178 aineetonta lahjaideaa käytettävissäsi

HSY:n ylläpitämällä Annajotainmuuta.fi-sivustolla on lähes 200 aineetonta lahjaideaa, joista löytyy pukinkontin vastuullisimmat joululahjat. Näitä lahjoja ei tarvitse lähteä etsimään ruuhkaisiin kauppoihin. Yhteinen aika ja ikimuistoiset elämykset luovat pysyviä muistoja ja säästävät ilmastoa ja ympäristöä.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Anna jotain muuta -sivusto helpottaa vastuullisen valinnan tekemistä myös jouluna. Sivuille on koottu vaikuttava kattaus aineettomia lahjaideoita moneen makuun ja budjettiin. Lahjaksi voi antaa esimerkiksi hemmotteluillan, kaupunkikierroksen tai metsäretken. Sivuston lahjaideoita voi suodattaa sen mukaan, minkä ikäiselle lahjaa etsii ja millaisista lahjoista hän voisi pitää. Lahjan voi myös lähettää omalla saatetekstillä lahjansaajalle WhatsAppissa.

– Haluamme Anna jotain muuta -sivustomme avulla houkutella ihmisiä tekemään ekologisesti kestävämpiä valintoja. Uskomme, että ylenpalttinen tavaran määrä ei tuo onnea, vaan parhaat lahjat syntyvät elämyksistä, yhteisestä ajasta ja hyvästä mielestä. Aineeton lahja myös usein vähentää jätettä ja muuta ympäristökuormitusta, summaa HSY:n Ilmastoinfon ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Vastuullinen joululahja on saajalleen tarpeellinen ja mieluinen. Aineettomien lahjojen lisäksi hyviä vaihtoehtoja ovat kierrätetyt lahjat, pitkään säilyvät ruokalahjat sekä itse tehdyt ja kestävät lahjat, jotka on tuotettu ympäristöä huomioiden.

Aineettoman lahjan lahjakorttikin on osa lahjaa, vain mielikuvitus on rajana. Lahjojen paketoinnissa kannattaa käyttää uudelleen vanhoja lahjakasseja, -papereita ja -naruja tai hyödyntää luovasti kankaita ja värikkäitä aikakauslehtiä.

Kuluttaminen tuottaa merkittävän osan päästöistämme

Suomen kulutuksesta aiheutuvista ilmastopäästöistä valtaosa syntyy kotitalouksien kulutuksesta. Noin neljäsosa suomalaisten hiilijalanjäljestä koostuu tavaroiden ja palveluiden kulutuksesta. Muut merkittävät päästölähteet ovat asumiseen liittyvä energiankäyttö, liikkuminen ja ruoka. Kulutusvalintamme Suomessa aiheuttavat paljon päästöjä muissa maissa, joissa tavarat valmistetaan – yhteisen ilmastomme kannalta on kuitenkin samantekevää missä maassa päästöt syntyvät.

– Uuden ostamiselle on monia hyviä vaihtoehtoja. Rikki menneen tai hitaasti toimivan puhelimen tai tietokoneen tilalle ei tarvitse välttämättä ostaa uutta, vaan lahjaksi voi antaa nykyisen laitteen korjauksen uutta vastaavaksi, Mattero-Meronen vinkkaa.

On tärkeää pidentää laitteiden ja tavaroiden käyttöikää, sillä uuden valmistaminen tuottaa lähes aina enemmän päästöjä kuin vanhan käyttäminen. Esimerkiksi kännyköiden keskimääräinen käyttöikä on Euroopassa kolme vuotta. Jos eurooppalaiset käyttäisivät kännyköitään vuoden pidempään, säästyisi vuodessa saman verran päästöjä kuin jos teiltä poistettaisiin yli miljoona autoa.

Myös aineettomien lahjojen hiilijalanjäljissä on suuria eroja. Joululahjoja miettiessä tärkeintä olisikin oivaltaa, että joulun ei tarvitse olla kulutusjuhla. Yhteinen aika ja ikimuistoiset elämykset voivat olla lahjoista kestävimpiä niin muistojen kuin maapallonkin kannalta.

Lähteet