SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

20 vuodessa kauneusalan kärkeen – Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin

Jaa
20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on elämänsä vireessä: kauppa käy, verkostoa kehitetään ja uutta innovoidaan. Emotionissa uskotaan sekä henkilökohtaiseen palveluun että verkkokauppaan. Myynti on käynyt tasaisesti myös koronakevään epävarmoina poikkeusaikoina. Kesällä ketjun myynnissä nähtiin jo 10 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen

Aika kauneutta ja elämyksellisyyttä tarjoavalle kotimaiselle myymäläkonseptille oli otollinen, kun Haminaan avattiin ihka ensimmäinen Emotion vuonna 2000. Nyt 38 myymälän Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin.

– Meillä asiakas on kaiken keskiössä. Haluamme palvella ja pitää häntä kuin kukkaa kämmenellä. Kaikki lähtee kauneuden huippuammattilaisista, jotka haluavat palvella asiakasta tinkimättömästi, kauneusalan trenditietoinen grand old lady, ketjupäällikkö Birgitta Remes summaa menestystä yli 40 vuoden kattavalla kauneusalan kokemuksellaan.

Kauneuden luotto-PT:t

Emotionin palvelukirjoon kuuluvat esimerkiksi kauneusneuvonta, pikameikkaus ja monessa paikassa parturi-kampaamo. Vuosien varrella palvelun merkitys on kasvanut entisestään.

– Parhaimmillaan asiakas tulee meille kuin kylään tutun luottomyyjänsä luo. Myyjä on kuin kauneuden personal trainer, joka ei vain myy meikkejä, vaan opastaa asiakasta käyttämään tuotteita kotona oikein, Remes kuvailee.

– Takana ovat ajat, jolloin kosmetiikkamyymälöissä oli täti ja tuotteet visusti tiskin takana. Nyt Emotionin elämysmaailmaan tulee todella valveutuneita asiakkaita, mikä asettaa omat vaatimuksensa henkilöstömme tietotaidolle. Ei riitä, että olemme ajan hermolla, meidän on nähtävä jo tulevaan, Birgitta Remes toteaa.

Samalla tuotekehitys on ottanut jättiaskelia – niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tarjolla on entistä tehokkaampia tuotteita.

– Enää meiltä ei haeta ”sitä samaa, mitä naapurin rouvakin käyttää”, vaan asiakas haluaa juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten sopivat tuotteet.

Apuna on uusin teknologia.

– Kun ennen esimerkiksi ihonlaatua arvioitiin silmämääräisesti, nyt käytössä ovat ihon kosteusmittarit ja monet muut laitteet. Meikki- ja hiustyylejä voi kokeilla tulevaisuudessa virtuaalisesti eri sovelluksilla.

”Haastavinakin aikoina halutaan hemmottelua”

Kevään poikkeusajan haasteista ketju selvisi myynnillisesti kiitettävästi. Verkkokaupan ohella korona-aikana pärjäsivät parhaiten Prismojen yhteydessä sijaitsevat Emotionit. Poikkeuksellisena aikana Emotionissa kehitettiin myös uusia asiakaspalvelun muotoja: verkkokaupan ohella tuotteita on voinut tilata puhelimitse ja noutaa ne valmiiksi kerättyinä myymälästä.

– Haastavinakin aikoina saatetaan tinkiä isoista ostoksista, mutta halutaan silti hemmotella itseä pienellä luksuksella, kuten vaikka laadukkaalla huulipunalla. Suomalaiset satsaavat kotona nyt ihonhoitotuotteisiin, Remes kertoo.

Emotioneissa valttina on henkilökohtaisen palvelun ohella se, että valikoimassa on useita eri vaihtoehtoja eri hintaluokissa.

– Palvelun ohella tarvitaan oikeat tuotteet. Merkkikosmetiikka ja tuoksut ovat peruspilarimme, joita vaalimme. Harvalla on kuitenkaan meikkipussissaan vain hintavia merkkituotteita. On tarjottava vaihtoehtoja eri hintaluokista, Remes muistuttaa.

 

Kauneusalan trendit top 5:

  • Itsestä huolehtiminen kokonaisvaltaisesti: ulkonäön ohella satsataan hyvään oloon.
  • Suosiossa tutut ja turvalliset suomalaiset ja lähituotannon tuotteet.
  • Luonnonmukaisuus, ekologisuus ja etenkin luonnonkosmetiikan tuotteet.
  • Tuotteiden vastuullisuus kautta linjan: raaka-aineet, valmistus, pakkaukset ja kuljetus.
  • Nuoret miehet ja seniorit nousevia asiakasryhmiä.

Kauneustuotteiden top 5:

  • Naamiot nousussa: erityisesti kangasnaamiot.
  • Vartalonhoitotuotteet: hittinä brazilian bum bum -voiteet.
  • Kädet kuntoon: viimeinen silaus värikkäällä kynsilakalla.
  • Helpot ja nopeat monitoimituotteet: yksi tuote kosteuttaa, sävyttää ja suojaa.
  • Pientä piristystä ilmeeseen: hyvin kiiltoa antavat huulipunat ja voidemaiset poskipunat.

Emotion-ketju 20 vuotta

  • Suomen johtava kauneuden ja hyvän olon erikoisliike.
  • Ensimmäinen Emotion avattiin 13.4.2000 Haminassa ja se palvelee yhä.
  • Emotionin ja Sokoksen yhteinen verkkokauppa sokos.fi avattiin 24.10.2010.
  • Myymälöitä nyt 38: kivijalassa, kauppakeskuksissa ja Prismojen yhteydessä – Helsingistä Rovaniemelle.
  • Uusin Emotion avautui toukokuussa 2020 Raision Myllyyn.
  • Myymälöitä päivitetään uuden konseptin mukaisiksi, viimeksi Vantaan Jumbossa ja Raumalla.
  • Ensi vuonna työn alla kuusi uutta yksikköä.
  • Tavoitteena vähintään 50 myymälää lähivuosien aikana.

Lisätietoja:
Birgitta Remes, Emotion-ketjupäällikkö, SOK, birgitta.remes(at)sok.fi, puh. 050 3385603

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye