,9 |
7 099 |
Myyntikate |
6 510 |
5 514 |
18,1 |
21 596 |
Muut maat segmentin osuus myyntikatteesta |
2 419 |
1 424 |
69,9 |
5 953 |
Jatkuvat palvelut, % myyntikatteesta |
48 % |
41 % |
47 % |
|
Liiketulos |
413 |
-1 |
41 400,0 |
-57 |
Oikaistu liiketulos (EBITA) * |
526 |
49 |
973,5 |
121 |
Oikaistu liiketulos ** |
595 |
469 |
26,9 |
1 074 |
Henkilöstön määrä keskimäärin |
282 |
232 |
21,6 |
237 |
Oikaistun liiketuloksen täsmäytyslaskelma
1-3 |
1-3 |
1-12 |
|
1 000 EUR |
2022 |
2021 |
2021 |
OIKAISTU LIIKETULOS: |
|||
Liiketulos |
413 |
-1 |
-57 |
Hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistot ja arvonalennukset |
113 |
50 |
|
Oikaistu liiketulos (EBITA) * |
526 |
49 |
121 |
Yritysostojen järjestelykulut |
173 |
0 |
0 |
Osakepalkkiojärjestelmään liittyvä IFRS:n mukainen kulu |
-104 |
420 |
953 |
Oikaistu liiketulos ** |
595 |
469 |
1 074 |
* EBITA = Liiketulos (EBIT) oikaistuna hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistoilla ja arvonalennuksilla
** Oikaistu liiketulos = Liiketulos (EBIT) oikaistuna yritysostojen järjestelykuluilla ja hankittujen liiketoimintojen allokaatiopoistoilla sekä osakepalkkiojärjestelmään liittyvällä IFRS:n mukaisella kululla.
Taloudellinen informaatio
Avidlyn tulevat taloudelliset katsaukset julkaistaan seuraavasti:
- Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2022: 26.8.2022
- Liiketoimintakatsaus tammi–syyskuu 2022: 28.10.2022
Helsingissä, 29. päivänä huhtikuuta 2022
AVIDLY OYJ
HALLITUS
Lisätiedot:
Jesse Maula, toimitusjohtaja, puh. +358 40 548 0248
Hans Parvikoski, talousjohtaja, puh. +358 40 586 6154
Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Oaklins Merasco Oy, puh. +358 9 6129 670
Avidly lyhyesti
Avidly on johtava markkinointiteknologia-alan palveluntarjoaja, joka on listattu Nasdaq First North Growth -markkinapaikalla Helsingissä. Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia digitaalisia markkinoinnin ja myynnin palveluja ja ratkaisuja. Asiakaskokemus, data ja teknologia kietoutuvat tiiviisti yhteen Avidlyn vaikuttavuushakuisessa kasvustrategiassa. Avidlyn tiimiin kuuluu noin 280 henkilöä yhteensä 18 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja Kanadassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com
Yhtiötiedote muilla kielillä
Liitteet
Tilaa yhtiötiedotteemme
Pysy ajan tasalla tilaamalla yhtiötiedotteemme sähköpostiisi.