Koutsi - Coach Oy

”Ylös, ulos ja lenkille”, totesi tasavallan presidentti Sauli Niinistö valtiopäivien avajaisissa

Valtiopäivien avauspuheessa tasavallan presidentti Sauli Niinistö kehotti kansanedustajia ja muutakin kansaa panostamaan fyysiseen ja henkiseen terveyteen.
- Nyt on yhteistyön ja toiminnan aika, sanoo liikunnanohjaaja Lauri Pyykkönen.

Lauri Pyykkönen.

Presidentin puheesta intoutunut liikunta-alan koulutettu ja kokenut asiantuntijana Pyykkönen laati 15 kohtaisen käytännönläheisen teesilistan, jolla edistää liikuntaa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Pyykkösellä on tuoreita ja toteutettavissa olevia ideoita paljon, joilla saada suomalaiset presidentti Niinistön viitoittamalle tielle.

- Yhteistyö on tärkein asia liikunnan edistämisessä. Kukaan toimija ei liikkumattomuutta voi yksinään poistaa. Keskustelut ja teot liikunnan edistämiseksi ovat polkeneet paikallaan jo vuosikausia. Nyt on tekojen aika. Tulevaisuus tehdään nyt. Yhdessä ja yhteistyöllä, Pyykkönen summaa.

Aiheen ajankohtaisuudesta kertoo myös se, että Suomen Olympiakomitea ja Työmarkkinajärjestöt ovat nostaneet liikunnan ja toimintakyvyn lisäämisen kansalliseksi kärkihankkeeksi tuleville hallituskausille. Samoin poliitikko Petteri Orpo tarttui presidentin liikuntatäkyyn kysymällä hallitustunnusteluissa, miten tuetaan liikunnallisen elämäntavan yleistymistä?
- Saman kysymyksen voi esittää myös terveydenhuollossa ja työpaikoilla, summaa Pyykkönen.

Liikunnan edistäminen terveydenhuollossa ja työelämässä

- Katse aikuisiin, terveydenhuoltoon ja työpaikoille. Kun puhutaan liikunnan edistämisestä, perinteisesti mainitaan yleensä vain lasten ja nuorten liikunta, ja siihen yhdistetään koulut, perheet ja urheiluseurat, toteaa Pyykkönen.
Hän on jo usean vuoden ajan puhunut liikunnan lisäämisestä terveydenhuollossa ja työpaikoilla.

Otetaan pari mainiota nostoa Pyykkösen laatimasta teesilistasta. Esimerkiksi koulutettujen liikunnanohjaajien palvelut terveydenhuollon ja Kela-korvauksen piiriin. Silloin konkreettisesti toteutuisi ”liike on lääke” -periaate.

- Tutkimustietoon perustuvat liikunnan Käypä hoito -suositukset tukevat vahvasti liikunnan edistämistä yhtenä hoitomuotona terveydenhuollossa. Lääkäri voi suosittaa asiakkaalle liikunta-alan ammattilaista, jonka avulla toteutuu Käypä hoito -suositus, ideoi Pyykkönen.

Toinen hyvä ehdotus on, että henkilökunta saisi liikkua työaikana 1-3 tuntia viikossa. Silloin työpaikoilla voisi olla koulutettu liikunnanohjaaja huolehtimassa käytännön tasolla henkilökunnan liikuttamisesta ja terveyden edistämisestä.

Investointi ja vastuu

Kaikki liikuntaan investoidut eurot tulevat moninkertaisesti takaisin.
- Kumpi maksaa suomalaiselle yhteiskunnalle ja työnantajille enemmän, sairastaminen vai terveyteen panostaminen? Kyse ei ole pelkästään rahasta vaan myös inhimillisestä puolesta, selvittää Pyykkönen.

Hänen mielestään vastuu liikunnan ja terveyden edistämisestä on laajasti koko yhteiskunnalla, työnantajilla ja yksilöillä. Siis kaikilla on vastuu liikunnan ja terveyden edistämisessä.

Systemaattinen toiminta keskiössä

Miten liikuntaa edistetään työpaikoilla käytännössä?

Vaihtoehtoja on monia. Pyykkönen nostaa esille koulutetun hyvinvointivalmentajan palkkaamisen.

Jokaisella halukkaalla olisi mahdollisuus henkilökohtaisiin tapaamisiin valmentajan kanssa. Tapaamisissa laaditaan yhteistuumin liikunta- ja hyvinvointiohjelma, jota sitten ryhdytään toteuttamaan. Valmentaja toimii yrityksessä osana henkilökuntaa. Hän valmentaa henkilöstöä ja kannustaa pitämään terveydestä ja työkyvystä huolta. Hänen työkuvansa voi koostua esimerkiksi yksilö- ja ryhmävalmennuksista, luennoista ja tietoiskuista. Palvelut voidaan toteuttaa lähi-, etä- tai hybridimallilla Pyykkönen ehdottaa.

- Kyse ei ole vain liikunnasta. Laajemmin ajateltuna kyse on ihmisten terveyden ja työkyvyn edistämisestä ohjatun ja laadukkaan valmennuksen keinoin. Työsuhde-edusta, Pyykkönen toteaa.

Jatkuvuus ja systemaattinen toiminta on hänen mielestään keskiössä liikunnan ja terveyden edistämisessä.

-Arki ratkaisee hyvinvoinnin. Valmentajan tärkein hyöty työyhteisölle on siinä, että hän on mukana työyhteisön arjessa, ei pelkästään tyky-päivinä kerran tai kaksi vuodessa.

Tärkeimpänä asiana liikunnan ja terveyden edistämisessä Pyykkönen nostaa esille tekojen merkityksen. Liikunnan terveyshyödyt, kun ovat laajasti tiedossa.

-Lähdetään ulos, tekemään tulos, Pyykkönen päättää kannanottonsa.

Liite: Teesilista

Lisää lukemista: