18 % Suomen vuorotyöläisistä kertoi menneensä sairaana töihin korona-aikana; yli kolmannes pelkäsi menettävänsä työpaikkansa, jos jäisi pois työvuorosta

"Kyselytutkimuksemme osui pandemian ajankohtaan ja toi alkuperäisten tavoitteiden lisäksi esille huolestuttavaa tietoa korona-ajan työelämästä", Paulus Maasalo toteaa.

Vuorotyöläisten arki 2020 -kysely lähetettiin kohderyhmälle helmikuussa 2020. Suomalaisilta vuorotyöläisiltä kysyttiin työvuoroihin, sairauspoissaoloihin, palkkaan ja viestintään liittyvistä aiheista. Kyselyllä oli alun perin tarkoitus selvittää vuorotyön yleisiä olosuhteita, mutta pandemian ajoittuessa tutkimusajankohtaan kohderyhmälle tehtiin vielä toinen kyselykierros huhtikuun 2020 lopulla. Näin tutkimus toi esille vahvoja piirteitä myös poikkeusajan vuorotyöarjesta.

Korona-aikana vastaajista 18 % on mennyt töihin sairaana tai epäillen sairautta. Syiksi kerrottiin seuraavaa: 30 % tarvitsi rahat päivittäiseen elämiseen ja 29 %:n työvuoroon ei löytynyt sijaista. “Huolestuttavinta on kuitenkin se, että yli kolmannes pelkäsi menettävänsä työpaikkansa, jos jäisi pois työvuorosta”, Suomen Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.

“Vuorotyöläisten tarpeet jäävät usein toimistotyöläisten varjoon, joten pandemia on itse asiassa antanut vuorotyöläisille tilaisuuden kertoa avoimemmin huolistaan. Tulosten perusteella vuorotyöläisten keskuudessa toivotaan laajalti, että työnantajat antaisivat enemmän painoarvoa heidän tarpeilleen”, Maasalo toteaa. “Vaikka Suomessa on satojatuhansia ja maailmassa 2,7 miljardia vuorotyöläistä, heidän työtyytyväisyyttä tutkitaan jostain syystä paljon vähemmän kuin toimistotyöntekijöiden.”

Quinyxin tarkoitus on tehdä kansainvälisestä State of the Deskless Workforce -raportistaan vuosittain julkaistava, työvoiman tilasta kertova lähde. Yhtiö seuraa vuorotyöläisten tilanteen muutosta muun muassa paikallisten säädösten, kehittyvän teknologian ja maailmanlaajuisten haasteiden valossa.

Toteutettuun kyselyn vastasi Suomessa 600 täysi-ikäistä, itsensä vuorotyöläiseksi kokevaa henkilöä: työntekijöitä, jotka tekevät työtä tuntipohjaisesti tai vuorotyönä eri työsopimusmuodoilla, pääasiallinen työpiste ei ole toimistopöytä, eikä henkilö ole itsensä työllistäjä. Kyselyä laajennettiin alkuperäisestä, ja ylimääräisellä tutkimuskierroksella selvitettiin korona-ajan vaikutuksia. Vastaajat työskentelevät esimerkiksi vähittäiskaupan alalla, elintarviketeollisuudessa, kuljetus- ja logistiikka-alalla, terveydenhuollossa ja hotelli- ja majoitusalalla.

Ruotsista lähtöisin oleva Quinyx-yhtiö myy yhteensä 25 maassa pilvipohjaista työvoimanhallintajärjestelmää. Suomesssa yhtiöllä on yli 100 asiakasyritystä, muun muassa Gigantti, Picnic, Barona Logistiikka, Fimlab ja Coor.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressikuvat:

Kansainvälinen tutkimus: heikot työvuorosuunnittelujärjestelmät aiheuttavat työehtosopimusten laiminlyöntejä, tappiota liiketoiminnalle sekä ylimääräisiä työvoimakustannuksia25.2.2021 06:15:00 EETTiedote

Työvoimanhallinnan markkinajohtaja Quinyx on teettänyt laajan, toimialarajat ylittävän kansainvälisen tutkimuksen, jossa haastateltiin 300 yritysjohtajaa – myös Suomesta. Kyselyn avulla saatiin tietoa suurimmista haasteista liittyen vuorotyöläisten työvoimanhallintaan pandemian aikana.

Kyselytutkimus paljastaa: Suomen vuorotyöläisistä 40 % on irtisanoutunut työstään, koska ei saanut esimieheltään työvuoroja riittävän ajoissa22.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Maamme eniten some-seuraajia kerännyt asianajotoimisto jatkaa alan mullistamista: Lakitupa-auto lähtee kiertämään Suomea26.8.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tamperelainen VisionLaw haluaa rikkoa myyttejä perinteisestä asianajotoimistosta. Yhtiön helposti lähestyttävässä Lakitupa-autossa lakimies neuvoo asiakkaita liikkuvassa toimistossa. Auto kiertää syyskuun alussa Jyväskylässä, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Parkanossa, Seinäjoella ja Vaasassa. Lisäksi VisionLaw’n digitaalinen kokonaisuus mahdollistaa juristipalvelut täysin etänä.