10 vinkkiä, joilla organisaatiosi onnistuu hybridityössä

Monissa organisaatioissa pohditaan tällä hetkellä, miten paluu toimistoille ja hybridityöhön koronanjälkeisessä ajassa tapahtuu. Pandemia tulee muuttamaan työtapoja pysyvästi, mutta se on myös mahdollisuus luoda uusia. Olemme koonneet vinkkejä ja parhaita käytäntöjä työympäristöjohtamisen asiantuntijoilta, jotka auttavat uuden arjen luomisessa.

Kuva:Shutterstock

10 käytännön vinkkiä:

1. Laatikaa ohjeistukset hybridityölle. Tehkää yhteiset linjaukset toimistolla ja etätyöpisteillä työskentelemiseen sekä tarvittaessa linjauksista poikkeamisten periaatteet.
  2. Varmistakaa työtilojen ja teknologian soveltuvuus uusiin työtapoihin, oikeanlaisen tilan riittävyys sekä tehkää tarvittavat päivitykset. Onko käytössä esimerkiksi erilliset neuvottelutilat sisäisille ja ulkoisille kokouksille, pidetäänkö neuvottelutilojen pandemia-aikainen mitoitus voimassa, onko tarpeeksi pieniä neuvottelutiloja Teams-palavereita varten, voiko työtiloja ja työpisteitä varata, henkilömäärän ja käyttöasteen seuranta sekä vuorovaikutusta tukevien alueiden parantaminen.
  3. Panostakaa teknisiin välineisiin, jotta tilaisuuksia ja kokouksia voidaan järjestää hybridinä.
  4. Päivittäkää palaveri- ja kokouskäytännöt.
  5. Varmistakaa tasavertainen kohtelu monipaikkaisessa hybridityössä. Huomioikaa muutoksessa yksilöiden erilaiset tilanteet.
  6. Järjestäkää toimistolla yhteisiä tilaisuuksia ja kohtaamisia, jotka houkuttelevat myös etäilijöitä.
  7. Toimistolle vain terveenä.
  8. Jatkakaa tehostettua siivousta sekä käsihygieniaa ja huolehtikaa tilojen väljyydestä.
  9. Työergonomia kuntoon monipaikkaisessa työssä.
  10. Kokeilkaa rohkeasti uusia toimintatapoja, kerätkää oppeja näistä ja tunnistakaa parhaat käytännöt omalle organisaatiolle.

RAKLI toteuttaa kevään ja syksyn 2021 aikana yhteistyössä CBRE:n, Newsecin ja Rapalin kanssa Parhaat käytännöt tulevaisuudenkestäviin työympäristöihin ja työympäristöjohtamiseen -klinikan. Klinikassa on mukana 27 organisaatiota, jotka yhdessä pohtivat vastauksia tulevaisuuden työympäristöjohtamisen haasteisiin. Klinikan tulokset valmistuvat loppuvuodesta 2021. Lisätietoa klinikasta.

RAKLIn toteutti marraskuussa 2020 kyselyn tulevaisuuden työympäristöistä. Kyselyyn vastasi 40 työympäristön käyttäjäorganisaatiota, jotka työllistävät yli 50 000 henkilöä sekä 14 sijoittajaorganisaatiota, jotka hallinnoivat yli 8 000 000 m²:n kiinteistökantaa. Tutustu kyselyn tuloksiin.

Kuva:Shutterstock

RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt10.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.

RAKLI: Asuntorakentaminen vilkastunut merkittävästi pääkaupunkiseudulla – muukin rakentaminen aktiivista8.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinassa on vilkasta kuluvana vuonna. Kuluttajien sekä toimialojen parantunut luottamus tulevaisuuteen, matalat korot, rahan saatavuus, kiinteistöjen kiinnostavuus sijoituskohteina sekä elvytysraha näkyvät pääkaupunkiseudun rakentamisessa. Uusien asuntojen rakennuslupien sekä aloitusten määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuoden syksystä. Myös toimitila-, korjaus- ja infrahankkeita on pääkaupunkiseudulla vireillä runsaasti erityisesti verrattuna muun Suomen tilanteeseen. Pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan kasvavan kuluvana vuonna, mutta kasvu ei ulotu koko Suomeen. Talouskasvun kiihtyminen maailmalla on alkanut jossain määrin näkyä myös rakentamisen hinnoissa ja kustannuksissa raaka-aineiden hintojen noustessa.

Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla lähes puoli miljoonaa toimistoneliötä vajaakäytössä10.5.2021 16:07:55 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla, jotka kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 443 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,5 prosenttia. Pienimmät vajaakäyttöasteet ovat Pasilassa ja Hakaniemessä. Pahin vajaakäyttöongelma on Pitäjänmäen alueella, jossa lähes joka neljäs toimistoneliö eli noin 90 000 neliömetriä on tyhjillään. Myös Helsingin ydinkeskustassa (CBD) vajaakäyttö on merkittävää, sillä 11 prosenttia eli noin 70 000 neliömetriä toimistoista on tyhjillään. ”Vajaakäyttö on keskeisiä kiinteistömarkkinoiden tunnuslukuja. Helsinki Research Forumin pyrkimyksenä on tuottaa tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa kuin markkinoilla on tähän mennessä ollut”, kertoo johtaja Miika Kotaniemi RAKLIsta. "Olemme olleet alusta asti mukana Helsinki Research Forumissa e