20 % vähemmän sähköä – Lojerin tehtailla energiansäästön huippuvuosi, uusi aurinkovoimala käynnistyy kevään aikana

Pohjoismaiden suurin sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja Lojer on onnistunut pienentämään vuotuista sähkönkulutustaan yli 20 prosenttia ja loka-tammikuussa jopa 25 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kevään aikana Sastamalan tehtaalla käyttöön otettava 360 kilowattipiikin aurinkovoimala pienentää ostettavan energian määrää entisestään.
Lojerin Sastamalan tehtaalla valmistetaan 4040XL-tutkimuspöytiä, ja taustalla näkyvällä levylaserilla leikataan osia Lojerin kolmella eri tehtaalla valmistettaviin tuotteisiin. Levyjen leikkauksessa käytetään tehtaan katolla tuotettua aurinkosähköä, kertoo laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Eero Kaaja.

– Kaikki perustuu dataan: jos ei mittaa, ei voi kehittää. Olemme löytäneet ne toiminnot, joilla on suurin vaikutus energiankulutukseen. Olemme optimoineet talotekniikkaa ja myös investoineet tuotantoprosessien energiatehokkuuteen. Datan perusteella voimme säätää kiinteistön energiankäyttöä juuri silloin, kun se on järkevää, kertoo Lojerin laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Eero Kaaja.

Lojer on säästänyt sähköä noin 400 000 kilowattituntia viimeisen 12 kuukauden aikana eli viime vuoden helmikuusta tämän vuoden helmikuuhun.

– Kevätkuukausien lämpötilat ratkaisevat sen, millaisiin säästöihin vielä pääsemme. Olemme arvioineet, että huhtikuun alkuun mennessä Lojerin vuosisäästö on yli 20 prosenttia eli noin 500 000 kilowattituntia.

Lojer on tehostanut sähkönkäyttöään pitkäjänteisesti. Koko yhtiön sähkönkulutus on pienentynyt 10 prosenttia vuodesta 2018, vaikka yhtiön toiminta ja tilat ovat kasvaneet: liikevaihto on noussut 65 prosenttia ja tilat lisääntyneet yli 50 prosenttia.

– Julkisuudessa puhutaan paljon kotitalouksien energiansäästöstä, mutta myös yrityksissä on paljon kohteita, joissa energiankäyttöä voi tehostaa.

Energiasäästöjä talotekniikassa ja tuotannossa

Säästöt muodostuvat useista toimenpiteistä muun muassa kiinteistöjen lämmityksessä ja ilmanvaihdossa. Lojerin kiinteistöissä on tehty lukuisia parannuksia talotekniikkaan.

– Olemme kehittäneet kiinteistöjen automaatiojärjestelmää siten, että rakennusten ilmanvaihtoa ja lämmitystä voidaan säätää helposti ja nopeasti vastaamaan olosuhteita ja käyttötarpeita. Ilmanvaihtoa ja lämmitystä esimerkiksi pienennetään öisin ja viikonloppuisin, kun tiloissa ei työskennellä tai oleskella, kertoo Eero Kaaja.

Kiinteistöjen valaistusta on systemaattisesti uusittu LED-valaisimin, joita myös ohjataan älykkäästi ihmisten läsnäolon mukaan. Lämmityksen energiatehokkuutta on parannettu ilmalämpöpumpuilla ja sähkölämmittimien uusimisella.

Lojerin tuotantoprosessissa on tehty investointeja muun muassa aiempaa energiatehokkaampaan laserleikkaukseen ja materiaalinkäsittelyyn. Lisäksi tuotannossa käytettävien pesukoneiden ja maalausuunien toiminta-aikoja ja lämpötiloja on säädetty.

Sastamalan tehdas on energiapihi

Sastamalan tehdasta laajennettiin vuonna 2019, jolloin tilat tuplaantuivat. Samalla otettiin käyttöön maalämpö, ja talotekniikka uudistettiin kokonaisuudessaan.

– Nykyisin Sastamalan 50 000 kuutiometrin tehdas lämpiää maalämmöllä. Vaikka tilat ja tehtaan aktiviteetti kaksinkertaistuivat, ostettua energiaa kuluu vähemmän, kertoo Eero Kaaja.

Sastamalan tehtaan automaatiojärjestelmään on lisätty rakennus- ja järjestelmäkohtainen energiamittaus, jonka avulla kehityskohteet voidaan paikallistaa tarkasti. Tehtaassa on lisäksi tehokas lämmön talteenotto ja itsesäätyvä LED-valaistus.

Omaa energiantuotantoa aurinkopaneeleilla

Sastamalan tehtaan katolle otetaan kevään aikana käyttöön 360 kilowattipiikin voimala, joka koostuu 930 aurinkopaneelista. Kilowattipiikki kertoo aurinkopaneelien huipputehon. Aurinkovoimala yltänee lähes 300 000 kilowattitunnin vuosituottoon. Tällä päästöttömällä energialla voisi ajaa 1,5 miljoonaa kilometriä sähköautolla. Toisaalta syntyvä päästövähennys vastaa 45 keskivertosuomalaisen asumisen vuosipäästöjä.

– Aurinkovoimala kattaa noin 15 prosenttia koko yhtiön energiatarpeesta. Voimala tuottaa kesän parhaina päivinä ja kesäviikonloppuisin sähköä yli oman tarpeen, ja tällöin ylijäämä myydään sähköyhtiölle, Eero Kaaja kertoo.

Kohti toiminnan hiilineutraaliutta

Energiansäästötoimet pienentävät toiminnan kuluja ja ovat lisäksi olennainen osa yhtiön ympäristötavoitteita. Lojer tavoittelee toimintansa hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Kaikki Lojerin käyttämä sähkö on ollut hiilineutraalia jo vuodesta 2011.

– Kehitämme aktiivisesti toimintaamme ja osallistumme yhteiskunnan tavoitteisiin pienentää energiankäyttöä esimerkiksi osallistumalla Astetta alemmas -energiansäästökampanjaan. Lojerilla muun muassa energiatehokkuus, puhtaan veden säästäminen, parannettu jätteenkäsittely ja kestävä resurssien käyttö ovat tärkeitä keinoja hiilijalanjäljen pienentämisessä ja hiilineutraaliuden saavuttamisessa, kertoo Eero Kaaja.

Eero Kaaja, laatu- ja vastuullisuuspäällikkö, Lojer Oy, p. 010 830 6752, eero.kaaja@lojer.com

Ville Laine, toimitusjohtaja, Lojer Oy, p. 010 830 6715, ville.laine@lojer.com

Kuvat: Lojer

Sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja Lojer on onnistunut pienentämään vuotuista sähkönkulutustaan yli 20 prosenttia. Säästökohteet on löydetty mittaamisella ja siitä saatavaan datan avulla.
Laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Eero Kaaja esittelee Lojerin Sastamalan tehtaan aurinkosähköjärjestelmän inverttereitä ja maalämpöjärjestelmän taajuusmuuttajia.
Maalämpöjärjestelmä otettiin käyttöön Lojerin Sastamalan tehtaalla vuonna 2019, kertoo laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Eero Kaaja.
Lojerin Sastamalan tehtaan katolle rakennetaan 360 kilowattipiikin voimala, joka koostuu 930 aurinkopaneelista. Vuosituotto on noin 300 000 kilowattituntia eli saman verran kuin sähköautolla kuluu 1,5 miljoonan kilometrin ajossa.

Lojer-konserni on Pohjoismaiden suurin sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja ja elinkaaripalveluiden tuottaja. Lojer muodostaa yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa Pohjoismaiden johtavan fysioterapialaitteiden ja -tarvikkeiden jälleenmyyjän. Tytäryhtiö Merivaaran ohjelmistot, laitteet ja palvelut parantavat potilasturvallisuutta ja lisäävät leikkaushoidon laatua ja tehokkuutta maailman johtavissa sairaaloissa. Lojer valmistaa tehtaillaan Sastamalassa, Hollolassa ja Kempeleessä muun muassa sairaalasänkyjä, tutkimus- ja hoitopöytiä sekä leikkauspöytiä ja -valoja. Vuonna 1919 perustettu yhtiö työllistää noin 260 henkilöä, ja se on alan merkittävin kotimainen työllistäjä. Yhtiön liikevaihto on yli 60 miljoonaa euroa ja viennin osuus on 70 prosenttia ja leikkaussalituotteista noin 95 prosenttia. Konserniin kuuluvat Lojer Oy, Merivaara Oy sekä myyntiyhtiöt Ruotsissa ja Norjassa. www.lojer.com

MEDIEINJBUDAN TILL BAKGRUNDSINFO ons. 24.4 kl. 9.30–11: MS-sjukdomsbilden uppdateras12.4.2024 08:10:06 EEST | Kutsu

Idag får personer med MS helt andra framtidsutsikter än för till exempel 10 år sedan. Behandlingen för sjukdomen har utvecklats kraftigt. Forskarsamfundet har uppnått genombrott i att få reda på sjukdomens uppkomstmekanism. Samtidigt insjuknar allt fler i MS. Finlands Neuroförbund och Finlands MS-stiftelse bjuder in journalister till ett bakgrundsinfotillfälle via Teams. På programmet står de färskaste uppgifterna om incidens, behandling och prognos av multipel skleros (MS), samt om forskningen. Samtidigt publiceras MS-stiftelsens forskningsfinansiering för år 2024. Vid slutet av evenemanget har journalisterna möjlighet att ställa frågor till experter. Tillfället är endast avsett för medierepresentanter. Kl. 9.30 Välkomsttal Helena Ylikylä-Leiva, verkställande direktör, Finlands Neuroförbund rf Vad innebär det att insjukna i MS idag? Juha-Pekka Erälinna, docent i neurologi, styrelseordförande, Finlands Neuroförbund rf MS i Finland och resten av världen – senaste fakta Merja Soilu-Hänni

KUTSU TAUSTAINFOON MEDIALLE ke 24.4. klo 9.30–11: Kuva MS-taudista päivittyy12.4.2024 08:10:06 EEST | Kutsu

MS-tautiin sairastuvalle avautuu tänään aivan erilainen näkymä tulevaan kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Sairauden lääkehoito on kehittynyt voimakkaasti. Tiedeyhteisö on saavuttanut läpimurtoja sairauden syntymekanismin selvittämisessä. Samaan aikaan MS-tautia sairastavia on yhä enemmän. Neuroliitto ja Suomen MS-säätiö kutsuvat toimittajat taustoittavaan infotilaisuuteen Teamsin välityksellä. Luvassa on tuoreinta tietoa multippeliskleroosin eli MS-taudin esiintyvyydestä, hoidosta ja ennusteesta sekä tutkimuksesta. Samassa yhteydessä julkistetaan Suomen MS-säätiön vuoden 2024 tutkimusapurahat. Toimittajilla on mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä tilaisuuden lopussa. Tilaisuus on suunnattu vain median edustajille. Klo 9.30 Tilaisuuden avaus Helena Ylikylä-Leiva, toimitusjohtaja, Neuroliitto ry Mitä MS-tautiin sairastuminen tarkoittaa tänään? Juha-Pekka Erälinna, neurologian dosentti, hallituksen puheenjohtaja, Neuroliitto ry MS-tauti Suomessa ja maailmalla - päivitetyt faktat

Harvinaissairauksien päivä nostaa tasa-arvon tapetille: korjataanko lääkkeiden erikoiskorvattavuuden epäkohta 15 vuoden odotuksen jälkeen?29.2.2024 12:45:57 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriölle luovutettu aloite tähtää harvinaissairauksia sairastavien potilaiden yhdenvertaisuuden parantamiseen Suomessa. Aloitteen hyväksyminen mahdollistaisi ylemmän erityiskorvattavuuden hakemisen harvinaissairauksien hoitoon tarkoitetuille lääkkeille ilman todellisia lisäkustannuksia valtiolle.

Korona räjäytti lääkinnällisten tutkimusvalaisimien kysynnän – Merivaaran tuotanto viedään käsistä29.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Lojer-konsernin tytäryhtiö Merivaara on lisännyt Q-Flow-leikkausalivalaisimien sarjaan kaksi uutta valaisinta, jotka soveltuvat leikkaussalien lisäksi monenlaisiin potilas- ja toimenpidehuoneisiin. Suomessa suunnitellut ja valmistetut valaisimet ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä eri puolilla maailmaa, sillä hoitojonoja puretaan kaikkialla koronan jälkeen myös leikkaussalien ulkopuolella.