Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

Joka kolmas liukastuu - keski-ikäiset loukkaantuvat liukastumalla

Joka kolmas on kaatunut liukastumalla viime vuoden aikana. Eniten liukastumisia tapahtui alle 24-vuotiaille. Lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolle hakeutui eniten yli 50-vuotiaita liukastumisen vuoksi loukkaantuneita.

Joka kolmas liukastumisgallupiin vastanneista on kaatunut liukastumalla ulkona viime vuoden aikana. Liukastumisten määrä ei ole muuttunut viidessä vuodessa, sillä edellisen kerran tehdyssä kyselyssä vuonna 2008 vastaajat kertoivat liukastuneensa ulkona yhtä usein kuin vastaajat syksyllä 2013.

Enemmän loukkaantumisia

Vaikka suurin osa liukastuneista ei satuttanut itseään tilanteessa, oli loukkaantuneita enemmän kuin vuonna 2008. Viisi vuotta sitten noin joka kolmas liukastunut satutti itseänsä, nyt 43 prosenttia vastasi loukkaantuneensa. Lääkärin tai terveydenhoitajan käyntiä tarvitsi vastaajista 12 prosenttia (vuonna 2008 7 prosenttia) ja kuusi prosenttia (vuonna 2008 4 prosenttia) liukastuneista joutui olemaan töistä tai koulusta pois.

Eniten liukastumisista aiheutuneita loukkaantumisia tapahtui 50–64 -vuotiaille. Lähes puolet keski-ikäisistä liukastuneista loukkasi itsensä ja joka viides kertoi käyneensä lääkärissä tai terveydenhoitajalla.

Useimmiten liukastuminen tapahtui katu- tai tiealueella ja vapaa-ajalla.

Vastaajista 72 prosenttia kertoi, ettei koskaan käytä liukkailla keleillä liukuesteitä. Joskus liukuesteet asentaa 19 prosenttia vastaajista.

Liukastumisia ja liukkaan kelin vaikutuksia jalankulkijan käyttäytymiseen kerättiin internetpaneelilla marras-joulukuussa 2013. Gallupiin vastasi 1677 henkilöä. TNS Gallup Oy toteutti tutkimuksen Liikenneturvan toimeksiannosta.

Lisätietoja:

www.kotitapaturma.fi/pysy-pystyssa-kampanja/
Pysy pystyssä -kampanja edistää talvijalankulun turvallisuutta. Kampanjan taustalla ovat Kotitapaturmien ehkäisykampanjan toimijat: Finanssialan Keskusliitto, Maanpuolustuskoulutus, Suomen Punainen Risti, sisäasiainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen Kuntaliitto, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Ilmatieteen laitos, Liikenneturva ja Taitavat suutarit.

Vuoden 2008 liukastumisgallupin tulokset http://www.slideshare.net/Kotitapaturmat/miten-pysyisimme-pystyss-pysy-pystyss-kampanjan-liukastumistietoa

eritysasiantuntija Kaarina Tamminiemi, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Kotitapaturmien ehkäisykampanjan puheenjohtaja

viestintäpäällikkö Maija-Reetta Mannismäki, Finanssialan Keskusliitto

Kaatuneet liukastumalla
Liukastumisen seuraukset

Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

020 701 2178http://www.kotitapaturma.fi
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa loukkaantuu vuosittain noin 600 000 suomalaista. Kotitapaturmien ehkäisykampanjan taustalla on viranomaisia ja järjestöjä, jotka haluavat vaikuttaa siihen, että suomalaiset eivät olisi tapaturmatilastoissa Euroopan kärkikastia. Kampanja on edistänyt suomalaisen vapaa-ajan turvallisuutta toistakymmentä vuotta ja tuottanut materiaaleja sekä suurelle yleisölle että tapaturma-alan ammattilaisille. Kotitapaturmien ehkäisykampanja kannustaa kentällä työskenteleviä turvallisuuden edistäjiä yhteistyöhön. Kotitapaturmien ehkäisykampanjan toimijoita ovat: Ehkäisevä päihdetyö, Finanssialan Keskusliitto, Maanpuolustuskoulutusyhdistys, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Kuntaliitto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen Punainen Risti, Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

Mummomaine sitkeässä - liukastumiset eivät ole kuitenkaan vanhojen kansantauti27.2.2015 09:00:00 EET | Tiedote

Kevättalvi on otollista aikaa tapaturmille, joita aiheutuu liukastumisten ja kaatumisten seurauksena. Ajatuksissa istuu sitkeästi myytti siitä, että erityisesti vanhukset satuttavat itsensä liukastumisten seurauksena, koska tasapainoaisti on heikentynyt ja luut ovat hauraat. Liukastumiset eivät kuitenkaan ole vain vanhojen kansantauti. Eniten liukastumisvammoja sattuu työikäisille ja nimenomaan talviaikaan. Omalla toiminnalla tapaturmat on ehkäistävissä.