Eurooppalainen maksutapatutkimus 2014: Yritykset kiristävät kuluttajien luottohanoja
Kuluttajat, yritykset ja julkinen sektori maksavat yhä useammin laskunsa ajallaan. Vaikka keskimääräinen maksuaika b2b-sektorilla on laskenut 47 päivään, luottotappioiden määrä on silti noussut kaikkien aikojen ennätystasolle. Maksutapaerot Euroopan sisällä ovat huomattavia: Kaakkois- ja Itä-Euroopassa luottotappioista kärsitään eniten. Huonoin tilanne on Kroatiassa, Kreikassa ja Serbiassa, joissa luottotappioiksi kirjattiin liikevaihdosta kymmenen prosenttia. Luottotappioiden määrä kasvoi myös Pohjoismaissa ja Sveitsissä, joissa perinteisesti toimitaan hyvin kurinalaisesti laskujen maksamisen suhteen. Suomi on laskujen maksamisessa Euroopan paras maa: luottotappioiksi kirjataan vain 1,6 prosenttia vuosittaisesta liikevaihdosta.
- Luottotappioiden määrä on noussut, ja samalla keskimääräinen maksuaika on lyhentynyt. Tämä viittaa siihen, että yritykset yrittävät suojautua kassavirtariskeiltä tiukentamalla luottopolitiikkaansa kaikille velallisille, eikä vähiten kuluttajasektorilla, Intrum Justitian pääjohtaja Lars Wollung sanoo.
Maksuvalmiuksia parantaakseen yritykset ovat lisänneet aktiivista kassanhallintaa. Se on johtanut siihen, että eurooppalaiset kuluttajat maksavat laskunsa keskimäärin 34 päivässä. Vuonna 2013 todellinen maksuaika oli keskimäärin 36 päivää. Yrityksillä keskimääräinen maksuaika on lyhentynyt 49 päivästä 47:ään, ja julkisen sektorin 58 päivään (61 päivää vuonna 2013). Suomessa keskimääräinen maksuaika kuluttajilla on 15 päivää, yrityksillä 26 päivää ja julkisella sektorilla 24 päivää.
46 prosenttia tutkimukseen vastanneista näkee tulevaisuuden pessimistisenä. Heidän mukaansa riski sille, että yritysasiakkaat laiminlyövät maksuvelvoitteensa, tulee kasvamaan 12 kuukauden aikana. Vain viisi prosenttia vastaajista uskoo riskien olevan pienentymässä. Suomessa 40 % vastanneista uskoo luottoriskin kasvavan seuraavan vuoden aikana. Tämä on Suomessa korkein lukema viiteen vuoteen.
- Merkkejä toivosta on kuitenkin olemassa. EPI 2014 kertoo selvästi, että yritysten vakaa luottopolitiikka on avainasemassa mikrotasolla. Monilla yrityksillä onkin hyvä luottopolitiikka ja luotonhallintaprosessit olemassa. Se edistää luottamusta, joka näkyy käytännössä investointeina ja loppujen lopuksi koituu Euroopan kansalaisten hyvinvoinniksi, Lars Wollung sanoo.
- Kun asiakkaat maksavat myöhässä, yritysten ja yhteisöjen maksuvalmius heikkenee. Kassavirran sujuvuus on kulmakivi liiketoiminnan menestykseen ja sitä kautta terveeseen talouteen koko yhteiskunnassa, selittää Wollung.
EPI-raportissa Intrum Justitia listaa suositeltavia toimenpiteitä, joilla yritykset voivat tehostaa kassavirtaansa ja ehkäistä luottotappioiden syntymistä:
1. Luo, ota käyttöön ja kehitä jatkuvasti vakaata luottopolitiikkaa, jolla hallitaan riskejä ja kasvua.
2. Seuraa luotonhallintaprosessisi jokaista vaihetta pääomakustannusten vähentämiseksi.
3. Varmista, että tunnet asiakkaasi. Tiedä, kenen kanssa teet kauppaa.
4. Tee asiakkaasi kanssa selkeä sopimus, jossa määritetään yhteistyön ehdot.
5. Luo tehokas laskutusprosessi yhdistämällä myynnin, markkinoinnin ja talousosaston voimat luottotappioiden torjuntaan.
6. Seuraa talouden ja toimialan tilannetta, kuten avainasiakkaiden maksukykyä, ja tarkista asiakkaiden yhteystiedot säännöllisesti.
7. Vahvista asiakasuskollisuutta mukauttamalla luottoprosessi asiakkaan maksukäyttäytymiseen ja -kykyyn.
8. Lähetä muistutukset ripeästi ja veloita mahdollisuuksien mukaan viivästyskorkoa.
9. Tasapainota asiakasrakennetta riskien ja kasvupotentiaalin perusteella.
10. Toimi maksun kotiuttamisessa heti. Älä viivyttele.
Katso video ja tarkemmat lisätiedot tai lataa raporttimateriaalia osoitteesta http://intrumjustitia-mpr.creo.tv/140512
Intrum Justitia -konserni on Euroopan johtava asiakashallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta. Sen palveluksessa on 3 500 henkilöä 20 maassa, ja sen liikevaihto on 528 miljoonaa euroa. Intrum Justitia on listattu Nasdaq OMX Tukholmassa vuodesta 2002. www.intrum.com www.intrum.fi
Eurooppalainen maksutapatutkimus toteutettiin samanaikaisesti 31 Euroopan maassa sekä Venäjällä ja Turkissa tammi-maaliskuussa 2014. Tutkimus toteutettiin kirjallisena ja siihen osallistui yli 10 000 organisaatiota.
Lisätietoja:
Juha Iskala, johtaja, Intrum Justitia Oy, juha.iskala@intrum.com, puhelin 09 2291 1610
Anu Peltola, viestintäpäällikkö, Intrum Justitia Oy, anu.peltola@intrum.com, 09 2291 1652
Madeleine Bosch, Head of EPI Research, Intrum Justitia, m.bosch@intrum.com, +31 64 6212 579
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 9 500 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 70 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 18 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Tutkimus: Yritykset hyödyntävät aiempaa enemmän luottotietopalveluja24.4.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Viime vuoteen verrattuna moni yritys onnistui saavuttamaan tavoitteensa usealla mittarilla ja tavoittelee sinnikkäästi kasvua epävarmuudesta huolimatta. Kauppasota voi kuitenkin kampittaa yritysten kasvuhaaveet ja haalistaa aiemmat onnistumiset kaukaiseksi muistoksi. Yrityksissä varaudutaankin nyt talouden häiriöihin kustannussäästöillä, myynnin vahvistamisella ja saatavien nopealla kotiuttamisella. Osana varautumista maksuviiveitä torjutaan aiempaa tarmokkaammin erityisesti annakkomaksujen ja luottotietopalvelujen avulla, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin julkaisema Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti.
Perintään siirtyy aiempaa suurempia summia15.4.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus kertoo, että yhä useampi muistutuslasku jää maksamatta ja siirtyy perintään. Perintään siirtyvien maksujen määrät ja summat kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sekä yritys- että kuluttajaperinnässä. Vuoden 2024 lopulla maksukyvyssä nähtiin lievää parannusta, mutta perintätapausten määrien ja pääomien kasvu voi ennakoida maksukyvyn heikentymistä kevään ja kesän aikana.
Maksuviiveellisiä yrityksiä aiempaa vähemmän – suurin parannus majoitus- ja ravitsemistoimialalla14.4.2025 07:50:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2025 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 3,84 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Positiivisen alkuvuoden ilo voi kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla maksuviiveellisten yritysten osuus on laskenut viime vuoteen verrattuna eniten. Suhteellisesti eniten nousua maksuviiveellisten yritysten määrässä oli julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen toimialalla. Alueellisesti maksuviiveellisten yritysten määrä nousi Kainuussa ja Pohjois-Savossa. Eniten maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen Satakunnassa, mutta määrä on laskenut. Yhdysvaltain asettamat tullit ja poliittinen epävarmuus voivat romuttaa alkuvuoden positiivisen kehityksen ja yritysten kasvuhaaveet.
Tutkimus: Huoli taloudesta ja työstä varjostaa suomalaisnaisten uskoa tulevaisuuteen7.3.2025 08:09:16 EET | Tiedote
Naiset suhtautuvat talouden ja työllisyyden tulevaisuuden näkymiin miehiä pessimistisemmin, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuksessa ilmenee selkeitä eroja naisten ja miesten tulevaisuuden näkymissä työllistymisen ja taloudellisen hyvinvoinnin osalta. Velkaongelmat ja niiden taustalle olevat syyt voivat selittää naisten huolia tulevaisuudesta.
Kuluttajien maksukyky laskussa kevään kynnyksellä20.1.2025 08:10:00 EET | Tiedote
Kuluttajien perintätapausten määrät kääntyivät kasvuun loppuvuonna 2024, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin katsaus. Samaan aikaan perintään siirtyneiden maksujen summat laskivat ja pitkän aikavälin perintäonnistuman kehitys heikkeni, mikä viittaa kuluttajien maksukyvyn alentumiseen. Heikot työllisyysnäkymät nakertavat kuluttajien luottamusta ja hidastavat kulutuksen elpymistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme