
VR:n liiketoimintakatsaus 1.7.–30.9.2025: Kannattavuus säilyi vahvana
VR:n liiketoimintakatsaus 1.7.–30.9.2025: Kannattavuus säilyi vahvana
VR-Yhtymä Oyj, osavuosikatsaus, 29.10.2025 klo 13.00 EEST
Kolmannella neljänneksellä VR:n kannattavuus pysyi vahvalla edellisvuoden tasolla. Toimintaympäristö säilyi suhteellisen vakaana, mutta logistiikkaliiketoiminnassa asiakaskysyntä oli heikkoa. Strategian mukaiset tulosparannustoimenpiteet etenivät suunnitellusti ja tukivat tuloskehitystä. Yhtiö keskittyy ydinliiketoimintaansa ja valmistautuu kilpailun kiristymiseen.
Heinä-syyskuu (Q3) 2025:
- Liikevaihto laski -6,8 % ja oli 308,5 (331,0) miljoonaa euroa. Liikevaihto ilman toteutuneita yritysjärjestelyitä laski -1,8 % ja oli 297,8 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 42,3 (41,0) miljoonaa euroa eli 13,7 % (12,4 %) liikevaihdosta.
- Liiketulos oli 40,0 (43,8) miljoonaa euroa eli 13,0 % (13,2 %) liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta oli 35,4 (51,3) miljoonaa euroa.
- Matkamäärät kasvoivat 4,2 % Suomen kaukoliikenteessä, jossa tehtiin 4,0 (3,9) miljoonaa matkaa.
- Tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit laskivat -14,3 % ja olivat 5,5 (6,4) miljoonaa tonnia.
Tammi-syyskuu 2025:
- Liikevaihto laski -4,1 % ja oli 920,0 (959,1) miljoonaa euroa. Liikevaihto ilman toteutuneita yritysjärjestelyitä laski -0,2 % ja oli 889,4 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 100,8 (58,5) miljoonaa euroa eli 11,0 % (6,1 %) liikevaihdosta.
- Liiketulos oli 115,6 (54,5) miljoonaa euroa eli 12,6 % (5,7 %) liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta oli 193,3 (153,7) miljoonaa euroa.
- Matkamäärät kasvoivat 4,5 % Suomen kaukoliikenteessä, jossa tehtiin 11,8 (11,3) miljoonaa matkaa.
- Tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit kasvoivat 10,9 % ja olivat 18,9 (17,1) miljoonaa tonnia.
|
Avainluvut |
7-9/2025 |
7-9/2024 |
1-9/2025 |
1-9/2024 |
1-12/2024 |
|
Liikevaihto, M€ |
308,5 |
331,0 |
920,0 |
959,1 |
1294,7 |
|
Vertailukelpoinen käyttökate, M€* |
86,1 |
87,5 |
229,8 |
198,9 |
271,6 |
|
% liikevaihdosta |
27,9 |
26,4 |
25,0 |
20,7 |
21,0 |
|
Liiketulos, M€ |
40,0 |
43,8 |
115,6 |
54,5 |
76,1 |
|
% liikevaihdosta |
13,0 |
13,2 |
12,6 |
5,7 |
5,9 |
|
Vertailukelpoinen liiketulos, M€* |
42,3 |
41,0 |
100,8 |
58,5 |
84,6 |
|
% liikevaihdosta |
13,7 |
12,4 |
11,0 |
6,1 |
6,5 |
|
Tilikauden tulos, M€ |
26,8 |
28,9 |
79,4 |
34,9 |
48,6 |
|
Liiketoiminnan rahavirta, M€ |
35,4 |
51,3 |
193,3 |
153,7 |
226,9 |
|
Investoinnit, M€ |
51,4 |
54,2 |
144,3 |
174,3 |
234,1 |
|
Sijoitettu pääoma kauden lopussa, M€ |
1 819,1 |
1 795,6 |
1 819,1 |
1 795,6 |
1 817,9 |
|
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %* |
9,6 |
9,5 |
7,9 |
4,8 |
5,2 |
|
Vertailukelpoinen oman pääoman tuotto (ROE), % |
9,2 |
8,4 |
6,8 |
4,2 |
4,7 |
|
Korollinen nettovelka kauden lopussa, M€ |
397,1 |
447,7 |
397,1 |
447,7 |
443,4 |
|
Nettovelkaantumisaste % |
30,3 |
36,1 |
30,3 |
36,1 |
35,1 |
|
Henkilöstö keskimäärin, HTV |
7 801 |
7 741 |
7 551 |
8 046 |
7 919 |
|
* VR esittää vertailukelpoisen käyttökatteen ja liiketuloksen vaihtoehtoisena tunnuslukuna. Vertailukelpoisen tunnusluvun tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. |
|||||
|
Vertailukelpoiset avainluvut eivät sisällä eriä, jotka heikentävät vertailukelpoisuutta. Kyseiset erät liittyvät merkittäviin ja ennakoimattomiin tapahtumiin, jotka eivät ole osa normaalia päivittäistä liiketoimintaa, kuten myyntivoitot ja -tappiot, arvonalentumiset tai arvonalentumisten palautukset, merkittävien yksiköiden supistaminen, kertaluonteisten varausten muutokset tai muut merkittävät kertaluonteiset kulut tai tuotot. |
|||||
|
Tämä tiedote on tilintarkastamaton. |
|||||
|
Vertailuluvut suluissa viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita. |
|||||
Toimitusjohtaja Elisa Markula:
“Kolmannella neljänneksellä kannattavuutemme pysyi vahvalla edellisvuoden tasolla, ja tulosta tukivat sekä matkamäärien kasvu että suhteellisen vakaa operatiivinen toimintaympäristö. Vertailukelpoinen liikevaihto laski kaksi prosenttia päättyneiden ostoliikennesopimusten ja tavaraliikenteen volyymien vähenemisen seurauksena. Logistiikan kysyntä oli olennaisesti edellisvuotta heikommalla tasolla. Määrätietoinen työmme kannattavuuden parantamiseksi jatkui, ja tulosparannustoimenpiteemme etenivät suunnitellusti.
Kaukoliikenteen kannattavuus parani kolmannella neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna. Suomessa matkamäärät kasvoivat neljä prosenttia, vaikka laajat ratatyöt ja sähköratahäiriöt aiheuttivat haasteita. Asiakastyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla 51 (48) NPS:llä mitattuna. Ruotsissa merkittävät ratatyöt puolestaan vähensivät matkamääriä ja heijastuivat asiakastyytyväisyyteen, joka laski tasolle 50 (58).
Kaupunkiliikenteen liikevaihto laski päättyneiden ostoliikennesopimusten vuoksi, ja tulokseen vaikutti edelleen eräiden pitkien sopimusten heikko kannattavuus. VR osallistuu aktiivisesti julkisen ostoliikenteen kilpailutuksiin ja laajentaa toimintaansa Ruotsissa. Loppuvuodesta 2025 käynnistyvät Norrtåg- ja Öresundståg -liikennöinnit nostavat VR:n maan toiseksi suurimmaksi junaoperaattoriksi. Uudet, alkavat sopimukset tukevat strategista tavoitettamme kasvaa kannattavasti Ruotsin kilpaillulla markkinalla ja vahvistavat valmiuksiamme kiristyvään kilpailuun myös Suomessa.
Heikko markkinakysyntä laski VR Logistiikan kuljetusvolyymeja kolmannella neljänneksellä 14 prosenttia, jonka seurauksena liikevaihto laski. Tulosparannustoimenpiteidemme ansiosta onnistuimme kuitenkin säilyttämään kannattavuuden edellisvuoden tasolla. Jatkoimme määrätietoisia toimia palveluidemme kehittämiseksi vahvistamalla toimitusvarmuutta, tiivistämällä asiakasyhteistyötä ja panostamalla vähäpäästöisiin ratkaisuihin.
Strateginen tulosparannusohjelmamme etenee suunnitellusti ja aikataulussa. Tämä on keskeistä, jotta voimme rahoittaa lähes miljardin euron investoinnit kalustoon sekä vahvistaa kilpailukykyämme pitkällä aikavälillä. Keskitymme ydinliiketoimintaamme matkustajaliikenteen ja rautatielogistiikan palveluntarjoajana. Osana tätä strategista linjausta jatkoimme paitsi asema-alueiden kiinteistöjen myyntiä ja olemme myös myyneet käytettyä kalustoa alan muille toimijoille.
VR on sitoutunut edistämään kilpailua ja raidemarkkinan kasvua Suomessa. Hallitusohjelman mukaisesti VR perusti Suomen Ostoliikennekalusto Oy:n, joka mahdollistaa uusien toimijoiden tasapuolisen pääsyn julkisesti kilpailutettuun ostoliikenteeseen. VR:n yhtiökokouksen päätöksellä kalustoyhtiö siirtyy kokonaisuudessaan valtion omistukseen 1.11.2025 ja jatkaa toimintaansa itsenäisenä yhtiönä valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksessa. Seuraavassa vaiheessa VR:n omistamaa kalustoa, jota käytetään valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä, on suunniteltu siirrettävän kalustoyhtiölle liiketoimintakaupalla. Markkinaehtoisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä käytettävää kalustoa ei siirretä kalustoyhtiöön.
Tulevaisuudenkestävä VR rakennetaan yhdessä. Henkilöstömme sitoutuminen ja osaaminen ovat keskeisiä menestystekijöitä. Kiitän koko henkilöstöä arvokkaasta työstä sekä asiakkaitamme luottamuksesta. Olemme yhteisellä matkalla kohti kestävää ja kilpailukykyistä liikennejärjestelmää, joka palvelee koko yhteiskuntaa.”
Näkymät vuodelle 2025
VR arvioi, että konsernin vuoden 2025 liikevaihto laskee hieman edellisvuoteen verrattuna johtuen maantielogistiikkaliiketoiminnan myynnistä sekä Ruotsin päättyneistä ostoliikennesopimuksista. Ruotsissa voitetut uudet ostoliikennesopimukset käynnistyvät vasta vuoden 2025 lopulla.
Konsernin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan paranevan verrattuna vuoteen 2024. Näkymiin liittyy liiketoimintaympäristön epävarmuustekijöitä yleisestä taloudellisesta kehityksestä johtuen.
Tämä pörssitiedote on kooste VR:n liiketoimintakatsauksesta 1.7.–30.9.2025. Katsaus kokonaisuudessaan on saatavissa tämän koosteen liitteenä.
VR-Yhtymä Oyj
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta VR-Yhtymä Oyj
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa vähäpäästöisen raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2024 kyydissämme tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa Suomessa ja kuljetimme rautateitse 23,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 294,7 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 8 400 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Pörssitiedote muilla kielillä
Liitteet
Tilaa pörssitiedotteemme
Pysy ajan tasalla tilaamalla pörssitiedotteemme sähköpostiisi.
Kaikki tiedotteet on koottu uutishuoneeseen.
Uutishuone