// KORJATTU TIEDOTE // Jouko Pölönen jatkaa Telan hallituksen puheenjohtajana

KORJATTU NIMIKE* // Työeläkevakuuttajat Telan hallituksen puheenjohtajaksi valittiin tänään toimitusjohtaja Jouko Pölönen Keskinäisestä Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisesta. Valinnan teki yhdistyksen vuosikokous. Pölönen jatkaa puheenjohtajana* toista vuotta.

Vuosikokous valitsi Telan hallitukselle myös varapuheenjohtajat ja muut hallituksen jäsenet.

Hallituksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Risto Murto Keskinäisestä Työeläkevakuutusyhtiö Varmasta. Toiseksi varapuheenjohtajaksi ja samalla uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin toimitusjohtaja Jaakko Kiander Kevasta. Kolmantena varapuheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Pasi Strömberg Eläkekassa Versosta.

Hallitukseen valittiin uutena jäsenenä Kianderin ohella myös tuleva toimitusjohtaja Carl Haglund Veritas Eläkevakuutuksesta.

Muutoin hallituksen erovuorossa olleet jäsenet valittiin tehtäviinsä uudelleen.

Telan hallituksen jäseniä jatkavat näin ollen pääjohtaja Outi Antila Kelasta, toimitusjohtaja Päivi Huotari Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melasta, toimitusjohtaja Carl Pettersson Keskinäisestä Työeläkevakuutusyhtiö Elosta, toimitusjohtaja Jari Puhakka Merimieseläkekassasta ja toimitusjohtaja Timo Toropainen Eläkesäätiöyhdistyksestä.

Tela-blogi: Hajautus ja työeläkevarojen sijoitustoiminta ovat kimurantti pari11.4.2022 12:30:45 EEST | Blogi

Hajautusta koskeva blogisarja on tähän mennessä käsitellyt työeläkejärjestelmän hajautuksen yleistä luonnetta ja sen ilmenemistä useana eri eläkelakina ja joukkona sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoita. Viimeisessä osassa on tarkoitus pohtia hajautusta kaikkien yhteisen suosikkiaiheen rahan – tai tarkemmin määritellen rahoituksen, sijoitustoiminnan ja sen säätelyn – näkökulmasta.

Tela-blogi: Työeläkejärjestelmän suuri haaste ei ole hajautunut toimeenpano vaan se, että järjestelmän kehittämisvastuu on hajallaan useassa eri paikassa6.4.2022 11:20:14 EEST | Blogi

Maailmassa on paljon monimutkaisuutta. Suomen työeläkejärjestelmässä sitä löytyy ainakin voimassa olevien työeläkelakien lukumäärästä, eri lakien mukaisten eläkkeiden rahoituksen erilaisuudesta ja eläkkeiden toimeenpanon hajautumisesta usean eri työeläkevakuuttajan tehtäväksi. Kritiikin kärki on usein viimeksi mainitussa. Syvempi pohdinta siitä, mitä varten työeläke on olemassa ja mistä kaikesta sen järjestämisen monimuotoisuudessa on kyse, on harvemmin keskiössä.

Tela-blogi: Työeläkejärjestelmän hajautettu toimeenpano ja sen keskittäminen eivät ole yksinkertainen asia4.4.2022 12:16:28 EEST | Blogi

Työeläkejärjestelmän hajautuksesta on esitetty viime aikoina julkisuudessa useita mielipiteitä. Useimmissa on viitattu siihen, että keskittämällä toimintaa saataisiin aikaan säästöjä työeläketurvan toimeenpanossa. Tavoite on hyvä ja kannatettava, mutta usein mielipidekirjoituksista syntyy vaikutelma, että sen paremmin hajautuksen luonnetta kuin sen purkamisen monisyisiä vaikutuksia ei ole kovin syvällisesti pohdittu.