178 aineetonta lahjaideaa käytettävissäsi

HSY:n ylläpitämällä Annajotainmuuta.fi-sivustolla on lähes 200 aineetonta lahjaideaa, joista löytyy pukinkontin vastuullisimmat joululahjat. Näitä lahjoja ei tarvitse lähteä etsimään ruuhkaisiin kauppoihin. Yhteinen aika ja ikimuistoiset elämykset luovat pysyviä muistoja ja säästävät ilmastoa ja ympäristöä.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Anna jotain muuta -sivusto helpottaa vastuullisen valinnan tekemistä myös jouluna. Sivuille on koottu vaikuttava kattaus aineettomia lahjaideoita moneen makuun ja budjettiin. Lahjaksi voi antaa esimerkiksi hemmotteluillan, kaupunkikierroksen tai metsäretken. Sivuston lahjaideoita voi suodattaa sen mukaan, minkä ikäiselle lahjaa etsii ja millaisista lahjoista hän voisi pitää. Lahjan voi myös lähettää omalla saatetekstillä lahjansaajalle WhatsAppissa.

– Haluamme Anna jotain muuta -sivustomme avulla houkutella ihmisiä tekemään ekologisesti kestävämpiä valintoja. Uskomme, että ylenpalttinen tavaran määrä ei tuo onnea, vaan parhaat lahjat syntyvät elämyksistä, yhteisestä ajasta ja hyvästä mielestä. Aineeton lahja myös usein vähentää jätettä ja muuta ympäristökuormitusta, summaa HSY:n Ilmastoinfon ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Vastuullinen joululahja on saajalleen tarpeellinen ja mieluinen. Aineettomien lahjojen lisäksi hyviä vaihtoehtoja ovat kierrätetyt lahjat, pitkään säilyvät ruokalahjat sekä itse tehdyt ja kestävät lahjat, jotka on tuotettu ympäristöä huomioiden.

Aineettoman lahjan lahjakorttikin on osa lahjaa, vain mielikuvitus on rajana. Lahjojen paketoinnissa kannattaa käyttää uudelleen vanhoja lahjakasseja, -papereita ja -naruja tai hyödyntää luovasti kankaita ja värikkäitä aikakauslehtiä.

Kuluttaminen tuottaa merkittävän osan päästöistämme

Suomen kulutuksesta aiheutuvista ilmastopäästöistä valtaosa syntyy kotitalouksien kulutuksesta. Noin neljäsosa suomalaisten hiilijalanjäljestä koostuu tavaroiden ja palveluiden kulutuksesta. Muut merkittävät päästölähteet ovat asumiseen liittyvä energiankäyttö, liikkuminen ja ruoka. Kulutusvalintamme Suomessa aiheuttavat paljon päästöjä muissa maissa, joissa tavarat valmistetaan – yhteisen ilmastomme kannalta on kuitenkin samantekevää missä maassa päästöt syntyvät.

– Uuden ostamiselle on monia hyviä vaihtoehtoja. Rikki menneen tai hitaasti toimivan puhelimen tai tietokoneen tilalle ei tarvitse välttämättä ostaa uutta, vaan lahjaksi voi antaa nykyisen laitteen korjauksen uutta vastaavaksi, Mattero-Meronen vinkkaa.

On tärkeää pidentää laitteiden ja tavaroiden käyttöikää, sillä uuden valmistaminen tuottaa lähes aina enemmän päästöjä kuin vanhan käyttäminen. Esimerkiksi kännyköiden keskimääräinen käyttöikä on Euroopassa kolme vuotta. Jos eurooppalaiset käyttäisivät kännyköitään vuoden pidempään, säästyisi vuodessa saman verran päästöjä kuin jos teiltä poistettaisiin yli miljoona autoa.

Myös aineettomien lahjojen hiilijalanjäljissä on suuria eroja. Joululahjoja miettiessä tärkeintä olisikin oivaltaa, että joulun ei tarvitse olla kulutusjuhla. Yhteinen aika ja ikimuistoiset elämykset voivat olla lahjoista kestävimpiä niin muistojen kuin maapallonkin kannalta.

Lähteet

HSY:n hallituksen päätökset 28.1.202228.1.2022 10:03:49 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa seuraavista hankinnoista: - Pitäjänmäen päävesijohdon saneerauksen urakoitsijaksi välille Meijeritie-Takkatie valittiin VM Suomalainen Oy - biojätteenkäsittelyn pyöräkuormaajatyöpalvelut Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen hankitaan Kaiwur Oy:ltä - kuorma-autopalvelut materiaalisiirtoihin Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella ja jätteen kuljetuksiin ekoteollisuuskeskuksesta Vantaan Energian jätevoimalaan hankitaan Espoon KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen katsauksen vuoden 2021 lopun tilanteesta ja Ilmanlaadun vuodelta 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 28.1.202225.1.2022 15:11:04 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 28.1.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta Pitäjänmäen päävesijohdon saneeraukseen välille Meijeritie-Takkatie - biojätteenkäsittelyn pyöräkuormaajatyöpalveluiden hankinta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa - kuorma-autopalveluiden hankinta materiaalisiirtoihin Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella ja jätteen kuljetuksiin ekoteollisuuskeskuksesta Vantaan Energian jätevoimalaan. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen katsauksen vuoden 2021 lopun tilanteesta ja Ilmanlaadun vuodelta 2021. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.f

HSY laajentaa asukkaiden poistotekstiilin keräystä11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laajentanut pääkaupunkiseudun poistotekstiilien keräysverkostoaan, jonka avulla asukkaiden poistotekstiilit saadaan tehokkaammin kotimaiseen jatkokäsittelyyn. Sortti-asemat ovat keränneet poistotekstiilejä vuodesta 2019 lähtien, mutta uusia keräystapoja testaavan hankkeen myötä maksuttomia keräyspisteitä löytyy jatkossa yhdeksästä kauppakeskuksesta ja yhdeltä itsepalvelukirpputorilta.

HSY:n vesihuollon toimialajohtajaksi diplomi-insinööri Mari Heinonen17.12.2021 10:32:22 EET | Tiedote

Diplomi-insinööri Mari Heinonen on valittu HSY:n vesihuollon toimialajohtajan virkaan 17.1.2022 alkaen. Virassaan hän johtaa HSY:n suurinta toimialaa, joka toimittaa korkealaatuista juomavettä yli miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle, puhdistaa tehokkaasti kaupunkilaisten ja teollisuuden jätevedet sekä rakentaa ja kunnostaa vesijohto- ja viemäriverkostoa. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus teki päätöksen kokouksessaan 17.12.2021 valintaa valmistelleen työryhmän yksimielisen ehdotuksen pohjalta. Toimitusjohtajan lisäksi valintaa valmistelevaan työryhmään kuuluivat hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola, varapuheenjohtaja Sirpa Hertell sekä hallituksen jäsenet Anna Korkman ja Antti Vuorela. Määräaikaan mennessä saapui seitsemän hakemusta. Hakemusten, haastattelujen ja soveltuvuusarvioinnin perusteella työryhmä päätyi yksimielisesti esittämään Mari Heinosta vesihuollon toimialajohtajan virkaan. Mari Heinonen on aiemmin työskennellyt jätevedenpuhdistuksen osastonjohta

HSY:n hallituksen päätökset 17.12.202117.12.2021 10:31:44 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeen vesihuollon hankesuunnitelman ja valita vesihuollon toimialajohtajan virkaan diplomi-insinööri Mari Heinosen 17.1.2022 alkaen. Hallitus päätti myös esittää valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2022 sovellettavat tonttien enimmäishinnat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - GRK Infra Oy valittiin saattamaan loppuun Blominmäen viemäritunneleiden Mikkelä II:n, Malminmäen ja Eestinkallion urakat - kompostointiin tarvittava hiekka Metsäpirtin alueelle hankitaan Rudus Oy:ltä - jätevedenpuhdistamoilla biologiseen käsittelyyn hiilen lähteeksi tarvittava metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä - turve kompostoinnin tukiaineeksi, lietteiden imeytykseen ja kompostimullan seosaineeksi hankitaan Neova Oy:ltä. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon toim