20 vuodessa kauneusalan kärkeen – Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin

20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on elämänsä vireessä: kauppa käy, verkostoa kehitetään ja uutta innovoidaan. Emotionissa uskotaan sekä henkilökohtaiseen palveluun että verkkokauppaan. Myynti on käynyt tasaisesti myös koronakevään epävarmoina poikkeusaikoina. Kesällä ketjun myynnissä nähtiin jo 10 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Emotion-myymälä Kuva: Anssi Vuohelainen

Aika kauneutta ja elämyksellisyyttä tarjoavalle kotimaiselle myymäläkonseptille oli otollinen, kun Haminaan avattiin ihka ensimmäinen Emotion vuonna 2000. Nyt 38 myymälän Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin.

– Meillä asiakas on kaiken keskiössä. Haluamme palvella ja pitää häntä kuin kukkaa kämmenellä. Kaikki lähtee kauneuden huippuammattilaisista, jotka haluavat palvella asiakasta tinkimättömästi, kauneusalan trenditietoinen grand old lady, ketjupäällikkö Birgitta Remes summaa menestystä yli 40 vuoden kattavalla kauneusalan kokemuksellaan.

Kauneuden luotto-PT:t

Emotionin palvelukirjoon kuuluvat esimerkiksi kauneusneuvonta, pikameikkaus ja monessa paikassa parturi-kampaamo. Vuosien varrella palvelun merkitys on kasvanut entisestään.

– Parhaimmillaan asiakas tulee meille kuin kylään tutun luottomyyjänsä luo. Myyjä on kuin kauneuden personal trainer, joka ei vain myy meikkejä, vaan opastaa asiakasta käyttämään tuotteita kotona oikein, Remes kuvailee.

– Takana ovat ajat, jolloin kosmetiikkamyymälöissä oli täti ja tuotteet visusti tiskin takana. Nyt Emotionin elämysmaailmaan tulee todella valveutuneita asiakkaita, mikä asettaa omat vaatimuksensa henkilöstömme tietotaidolle. Ei riitä, että olemme ajan hermolla, meidän on nähtävä jo tulevaan, Birgitta Remes toteaa.

Samalla tuotekehitys on ottanut jättiaskelia – niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tarjolla on entistä tehokkaampia tuotteita.

– Enää meiltä ei haeta ”sitä samaa, mitä naapurin rouvakin käyttää”, vaan asiakas haluaa juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten sopivat tuotteet.

Apuna on uusin teknologia.

– Kun ennen esimerkiksi ihonlaatua arvioitiin silmämääräisesti, nyt käytössä ovat ihon kosteusmittarit ja monet muut laitteet. Meikki- ja hiustyylejä voi kokeilla tulevaisuudessa virtuaalisesti eri sovelluksilla.

”Haastavinakin aikoina halutaan hemmottelua”

Kevään poikkeusajan haasteista ketju selvisi myynnillisesti kiitettävästi. Verkkokaupan ohella korona-aikana pärjäsivät parhaiten Prismojen yhteydessä sijaitsevat Emotionit. Poikkeuksellisena aikana Emotionissa kehitettiin myös uusia asiakaspalvelun muotoja: verkkokaupan ohella tuotteita on voinut tilata puhelimitse ja noutaa ne valmiiksi kerättyinä myymälästä.

– Haastavinakin aikoina saatetaan tinkiä isoista ostoksista, mutta halutaan silti hemmotella itseä pienellä luksuksella, kuten vaikka laadukkaalla huulipunalla. Suomalaiset satsaavat kotona nyt ihonhoitotuotteisiin, Remes kertoo.

Emotioneissa valttina on henkilökohtaisen palvelun ohella se, että valikoimassa on useita eri vaihtoehtoja eri hintaluokissa.

– Palvelun ohella tarvitaan oikeat tuotteet. Merkkikosmetiikka ja tuoksut ovat peruspilarimme, joita vaalimme. Harvalla on kuitenkaan meikkipussissaan vain hintavia merkkituotteita. On tarjottava vaihtoehtoja eri hintaluokista, Remes muistuttaa.

Kauneusalan trendit top 5:

• Itsestä huolehtiminen kokonaisvaltaisesti: ulkonäön ohella satsataan hyvään oloon.
  • Suosiossa tutut ja turvalliset suomalaiset ja lähituotannon tuotteet.
  • Luonnonmukaisuus, ekologisuus ja etenkin luonnonkosmetiikan tuotteet.
  • Tuotteiden vastuullisuus kautta linjan: raaka-aineet, valmistus, pakkaukset ja kuljetus.
  • Nuoret miehet ja seniorit nousevia asiakasryhmiä.

Kauneustuotteiden top 5:

• Naamiot nousussa: erityisesti kangasnaamiot.
  • Vartalonhoitotuotteet: hittinä brazilian bum bum -voiteet.
  • Kädet kuntoon: viimeinen silaus värikkäällä kynsilakalla.
  • Helpot ja nopeat monitoimituotteet: yksi tuote kosteuttaa, sävyttää ja suojaa.
  • Pientä piristystä ilmeeseen: hyvin kiiltoa antavat huulipunat ja voidemaiset poskipunat.

Emotion-ketju 20 vuotta

• Suomen johtava kauneuden ja hyvän olon erikoisliike.
  • Ensimmäinen Emotion avattiin 13.4.2000 Haminassa ja se palvelee yhä.
  • Emotionin ja Sokoksen yhteinen verkkokauppa sokos.fi avattiin 24.10.2010.
  • Myymälöitä nyt 38: kivijalassa, kauppakeskuksissa ja Prismojen yhteydessä – Helsingistä Rovaniemelle.
  • Uusin Emotion avautui toukokuussa 2020 Raision Myllyyn.
  • Myymälöitä päivitetään uuden konseptin mukaisiksi, viimeksi Vantaan Jumbossa ja Raumalla.
  • Ensi vuonna työn alla kuusi uutta yksikköä.
  • Tavoitteena vähintään 50 myymälää lähivuosien aikana.

Lisätietoja:
Birgitta Remes, Emotion-ketjupäällikkö, SOK, birgitta.remes(at)sok.fi, puh. 050 3385603

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.