Suomalainen tv-katsoja nauttii isosta teräväpiirtokuvasta ja mukana kulkevasta mobiili-tv:stä
DNA:n teettämä tutkimus kertoo kuluttajien hyödyntävän aktiivisesti tv-ohjelmien uusia jakelumuotoja. Katselutavat kehittyvät samassa tahdissa monipuolistuvan tarjonnan ja lisääntyvien katselumahdollisuuksien kanssa. Teräväpiirtopalvelujen käyttö on lisääntynyt, ja samalla kuluttajat ovat myös selvästi aiempaa tyytyväisempiä HD-palveluihin. Hyvä kuvanlaatu on tärkeimpiä syitä jatkaa HD-kanavien katselua.
Enemmän ja tyytyväisempiä teräväpiirtokatselijoita
HD-kanavia katsovissa talouksissa teräväpiirtona seurataan erityisesti urheilua, mutta myös muu viihde, kuten elokuvat ja sarjat sekä dokumentit ovat suosittuja. Kysely tehtiin juuri talviolympialaisten päätyttyä: lähes neljä vastaajaa kymmenestä kertoi seuranneensa olympialaisia teräväpiirtona. Sama määrä ilmoitti katsovansa teräväpiirtona kaiken mahdollisen tv-sisällön. Elokuvia teräväpiirtona katsoo kolmannes, ja tv-sarjoja lähes yhtä moni.
HD-kanavien katselu on lisääntynyt merkittävästi, sillä nyt noin 40 prosenttia kaikista vastaajista kertoo taloudessaan katsottavan HD-kanavia, kun vuonna 2012 luku oli 28 prosenttia. Katselu painottuu edelleen vahvasti kaapelitalouksiin, joissa HD-kanavia kertoo katsovansa yli puolet vastaajista, kun vastaava luku antenniverkossa on vajaa kolmannes.
HDTV-katsojat yhä tyytyväisempiä palveluihinsa ja HD-kanavien kuvanlaadusta nautitaan entistä enemmän. Yli 60 prosenttia HD-kanavia seuraavista kokee teräväpiirron tarjoavan elämyksellisen katsomiskokemuksen, ja HD-kanavien katselua aiotaan jatkaa erityisesti hyvän kuvanlaadun takia .
Myös suosittelualttius on selvästi lisääntynyt. HD-talouksista 37 prosenttia on jo suositellut teräväpiirtokanavia ystävilleen.
Myös antennitaloudet HD-aikaan
HD-valmiudella varustettujen televisioiden määrä on kasvanut vuodesta 2012, jolloin DNA toteutti tutkimuksen edellisen kerran. Nyt vain 15 prosenttia vastaajista kertoo, että talouden päätelevisiossa ei ole HD-valmiutta (21 % vuonna 2012). Lähes kolmasosa (31 %) vastaajista ei kuitenkaan tiedä, onko talouden päätelevisiossa HD-valmiutta (naisista 47 %, miehistä 14 %). Antennitalouksista 61 prosenttia tietää, että myös antenniverkon kautta voi seurata HD-kanavia.
"Noin 85 prosenttia antennitalouksista on HD-kanavien näkyvyysaluella, mutta monelta puuttuu vielä tietoa mahdollisuudesta vastaanottaa HD-kanavia antenniverkon kautta. Kun antennikiinteistössä on sekä VHF- että UHF-antenni, kodissa voidaan vastaanottaa kaikki antenniverkon tv-tarjonta, johon kuuluu myös useita teräväpiirtokanavia", kertoo DNA:n televisioliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.
Antenniverkossa maksu-tv-palveluja tarjonnut PlusTV siirtyi DNA:n omistukseen viime syksynä, minkä jälkeen myös PlusTV:n tilaajat ovat voineet hyödyntää antenniverkon teräväpiirtolaitteita ja katsoa tv-kortillaan kaikkia antenniverkon tv-palveluita, mukaan lukien myös useita HD-kanavia. PlusTV:n palvelut siirtyivät maaliskuussa DNA Welho -brändin alle.
"Teräväpiirtosisältöä on tarjolla sekä maksuttomilla kanavilla että maksu-tv-paketeissa, mikä lisää kuluttajien valinnanvaraa merkittävästi. Katsojat pääsevät kokemaan HD-kuvan laadun omin silmin ensin maksuttomilla HD-kanavilla, mistä katselua on luonteva laajentaa eri maksu-tv-paketteihin sisältyviin HD-kanaviin", Saarentaus kertoo.
Edelleen on kuitenkin epätietoisuutta siitä, milloin televisiossa on HD-kuva. "Osa asiakkaista kokee, että Full HD -televisio riittää. Voidakseen hyödyntää kaiken teräväpiirtotarjonnan, kuluttajan on syytä varmistaa, että televisiossa on myös Antenna Ready HD tai Cable Ready HD -merkintä, jolloin myös teräväpiirtoisen maksu-tv-tarjonnan seuraaminen onnistuu", Saarentaus muistuttaa.
Televisio rynnistää mobiililaitteisiin
Televisiota katsellaan edelleen ylivoimaisesti eniten perinteiseltä tv-ruudulta, ja seuraavalla sijalla on tietokone. Tutkimukseen vastanneilla televisionkatselu on lisääntynyt merkittävästi viimeisen 12 kuukauden aikana erityisesti tabletilla (kasvanut 60 prosentilla tabletilla tv-ohjelmia katsovista) ja matkapuhelimella (kasvanut 55 prosentilla).
Kymmenen prosenttia vastaajista ilmoitti katsovansa tv-ohjelmia matkapuhelimella ja 14 prosenttia tabletilla. Erityisen suosittuja sisältöjä matkapuhelimen kautta katsottuna ovat olleet mm. tv-sarjat, olympialaiset ja muu urheilu, sekä uutiset ja dokumentit.
Mobiililaitteilla käytettävä DNA Welho MatkaTV-palvelu kasvattaa suosiotaan. MatkaTV:llä voi tallentaa ohjelmia joko yksittäin tai jatkuvalla tallennuksella, ja tallenteita voi katsoa älypuhelimen, tabletin ja tietokoneen lisäksi myös tv-ruudulta, verkkoon liitetyn digiboksin avulla. MatkaTV:ssä voi seurata suoratoistona useita tv-kanavia, joihin sisältyy myös MTV Total -paketin maksu-tv-kanavia. MatkaTV on osa uutta DNA Welho Viihde -palvelua.
*) DNA:n TV-tutkimuksen on toteuttanut tutkimusyhtiö AddValue. Siihen vastasi helmi-maaliskuussa 2014 (viikko 9) järjestetyssä verkkopaneelissa 828 suomalaista. Tutkimus luo kokonaiskuvaa suomalaisten televisionkatselun muutoksesta sekä asenteesta teräväpiirtokanaviin.
Liite: Tutkimusgraafeja
Tietoa teräväpiirtotelevisiosta:
• Tarkista onko antennikotisi HD-valmis: www.dna.fi/miten-otan-antenni-tv-n-kayttoon
• Tietoa teräväpiirtokatseluun hyväksytyistä vastaanottimista: www.testatutlaitteet.fi
• DNA:n antenniverkon näkyvyysaluekartta: www.dna.fi/tuki-antenniverkon-nakyvyysalueet
• Antenniverkon kanavat: www.dna.fi/tuki-kanavakartta
• Alan toimijoiden yhteinen HDTV-opas: www.hdtvopas.fi
• Teräväpiirtoa antennikoteihin: www.antennihd.fi
• Kaikki televisiosta: www.kaikkitelevisiosta.fi
• SANT ry (mm. Pientalon antenniopas sekä yhteystiedot antenniasennusliikkeisiin): www.sant.fi
Lisätietoja:
televisioliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, DNA Oy, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
viestintäpäällikkö Riitta Luhtala, DNA Oy, puh. 044 044 1040, riitta.luhtala@dna.fi
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2013 oli 766 miljoonaa euroa ja liikevoitto 44 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli kolme miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. DNA ja WELHO ovat DNA Oy:lle rekisteröityjä tavaramerkkejä. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi. DNA:n asiakaspalvelu palvelee Twitterissä @dna_palvelu ja Facebookissa DNA, DNA Kauppa ja DNA Welho -tileillä.
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
DNA:n heinäkuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n heinäkuun puhelinmyynnissä näkyi vahvasti edessä siintävä koulujen aloitus. Vaikka nuoremmille koululaisille hankittujen laitteiden osalta kellopuhelinten suosio kasvaa voimakkaasti, on myös uusia puhelimia ostettu kesällä monelle vanhemmalle koululaiselle. Heinäkuussa myydyimpien älykellojen listan kärkeen nousi toistamiseen lasten kellopuhelin Xplora XGO2.
DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.
DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release
DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme