15. Alvar Aalto Symposium kansainvälisen arkkitehtuurikeskustelun ytimessä Jyväskylässä elokuussa 2021

Arkkitehtuurin ystävät, alan ammattilaiset ja opiskelijat kokoontuvat Jyväskylään, jossa vietetään 15. Alvar Aalto Symposiumia "Future of Industry" 12.–13.8.2021. Tulevaisuuden teollisuus -teemaa käsitellään ajankohtaisista taiteen, teollisuuden ja teknologian näkökulmista.

Fellenoord Eindhoven, KCAP Architects&Planners ©KCAP.

Miten arkkitehtuuri muuttaa ympäristöämme?
Millainen on tulevaisuuden tehdas? Sunilan tehdasmiljöössä (1936-54) voi yhä nähdä Alvar Aallon arkkitehtuurille tunnusomaisen luontoyhteyden sekä pyrkimyksen kehittää yhteiskuntaa suunnittelun keinoin. Italiainen Adriano Olivetti (1901–1960) toteutti Italiassa Ivrean konttorikonetehtaansa yhteydessä 1930–60 -luvuilla humanistista kaupunkisuunnittelua ja kansainvälisen teknologian menestystarinan. Kiinassa suunnitellaan nyt huippumoderneja teollisuusrakennuksia perinteisen paikallisteollisuuden tarpeisiin. Mikä on teollisuuden rooli tulevaisuuden viihtyisässä älykaupungissa Euroopassa?

Teollisesta rakentamisesta, kaupunkisuunnittelusta ja tulevaisuusvisioista alustavat huippuesiintyjät: arkkitehti Xu Tiantian (DnA_ Architects, Beijing, Kiina), arkkitehti Thomas Bonde-Hansen (Gottlieb Paludan Architects, Tanska), arkkitehti, professori Ute Schneider (KCAP Architects&Planners, Hollanti / Sveitsi / Kiina) ja arkkitehti Tuomas Kivinen (Virkkunen & Co, Suomi). Pääsihteeri Beniamino de Liguori Carino Adriano Olivetti Foundation -säätiöstä ja arkkitehti Pippo Ciorra MAXXI -museosta kertovat Adriano Olivettin kaupunkisuunnitteluvisioista ja yrityksen menestystarinasta. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin, KAVIn ohjelmistonsuunnittelija Antti Alanen kertoo Alvar Aallosta elokuvan ystävänä, joka rakasti Charles Chaplinia ja oli ensimmäisen suomalaisen elokuvakerhon Projektion puheenjohtaja. Chaplinin tavoin Aalto oli aina kiinnostunut inhimillisestä mittakaavasta modernissa, teollisessa, urbaanissa maailmassa.

Metsäteollisuuden tulevaisuuden näkymiä avaavat Sebastián Hernández Maetschl, konsepteista vastaava johtaja Stora Enson Wood Products -divisioonasta ja Ville Hietalahti, Senior Vice President, konsernin riskienhallintajohtaja ja Suomen kiinteistöjohtaja, molemmat Stora Ensosta. Brittiläinen arkkitehti Charlotte Skene Catling (Skene Catling de la Peña) ja Columbian yliopiston dosentti Adam Lowe Factum Foundation -säätiöstä (Espanja) kertovat AALTOSIILO-projektista ja teollisen perinnön tutkimuskeskuksesta, joka toteutetaan Alvar Aallon 1931 Oulun Toppilaan suunnittelemaan siilorakennukseen. Vesivoiman kulttuuriperintö -hankkeessa (VekuVaku) puolestaan tutkitaan Oulujoen vesistön ja Luulajajoen voimalaitoksia ja -yhdyskuntia. Rakennusinventoija Samuli Paitsolan aiheena on arkkitehtien Alvar Aallon ja Aarne Ervin suunnittelu Oulujoella.

Moderaattoreina toimivat arkkitehti, professori Antti Ahlava Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitokselta ja Docomomo Suomi Finland ry:n puheenjohtaja, FT Petteri Kummala Arkkitehtuurimuseosta.

Kaksipäiväisen englanninkielisen hybriditapahtuman esityksiä voi seurata paikan päällä Alvar Aallon suunnittelemassa Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa tai virtuaalilähetyksinä ympäri maailmaa. Ohjelmaan sisältyy myös urbaaneja taide-elämyksiä kesäisessä Jyväskylässä ja opastuksia Alvar Aallon rakennuskohteisiin. Tapahtuman järjestää Alvar Aalto -akatemia yhteistyössä Jyväskylän kaupungin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Seuraamme paikallisia Covid-19 -rajoituksia ja -määräyksiä, ja tiedotamme mahdollisista muutoksista.

Early bird -hinnat, joihin sisältyy live-esitysten ohella virtuaaliohjelma, iltajuhla ja opastuksia, ovat voimassa 30.6.2021 asti.

Nina Heikkonen, ohjelmapäällikkö

Aila Svenskberg, viestintä, PRESS
puh. 040 659 1930
aila.svenskberg@alvaraalto.fi

Fellenoord Eindhoven, KCAP Architects&Planners ©KCAP.

The second part of the Alvar Aalto Art Posters series celebrates the 15th Alvar Aalto Symposium26.5.2021 15:00:38 EEST | Press release

Alvar Aalto Foundation has published on May 26, 2021, the second part of the Alvar Aalto Art Posters series that was launched last spring. The new edition is devoted to the 15th international architecture triennial Alvar Aalto Symposium, which will be held in August 2021 in Jyväskylä. The posters take us on a nostalgic journey through the history of a legendary event with a unique atmosphere. This new set of six posters complements the series of architectural exhibition posters that were published in spring 2020.

Alvar Aalto Art Posters -sarjan toinen osa juhlistaa viidettätoista Alvar Aalto Symposiumia26.5.2021 14:19:52 EEST | Tiedote

Alvar Aalto -säätiö on julkaissut 26.5.2021 Alvar Aalto Art Posters -julistesarjan toisen osan. Painos on omistettu elokuussa vietettävälle kansainväliselle arkkitehtuuritriennaalille, Alvar Aalto Symposiumille. Julisteet vievät nostalgiselle aikamatkalle legendaarisen ja tunnelmaltaan ainutlaatuisen tapahtuman historiaan. Nyt julkistettu kuuden julisteen kokonaisuus täydentää keväällä 2020 julkaistua arkkitehtuurinäyttelyjulisteiden sarjaa.