180 ukrainalaislasta vietti kesää Kansallismuseossa – lapset aloittavat koulunkäynnin Suomessa tällä viikolla

Kaikkiaan 180 Ukrainasta sotaa Suomeen paennutta lasta osallistui Kansallismuseossa järjestetyille kesäleireille. Kesäleiritoimintaa tarjottiin 6–12-vuotiaille lapsille, jotka syyslukukauden alkaessa aloittavat koulunkäynnin Suomessa. Kesän toinen leiri päättyi keskiviikkona 10.8., ja päätösjuhlaan osallistuivat myös tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio, Ukrainan Suomen-suurlähettiläs Olga Dibrova ja Ruotsin Suomen-suurlähettiläs Nicola Clase. Kesäleirikokonaisuuden toteutti ruotsalainen hyväntekeväisyyssäätiö Beredskapslyftet yhdessä Kansallismuseon ja yrityskumppaneiden kanssa.

Liki 200 lasta osallistui kahdelle Kansallismuseolla järjestetylle kesäleirille heinä-elokuussa. Kuva: Onni Vesa, Museovirasto

Kansallismuseon tilat sisällä ja ulkona tarjosivat turvallisen ja keskeisen kesäleirimiljöön Helsingin keskustassa. Toimintaa veti yhdeksän ukrainalaistaustaista ohjaajaa. Lasten aamupäivissä oli ohjattuja oppitunteja, joilla opiskeltiin muun muassa suomen kieltä ja englantia. Iltapäivisin lapset pelasivat, leikkivät ja retkeilivät pääkaupunkiseudun museoihin, leikkipuistoihin ja muihin kohteisiin.

Ohjaajien mukaan lapset nauttivat yhdessä toimimisesta ja etenkin siitä, että saivat puhua äidinkieltään. Facebook-ryhmien kautta mukaan kutsutut lapset ovat Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Yksi kesäleirien tavoitteista oli antaa eväitä koulunkäynnin aloittamiseen Suomessa. Useille ohjaajista leiri oli ensimmäinen työpaikka Suomessa. Myös lasten vanhemmat kertoivat hyötyneensä kesäleireistä: osa vanhemmista kävi töissä, opiskeli suomen kieltä tai keskittyi työnhakuun.

Idea ukrainalaislapsille tarjotusta toiminnallisesta avusta syntyi alun perin Tukholmassa, jossa Beredskapslyftet järjesti ensimmäisen leirin yhteistyössä Nordiska Museetin kanssa. Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio ehdotti Ruotsin-vierailullaan toiminnan tuomista myös Suomeen.

”Kesäleirit toteutettiin hyvin lyhyellä aikataululla jouhevasti. Kaikkien yhteinen halu auttaa uuteen maahan ja arkeen temmattuja lapsia ja heidän perheitään oli avain onnistumiseen”, yleisösuhdepäällikkö Hanna Forssell Suomen kansallismuseosta sanoo.

Kesätoiminta toteutettiin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyöllä. Ruotsalainen Beredskapslyftet vastasi toiminnan organisoimisesta ja rahoitus saatiin yritys- ja yhdistyspohjaisilta partnereilta Ruotsissa ja Suomessa. Kansallismuseo toimi alustana tarjoten tilat, sisältöjä, ammatillista osaamista sekä käytännön tuen toiminnan järjestämiseksi. Kesäleiritoimintaa olivat tukemassa myös: Fairchild Executive Search, StaffPoint, Wihuri Metro-tukku, Atria, Saarioinen, Lagerblad Foods, Lantmännen, Arla, Kanresta, Roschier, SAAB, Stora Enso, Wärtsilä, Helen, Capgemini, Algol, SSAB, Volvo Finland, Lekolar, Novare Human Capital sekä Kansallismuseon Ystävät.

Yhteyshenkilöt

Suomen kansallismuseo, Hanna Forssell, yleisösuhdepäällikkö, puh. 0295 336 475, hanna.forssell@kansallismuseo.fi

Beredskapslyftet, Fredrik Hillelsson, CEO and Co-founder, + 46 735 20 00 62, fredrik.hillelson@novare.se

Suomen kansallismuseolle ja Saamelaismuseo Siidalle Euroopan kulttuuriperintöpalkinto30.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan komissio ja kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra palkitsevat museot vuonna 2021 tehdystä kulttuuriperinnön palauttamisesta eli repatriaatiosta sarjassa Citizen Engagement & Awareness Rising. Saamelaiskokoelman palauttaminen on palkintolautakunnan lausunnon mukaan ”erinomainen saavutus ja korvaamaton panos Euroopan kulttuuriperinnön turvaamiseksi”. Vuosittain järjestettävä eurooppalaisen kulttuuriperintötyön palkintojenjako tapahtuu tänä vuonna Prahassa syyskuussa. Juhlat jatkuvat lokakuussa Saamelaismuseo Siidassa.

Majakkalaiva Kemi avautuu yleisölle Kotkassa23.6.2022 12:31:34 EEST | Tiedote

Suomen viimeinen käytössä ollut majakkalaiva on käynyt läpi mittavan restauroinnin ja avautuu museoaluksena yleisölle Kotkassa 27.6.2022. Majakkalaiva Kemi turvasi merenkulkua vuosina 1901–1974 eri puolilla Suomen rannikkoa ja kuuluu kansalliseen Suomen merimuseon aluskokoelmaan. Museokävijät astuvat laivaan, jonka tunnelma vie 1960-luvun kesiin. Majakkalaiva oli omanlaisensa työpaikka, jossa miehistö työskenteli ja asui lähes yhtä mittaa keväästä loppusyksyyn. Kemi on avoinna Merikeskus Vellamon museoaluslaiturissa aina kesäkaudella toisen museoaluslegendan, jäänmurtaja Tarmon rinnalla. Alukset ovat avoinna tänä kesänä 4.9.2022 saakka.

Kansainvälinen metallikonservoinnin huippukonferenssi ensimmäistä kertaa Suomessa syyskuussa15.6.2022 09:29:17 EEST | Tiedote

Suomen kansallismuseon, Metropolia-ammattikorkeakoulun ja kansainvälisen museoliitto ICOM:n konservointikomitean järjestämän viisipäiväisen konferenssin pääteemana on kestävä kehitys kulttuuriperinnön konservoinnissa. Keynote-puhujana kuullaan yhdysvaltalaista Caitlin Southwickia, joka tunnetaan muun muassa kestävää kehitystä edistävän Ki Culture -järjestön perustajana. 5.–9.9.2022 Helsingissä järjestettävään tapahtumaan voi osallistua myös verkossa. Konferenssin ja työpajojen liput ovat nyt myynnissä.

Tutkimusmatkailijoiden jalanjäljillä muinaisessa Lähi-idässä13.5.2022 12:49:14 EEST | Tiedote

Nykyinen Lähi-itä on maailman vanhimpien ja suurimpien historiallisten imperiumien syntyaluetta. Kansallismuseossa nähdään kesällä yhteistyössä Helsingin yliopiston Muinaisen Lähi-idän imperiumit -huippuyksikön ja Keski-Suomen museon kanssa tuotettu näyttely Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään. Näyttely kertoo, miten suomalaistutkijat ovat 1800-luvulta tähän päivään saakka matkanneet tutustumaan ja tutkimaan näitä tuhansien vuosien takaisia sivilisaatioita.