Kehä III:n kuorma-autoliikenne tulee logistiikka-alueilta
Luvut käyvät ilmi HSL:n tuoreesta tavaraliikennetutkimuksesta, jossa selvitettiin tavaraliikenteen kulkua lentoaseman logistiikka-alueilla. Lisäksi HSL kartoitti Helsingin ja Tallinnan autolauttasatamien sekä Vuosaaren sataman ja sen logistiikka-alueen rahti-, jakelu- ja huoltoliikenteen määriä ja suuntautumista. Vuosina 2012 ja 2013 tehdyt tutkimukset ovat ensimmäisiä, joissa on selvitetty Helsingin seudun tavaraliikenteen määriä ja suuntautumista laajasti.
Vuosaaren satamasta ja sen viereiseltä logistiikka-alueella lähtee arkisin noin 1 300 kuorma-autollista tavaraa ja Helsingin matkustajasatamista 450. Satamien kuljetuksista noin 10 prosenttia menee Kehä III:n logistiikka-alueille ja vajaa kolmannes muualle pääkaupunkiseudulle. Loput tavarat kuljetetaan muualle Suomeen. Lentoaseman logistiikka-alueelta lähtevästä tavarasta hieman yli puolet menee eri puolille pääkaupunkiseutua ja noin 5 prosenttia satamiin.
Eniten kuljetetaan elintarvikkeita ja kulutustavaroita, joiden osuus on noin viidennes. Teollisuustuotteita on 15 prosenttia ja runsas viidennes autoista kulkee tyhjänä.
Tutkimusta varten HSL haastatteli kuorma- ja jakeluauton kuljettajia sekä eri aloilla toimivien yritysten edustajia. Kaikkiaan haastatteluihin osallistui 4 200 kuljettajaa ja 150 yritystä. Haastatteluja tehtiin satamissa ja seudun tärkeimmillä logistiikka-alueilla.
Kuljettajien kommenteissa korostuivat ruuhkat sekä teiden kunto ja kunnossapito. Vuosaaren sataman suunnalla yli puolet kritiikistä koski liikennevaloja Kehä III:n ja Porvoonväylän liittymässä. Raskaan liikenteen sujuvuuden kannalta valot ovat liian tiheässä ja ne palavat vihreänä liian vähän aikaa kerrallaan. Jakeluliikenteen kuljettajat valittivat jakeluruutujen puutetta sekä lastaus- ja purkutilojen ahtautta Helsingin kantakaupungissa.
Tavaraliikenteen tutkimus on osa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2015:n valmistelua. Tutkimuksessa selvitettiin kuljetusten määriä, lähtö- ja määräpaikkoja sekä lastien sisältöä. Lisäksi kuljettajilta kysyttiin kuljetusten sujuvuudesta ja ongelmista tie- ja katuverkolla. Liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on parantaa myös kuljetusten sujuvuutta ja siten elinkeinoelämän ja seudun kilpailukykyä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Pekka Räty puh. 040 738 6559, to 3.4. klo 8–12 ja klo 16:n jälkeen
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme