15. Alvar Aalto Symposium avaa uusia näkökulmia teollisuuden tulevaisuuteen

Millainen on teollisen rakentamisen tulevaisuus? Miten megatrendit, digitalisaatio, uudet teknologiat, ilmastonmuutos, kaupungistuminen, kiertotalous ja kestävän kehityksen vaatimukset muuttavat tulevaisuuden teollista rakentamista ja suunnittelua? Tehdasmiljööt ovat aina inspiroineet uutta kuvataidetta, kirjallisuutta ja elokuvaa. Kaupunkisuunnittelussa hyödynnetään käytöstä poistuvia teollisia rakennuksia galleriatiloina ja asuinkäyttöön. Miten korjausrakentamista tai uudisrakentamista toteutetaan kestävän kehityksen periaatteilla – unohtamatta arkkitehti Alvar Aallon tapaan inhimillistä mittakaavaa.

15. Alvar Aalto Symposium – Future of Industry / Teollisuuden tulevaisuus -juhlaseminaari kokoaa kansainväliset huippuesiintyjät ja yleisön keskustelemaan ajankohtaisista arkkitehtuurin teemoista 12.–13.8.2021 Jyväskylään. Kaksipäiväisen hybriditapahtuman päätapahtumapaikkana on Jyväskylän yliopiston päärakennus. Pääteemoja ovat Reliable partner – teollisuusrakennukset kaupunkimiljöössä, Responsible action – kestävän kehityksen teollinen rakentaminen ja Building identity – teollisen arkkitehtuurin rooli aluesuunnittelussa. Päivien ohjelmaan sisältyy myös urbaaneja taide-elämyksiä kesäisessä Jyväskylässä ja kiertokäyntejä tehdasmiljöissä.

Kaleidoskooppi teollisuusrakentamisen tulevaisuuteen

Alvar Aalto Symposium 2021 -ohjelma ja ilmoittautuminen tapahtumaan ovat nyt avoinna verkossa. Teollisesta rakentamisesta, kaupunkisuunnittelusta ja tulevaisuusvisioista alustavat huippuesiintyjät: arkkitehti Xu Tiantian (DnA_ Architects, Beijing, Kiina), arkkitehti Thomas Bonde-Hansen (Gottlieb Paludan Architects, Tanska), arkkitehti, professori Ute Schneider (KCAP-arkkitehdit Hollanti / Sveitsi / Kiina) ja arkkitehti Tuomas Kivinen (Virkkunen & Co, Suomi). Pääsihteeri Beniamino de Liguori Carino Adriano Olivetti Foundation -säätiöstä ja arkkitehti Pippo Ciorra MAXXI -museosta tuovat näyttelyterveiset Italiasta.

Metsäteollisuuden tulevaisuuden näkymiä avaavat Sebastián Hernández Maetschl, konsepteista vastaava johtaja Stora Enson Wood Products -divisioonasta ja Ville Hietalahti, Senior Vice President, konsernin riskienhallintajohtaja ja Suomen kiinteistöjohtaja Stora Ensosta. Brittiläinen arkkitehti Charlotte Skene Catling (Skene Catling de la Peña) ja Columbian yliopiston professori Adam Lowe Factum Foundation -säätiöstä (Espanja) kertovat puolestaan AALTOSIILO-taideprojektista, jota toteutetaan Oulun Toppilan entiselle teollisuusalueelle Alvar Aallon 1931 suunnittelemaan siilorakennukseen. Moderaattoreina toimivat arkkitehti Antti Ahlava Aalto-yliopistosta ja Docomomo Suomi Finland ry:n puheenjohtaja, FT Petteri Kummala Arkkitehtuurimuseosta. Lisää tähtiesiintyjiä ja ohjelmaa tulossa kevään aikana.

Alvar Aalto Symposium on joka kolmas vuosi järjestettävä kansainvälinen arkkitehtuuriseminaari, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua modernin arkkitehtuurin taiteellisista, yhteiskunnallisista ja teknisistä haasteista sekä uusista innovaatioista. Kaksipäiväiseen tapahtumaan liittyy runsas oheisohjelmisto, näyttelyitä ja arkkitehtuurikierroksia. Englanninkielisessä tapahtumassa on mukana myös suomenkielistä oheisohjelmaa. Tapahtuman järjestää Alvar Aalto -akatemia yhteistyössä Jyväskylän kaupungin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Nina Heikkonen, ohjelmapäällikkö

Aila Svenskberg, viestintä, PRESS
puh. 040 659 1930
aila.svenskberg@alvaraalto.fi

Puurakenteinen Tofu-tehdas (2018), Caizhain kylä, Songyang, Zhejiangin provinssi, Kiina. Arkkitehti Xu Tiantian, DnA_Design and Architecture, Beijing, Kiina. Kuva Wang Ziling.
The Red Apple, rakennuskompleksi (asuntoja, toimistoja, myymälöitä, ravintoloita), Wijnhaveineland, Rotterdam, KCAP ©Michel Kievits.
Värtan Bioenergy CHP Plant-17, energialaitos, Tukholma, Gottlieb Paludan Architects, UD Urban Design AB. Kuva©Robin Hayes.

Virtual (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar 6–7 May 2021 brings together top international architectural researchers27.4.2021 15:27:33 EEST | Press release

The architecture of the internationally renowned and cosmopolitan Alvar Aalto will be the focus of the two-day (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar, held on May 6–7, 2021. The seminar offers a unique opportunity to meet with 30 top researchers in the field from around the world virtually. The programme includes also a new virtual tour of beautiful Villa Mairea, designed by Aino and Alvar Aalto. The venue for the event is the Pori Art Museum.

Virtuaalisessa (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.-7.5.2021 koolla kansainväliset arkkitehtuurin huippututkijat27.4.2021 14:55:58 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kosmopoliitin, Alvar Aallon arkkitehtuuri on fokuksessa kaksipäiväisessä (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.–7.5.2021. Tarjolla on ainutlaatuinen virtuaalimahdollisuus kohdata 30 alan huippututkijaa ympäri maailmaa. Seminaarin ohjelmaan sisältyy mm. tuore virtuaaliopastus Villa Maireaan, joka on nähtävillä ainoastaan seminaarin yhteydessä. Tapahtuman lähetyspaikka on Porin taidemuseo.

Ruusupuisto Museum Centre received a total of 1006 name proposals - a word cloud of the proposals has now been published23.4.2021 13:00:38 EEST | Tiedote

Suggestions for the name were sought for the future museum centre in Jyväskylä’s Ruusupuisto for a month. Between 15.3 and 15.4.2021, was received a total of 1006 name proposals of which are now published a word cloud at www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. The purpose of collecting name suggestions was finding a unique, memorable, and clear name that is easy to use in a sentence. The name should be good for Finnish and international audience alike, and describe the two different museums and the content they offer.

Ruusupuiston museokeskus sai 1006 nimiehdotusta – sanapilvi ehdotuksista on nyt julkaistu23.4.2021 12:39:25 EEST | Tiedote

Tulevalle Jyväskylän Ruusupuiston museokeskukselle haettiin kuukauden ajan nimiehdotuksia. Ajalla 15.3.–15.4.2021 saatiin yhteensä 1006 nimiehdotusta, joista on nyt julkaistu sanapilvi osoitteessa www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. Nimiehdotusten keräämisen tarkoituksena oli löytää museokeskukselle nimi, joka on uniikki, mieleenpainuva, selkeä, helposti taipuva ja kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopiva. Lisäksi nimen toivottiin kuvaavan kahta erilaista museota.

Alvar Aalto Museum serves the visitors at the Säynätsalo Town Hall until summer 202322.4.2021 15:30:41 EEST | Press release

Alvar Aalto Museum and its exhibitions are still open to the public this week in Jyväskylä. The museum will close on 26 April 2021, however, at which time many of the its operations will transfer to Säynätsalo Town Hall, which was designed by Alvar Aalto. Alvar Aalto Foundation’s museum shop, Alvar Aalto Shop, is already serving customers in the centre of Jyväskylä, near Kirkkopuisto.

The 15th Alvar Aalto Symposium opens new horizons to the future of industry14.4.2021 15:41:03 EEST | Press release

What is the path from ideal communities to sustainable industrial ecosystems? How are megatrends; digitalization, new technologies, urbanization, climate change and the demands of sustainable development changing industrial fabrication and design? Factory environments have always inspired art, literature and film. Which kind of environments and architecture does the industrial productions create in the future? On the other hand, what are the possibilities for reuse and regeneration of progressive historical industrial premises? How is renovation carried out following the principles of sustainable development, and for the needs of the future? And not forgetting Alvar Aalto’s concern for the human scale.