DNA Oyj

Ylen kaikki teräväpiirtokanavat myös jatkossa DNA:n antenniverkosta

Jaa
DNA jatkaa Ylen teräväpiirtokanavien välittämistä antenni-tv-koteihin myös ensi vuonna. Yle ja DNA ovat sopineet jakelun jatkumisesta entiseen tapaan DNA:n antenniverkossa, joka kattaa noin 85 prosenttia Suomen kotitalouksista.

Ylen kaikki neljä teräväpiirto- eli HD-kanavaa ovat seurattavissa DNA:n antenniverkon kautta maksutta ja salaamattomana.

”Olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa Ylen HD-kanavien tarjoamista antennikoteihin. Ylen panostus teräväpiirtopalvelun kehittämiseen näkyy sekä kiinnostavana ohjelmatarjontana että korkeatasoisena teknisenä laatuna”, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

”Yle jatkaa teräväpiirtopalveluitaan entisin ehdoin ja tarjoaa teräväpiirtomuodossa olevat kanavansa kaikkien jakeluoperaattoreiden saataville maksutta. Olemme iloisia siitä, että hyvä yhteistyö Suomen television teräväpiirtopalveluiden ja saatavuuden kehittämiseksi jatkuu DNA:n kanssa", sanoo Ylen tuotantojohtaja Janne Yli-Äyhö.

DNA on viime vuosina tehnyt erittäin mittavia investointeja oman antenniverkon rakentamiseen. DNA:n VHF-taajuuksia käyttävän antenniverkon tarjonta keskittyy erityisesti HD-kanaviin. DNA:n verkossa on tällä hetkellä tarjolla jo 16 teräväpiirtokanavaa. Verkko hyödyntää uutta DVB-T2-teknologiaa, johon kaikki antenniverkon tv-jakelu on siirtymässä tulevaisuudessa.

Antennikotien kiinnostus HD-kanavia kohtaan on kasvanut merkittävästi sitä mukaa kun HD-tarjonta on laajentunut ja koteihin on hankittu aiempaa suuremman näytön teräväpiirtotelevisioita. ”Teräväpiirtokuva pääsee oikeuksiinsa suurelta näytöltä seurattuna – erityisesti urheilu, elokuvat ja muu viihde hyötyvät HD-laatuisesta kuvasta”, Väisänen kertoo.

”Lähes puolet Suomen kotitalouksista vastaanottaa tv-palvelunsa antenniverkon kautta, joten antenniverkko on kaapeliverkon rinnalla meille erittäin tärkeä jakelutie. Tavoitteenamme on tuoda kaapeliverkkoa vastaava tarjonta myös antennikoteihin sekä kuvanlaadun että kanavatarjonnan osalta. Ylen teräväpiirtokanavat ovat oleellinen osa tätä tarjontaa”, sanoo Väisänen.

Kahdella antennilla antenniverkkojen koko tarjonta

Antennikotien tv-tarjonta perustuu kahden erillisen antenniverkon kapasiteettiin lähes koko Suomessa. Tarjolla on huomattavasti aiempaa enemmän kanavia sekä vapaassa katselussa että kanavapaketeissa. Antenniverkkojen koko tarjonnasta HD-kanavineen pääsee nauttimaan, kun katolla on kaksi antennia: DNA:n verkkoon suunnattu VHF-antenni ja Digitan verkkoon suunnattu UHF-antenni.

VHF-antennin hankinta on pitkäikäinen ja erittäin kohtuuhintainen investointi laadukkaaseen televisiovastaanottoon. Alueen antenniurakoitsijoilta saa avun kiinteistössä mahdollisesti jo ennestään olevan VHF-antennin suuntauksessa tai uuden antennin asennustöissä.

Antenniverkon HD-kanavien katselu edellyttää Antenna Ready HD -merkittyä vastaanotinta. Oman laitteen tiedot voi tarkistaa osoitteessa www.testatutlaitteet.fi .

DNA tarjoaa tv-palveluita antenniverkon lisäksi myös kaapeliverkossa sekä mobiililaitteille laajakaistaliittymien kautta. DNA on Suomen ainoa antenniverkon maksu-tv-palvelujen toimittaja.

Lisätietoa:

• Tietoa antenni-tv-vastaanotosta: www.dna.fi/uusiantennitv
• DNA:n antenniverkon näkyvyysalueet: www.dna.fi/tuki-antenniverkon-nakyvyysalueet
• Antenna Ready HD -hyväksytyt vastaanottimet: www.testatutlaitteet.fi

Lisätietoja medialle:

Kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi
Tuotantojohtaja Janne Yli-Äyhö, Yle, puh. 0400 410 698, janne.yli-ayho@yle.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Ylen viestintä, viestintäpäällikkö Mika Ojamies, puh. 040 749 4508, mika.ojamies@yle.fi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2014 oli 831,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 25,6 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,5 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Yle on suomalainen julkisen palvelun mediayhtiö, Suomen suurin luovan työn yhteisö ja sisältötalo. Yle tuottaa monipuolista, laadukasta ja luotettavaa sisältöä kaikille sähköisille kanaville. www.yle.fi

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2014 oli 831,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 25,6 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,5 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitteristä @DNA_fi ja Facebookista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa ​puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.

School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release

According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.

DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote

DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.

DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release

DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye