10 vinkkiä, joilla organisaatiosi onnistuu hybridityössä

Monissa organisaatioissa pohditaan tällä hetkellä, miten paluu toimistoille ja hybridityöhön koronanjälkeisessä ajassa tapahtuu. Pandemia tulee muuttamaan työtapoja pysyvästi, mutta se on myös mahdollisuus luoda uusia. Olemme koonneet vinkkejä ja parhaita käytäntöjä työympäristöjohtamisen asiantuntijoilta, jotka auttavat uuden arjen luomisessa.

Kuva:Shutterstock

10 käytännön vinkkiä:

1. Laatikaa ohjeistukset hybridityölle. Tehkää yhteiset linjaukset toimistolla ja etätyöpisteillä työskentelemiseen sekä tarvittaessa linjauksista poikkeamisten periaatteet.
  2. Varmistakaa työtilojen ja teknologian soveltuvuus uusiin työtapoihin, oikeanlaisen tilan riittävyys sekä tehkää tarvittavat päivitykset. Onko käytössä esimerkiksi erilliset neuvottelutilat sisäisille ja ulkoisille kokouksille, pidetäänkö neuvottelutilojen pandemia-aikainen mitoitus voimassa, onko tarpeeksi pieniä neuvottelutiloja Teams-palavereita varten, voiko työtiloja ja työpisteitä varata, henkilömäärän ja käyttöasteen seuranta sekä vuorovaikutusta tukevien alueiden parantaminen.
  3. Panostakaa teknisiin välineisiin, jotta tilaisuuksia ja kokouksia voidaan järjestää hybridinä.
  4. Päivittäkää palaveri- ja kokouskäytännöt.
  5. Varmistakaa tasavertainen kohtelu monipaikkaisessa hybridityössä. Huomioikaa muutoksessa yksilöiden erilaiset tilanteet.
  6. Järjestäkää toimistolla yhteisiä tilaisuuksia ja kohtaamisia, jotka houkuttelevat myös etäilijöitä.
  7. Toimistolle vain terveenä.
  8. Jatkakaa tehostettua siivousta sekä käsihygieniaa ja huolehtikaa tilojen väljyydestä.
  9. Työergonomia kuntoon monipaikkaisessa työssä.
  10. Kokeilkaa rohkeasti uusia toimintatapoja, kerätkää oppeja näistä ja tunnistakaa parhaat käytännöt omalle organisaatiolle.

RAKLI toteuttaa kevään ja syksyn 2021 aikana yhteistyössä CBRE:n, Newsecin ja Rapalin kanssa Parhaat käytännöt tulevaisuudenkestäviin työympäristöihin ja työympäristöjohtamiseen -klinikan. Klinikassa on mukana 27 organisaatiota, jotka yhdessä pohtivat vastauksia tulevaisuuden työympäristöjohtamisen haasteisiin. Klinikan tulokset valmistuvat loppuvuodesta 2021. Lisätietoa klinikasta.

RAKLIn toteutti marraskuussa 2020 kyselyn tulevaisuuden työympäristöistä. Kyselyyn vastasi 40 työympäristön käyttäjäorganisaatiota, jotka työllistävät yli 50 000 henkilöä sekä 14 sijoittajaorganisaatiota, jotka hallinnoivat yli 8 000 000 m²:n kiinteistökantaa. Tutustu kyselyn tuloksiin.

Kuva:Shutterstock

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistomarkkinoiden vajaakäyttö lievässä laskussa – Leppävaaraan lisää toimistoneliöitä, Pasilassa toimistoneliöt vähenevät12.10.2021 13:48:26 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum julkaisi päivitetyn arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla. Monella alueella vajaakäyttöasteet ovat loivassa laskussa. Toimistoneliöt ovat kasvaneet erityisesti Leppävaarassa ja vähentyneet Pasilassa.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien odotetaan nousevan vahvimmin Turussa ja Tampereella21.9.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntojen kysyntä on vahvistumassa viime talven pienen notkahduksen jälkeen. Vuokra-asuntosijoittamisen suosio pysyy vahvana, ja etenkin kansainvälisten sijoittajien kiinnostus suomalaisia vuokra-asuntosijoituksia kohtaan on jälleen vahvassa kasvussa. Tarjonnan kasvu hillitsee vuokrien nousupaineita pääkaupunkiseudulla, ja pienten asuntojen vuokrien odotetaan nousevan eniten Turussa ja Tampereella.

Vuoden rakennuttaja 2021 on Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas12.8.2021 21:54:49 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 rakennuttajaksi on valittu pääkaupunkiseudun opiskelijoiden asumista ja asuinympäristöjä kehittävä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas. Hoas on aktiivinen rakennuttamisen edelläkävijä, joka on rohkeasti tarttunut erityisesti perusparannusten laadun, tuottavuuden ja vastuullisuuden parantamiseen sekä haasteellisiin käyttötarkoitusmuutoshankkeisiin. Oppeja saaduista kokemuksista Hoas on jakanut laajasti rakentamisalan kanssa.

RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt10.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.