SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

20 vuodessa kauneusalan kärkeen – Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin

Jaa
20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on elämänsä vireessä: kauppa käy, verkostoa kehitetään ja uutta innovoidaan. Emotionissa uskotaan sekä henkilökohtaiseen palveluun että verkkokauppaan. Myynti on käynyt tasaisesti myös koronakevään epävarmoina poikkeusaikoina. Kesällä ketjun myynnissä nähtiin jo 10 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen

Aika kauneutta ja elämyksellisyyttä tarjoavalle kotimaiselle myymäläkonseptille oli otollinen, kun Haminaan avattiin ihka ensimmäinen Emotion vuonna 2000. Nyt 38 myymälän Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin.

– Meillä asiakas on kaiken keskiössä. Haluamme palvella ja pitää häntä kuin kukkaa kämmenellä. Kaikki lähtee kauneuden huippuammattilaisista, jotka haluavat palvella asiakasta tinkimättömästi, kauneusalan trenditietoinen grand old lady, ketjupäällikkö Birgitta Remes summaa menestystä yli 40 vuoden kattavalla kauneusalan kokemuksellaan.

Kauneuden luotto-PT:t

Emotionin palvelukirjoon kuuluvat esimerkiksi kauneusneuvonta, pikameikkaus ja monessa paikassa parturi-kampaamo. Vuosien varrella palvelun merkitys on kasvanut entisestään.

– Parhaimmillaan asiakas tulee meille kuin kylään tutun luottomyyjänsä luo. Myyjä on kuin kauneuden personal trainer, joka ei vain myy meikkejä, vaan opastaa asiakasta käyttämään tuotteita kotona oikein, Remes kuvailee.

– Takana ovat ajat, jolloin kosmetiikkamyymälöissä oli täti ja tuotteet visusti tiskin takana. Nyt Emotionin elämysmaailmaan tulee todella valveutuneita asiakkaita, mikä asettaa omat vaatimuksensa henkilöstömme tietotaidolle. Ei riitä, että olemme ajan hermolla, meidän on nähtävä jo tulevaan, Birgitta Remes toteaa.

Samalla tuotekehitys on ottanut jättiaskelia – niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tarjolla on entistä tehokkaampia tuotteita.

– Enää meiltä ei haeta ”sitä samaa, mitä naapurin rouvakin käyttää”, vaan asiakas haluaa juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten sopivat tuotteet.

Apuna on uusin teknologia.

– Kun ennen esimerkiksi ihonlaatua arvioitiin silmämääräisesti, nyt käytössä ovat ihon kosteusmittarit ja monet muut laitteet. Meikki- ja hiustyylejä voi kokeilla tulevaisuudessa virtuaalisesti eri sovelluksilla.

”Haastavinakin aikoina halutaan hemmottelua”

Kevään poikkeusajan haasteista ketju selvisi myynnillisesti kiitettävästi. Verkkokaupan ohella korona-aikana pärjäsivät parhaiten Prismojen yhteydessä sijaitsevat Emotionit. Poikkeuksellisena aikana Emotionissa kehitettiin myös uusia asiakaspalvelun muotoja: verkkokaupan ohella tuotteita on voinut tilata puhelimitse ja noutaa ne valmiiksi kerättyinä myymälästä.

– Haastavinakin aikoina saatetaan tinkiä isoista ostoksista, mutta halutaan silti hemmotella itseä pienellä luksuksella, kuten vaikka laadukkaalla huulipunalla. Suomalaiset satsaavat kotona nyt ihonhoitotuotteisiin, Remes kertoo.

Emotioneissa valttina on henkilökohtaisen palvelun ohella se, että valikoimassa on useita eri vaihtoehtoja eri hintaluokissa.

– Palvelun ohella tarvitaan oikeat tuotteet. Merkkikosmetiikka ja tuoksut ovat peruspilarimme, joita vaalimme. Harvalla on kuitenkaan meikkipussissaan vain hintavia merkkituotteita. On tarjottava vaihtoehtoja eri hintaluokista, Remes muistuttaa.

 

Kauneusalan trendit top 5:

  • Itsestä huolehtiminen kokonaisvaltaisesti: ulkonäön ohella satsataan hyvään oloon.
  • Suosiossa tutut ja turvalliset suomalaiset ja lähituotannon tuotteet.
  • Luonnonmukaisuus, ekologisuus ja etenkin luonnonkosmetiikan tuotteet.
  • Tuotteiden vastuullisuus kautta linjan: raaka-aineet, valmistus, pakkaukset ja kuljetus.
  • Nuoret miehet ja seniorit nousevia asiakasryhmiä.

Kauneustuotteiden top 5:

  • Naamiot nousussa: erityisesti kangasnaamiot.
  • Vartalonhoitotuotteet: hittinä brazilian bum bum -voiteet.
  • Kädet kuntoon: viimeinen silaus värikkäällä kynsilakalla.
  • Helpot ja nopeat monitoimituotteet: yksi tuote kosteuttaa, sävyttää ja suojaa.
  • Pientä piristystä ilmeeseen: hyvin kiiltoa antavat huulipunat ja voidemaiset poskipunat.

Emotion-ketju 20 vuotta

  • Suomen johtava kauneuden ja hyvän olon erikoisliike.
  • Ensimmäinen Emotion avattiin 13.4.2000 Haminassa ja se palvelee yhä.
  • Emotionin ja Sokoksen yhteinen verkkokauppa sokos.fi avattiin 24.10.2010.
  • Myymälöitä nyt 38: kivijalassa, kauppakeskuksissa ja Prismojen yhteydessä – Helsingistä Rovaniemelle.
  • Uusin Emotion avautui toukokuussa 2020 Raision Myllyyn.
  • Myymälöitä päivitetään uuden konseptin mukaisiksi, viimeksi Vantaan Jumbossa ja Raumalla.
  • Ensi vuonna työn alla kuusi uutta yksikköä.
  • Tavoitteena vähintään 50 myymälää lähivuosien aikana.

Lisätietoja:
Birgitta Remes, Emotion-ketjupäällikkö, SOK, birgitta.remes(at)sok.fi, puh. 050 3385603

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye