I däckratsiorna kollades över 10 000 däckserier - BRISTER ÄVEN I DÄCKTYP OCH LUFTTRYCK
Efter ett mellanår arrangerades däckratsior igen i stor omfattning tillsammans med polisen, Bildäcksförbundet och Trafikskyddet. Förhandsuppgifterna för denna höst har samlats in i däckratsior som arrangerades i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi, där däckens mönsterdjup, lufttryck och typ kontrollerades på sammanlagt 2 451 person- och paketbilar.
Andelen bilar med dåliga däck var på jämförelseorterna 12,2 procent, vilket är ett par procentenheter mindre än hösten 2012. Resultatet var en positiv överraskning för kampanjens aktörer genom att man allmänt befarade att höstskicket på sommardäcken ytterligare skulle ha försämrats. Ett däck klassificeras som dåligt när mönsterdjupet är 2 mm eller mindre.
Behov av däcktrycksvakter
I höstens däckratsior påträffades vinterdäck hos 6,5 procent av bilisterna dvs. ungefär samma antal som i föregående två höstratsior. För däcktryckets del koncentrerades uppmärksamheten på skillnaderna i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel. Minst 0,5 bars lufttrycksskillnader konstaterades på 6,7 procent av bilarna dvs. på något färre bilar än tidigare.
Kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet påpekar att bilisterna inte i allmänhet är medvetna om det dåliga skicket eller det alltför låga lufttrycket på sina däck.
”De flesta bilister kontrollerar däcktrycket enbart på våren och hösten i samband med däckbytet. Mot denna bakgrund kommer de nya däcktrycksvakterna att fylla ett klart behov”.
Från och med början av november bör varje ny bil som tas i bruk vara försedd med ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS). Enligt Trafis färska tolkning bör systemet uttryckligen fungera på bilens originalmonterade däck. Bilisten kan om han så vill, skaffa behövliga trycksensorer också på sina vinterdäck och följande däckserier.
Höstens blötfören slår hastigt om till en första halka
I Tekniikan Maailmas sommardäckstest (TM 5/2014) jämfördes olika dubbfria vinterdäck i sommarbruk. De för nordiska vinterförhållanden tillverkade dubbfria vinterdäcken var på våt asfalt direkt odugliga medan ett dubbfritt vinterdäck med hög hastighetsklass avsett för mellaneuropeiska förhållanden ändå var på samma nivå som de sämsta sommardäcken.
Höstens snabbt växlande körförhållanden för med sig utmaningar i valet av däck. Inför höstens blötfören uppmanades bilisterna att förse sina bilar med ordentliga sommardäck som lämpar sig för vått väglag. ”I skenet av testresultaten är det minst lika viktigt att byta till vinterdäck i tid innan höstens första halka. Utöver rätt valda däck bör också attityderna och körsättet småningom anpassas till vinterns krav”, förmanar Keskiruokanen.
Bildtexter:
(Sommardäcksundersökning)
I höstens däckratsior som arrangerades 8.-12.9. kontrollerades uppskattningsvis 10 000 person- och paketbilsdäck på närmare 60 olika orter.
(Däcktrycksmätning)
De nya däcktrycksvakterna fyller ett klart behov, ty de flesta bilister kontrollerar däcktrycket enbart på våren och hösten i samband med däckbytet.
Tilläggsuppgifter:
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet rf, gsm 0400 698 216
Hemsidor:
www.rengasratsia.fi
www.autonrengasliitto.fi
Bilaga:
Omfattande förhandsuppgifter från däckratsiorna 8.-12.9.2014
Bilder

Länkar
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum