Haaga Instituutti -säätiö/Haaga-Perho

Satuhahmot tärkeitä matkailupalveluiden myynnissä lapsiperheille

Jaa
Matkakohteen satuhahmot vaikuttavat merkittävästi matkakohteen valintaan, kertoo tuore kuluttajatutkimus. Neljä viidestä matkaa suunnittelevasta lapsiperheestä ottaa etukäteen selvää matkakohteen satuhahmoista ja tekee suurelta osin ostopäätökset hahmoon tukeutuen.

Ensimmäistä kertaa Suomessa toteutetun tutkimuksen toteuttivat lapsiperhemarkkinointiin erikoistunut Kids Factory sekä matkailu- ja palvelualan osaajia kouluttava Haaga-Perho. Tutkimuksen mukaan matkaa suunnittelevien, yli 4-vuotiaiden lasten perheet selvittävät mitä hahmoja kohteissa on, tuntevat enemmän luottamusta matkakohteen sopivuudesta perheelle ja kokevat, että hahmojen käyttö mainonnassa helpottaa perheen matkakohteen valintaa.

Erilaisia satuhahmoja on käytetty matkailupalveluiden myynnissä jo kauan, ja monet perhekohteet ovat rakentuneet jonkin olemassa olevan hahmokonseptin ympärille. Kids Factoryn toimitusjohtajan Teemu Kohon mukaan satuhahmoihin liittyvää markkinointipotentiaalia on kuitenkin vielä paljon hyödyntämättä.

”Kun matkailutuotetta rakennetaan, yksi hahmopohjaisen markkinoinnin perusajatuksista on saada oma henkilökunta ymmärtämään ja palvelemaan paremmin perheitä. Asia jää kuitenkin kesken, jos hahmojen näkymistä asiakaspolussa ei mietitä, sillä tutkimuksenkin mukaan perheet kokevat hahmomarkkinoinnin mielekkääksi ja kertovat sen myös ohjaavan matkavalintojaan.”

Kohon mukaan hahmomarkkinoinnin näkökulmasta katsoen hahmoa kannattaa pyrkiä jalkauttamaan näkyviksi sisällöiksi eri paikkoihin, jotta hahmo alkaa ”elämään” matkailun lisäksi myös perheiden muussa arjessa.

“Tunnetuimpien hahmojen yhteinen tekijä on hahmon ympärille rakentuva sisältö. Näyttäisi siltä, että mitä enemmän hahmokonsepti rakentuu monipuolisiksi sisältötuotteiksi ja asioiksi (kuten musiikki, kirjat, lelut yms.), sitä suurempi on sen tunnettuus. Hahmot, jotka ovat syntyneet ja kehittyneet aikaa myöten myös muihin sisältöalueisiin, omaavat selkeästi suurimman tunnettuuden. Tunnetuimmaksi hahmoiksi nousivat 18 hahmon joukosta Muumimaailma, Koiramäki/Herra Hakkarainen, Ti-Ti-Nalle ja Ville Viking ”,sanoo Haaga-Perhon tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen.

Suomessa alettiin 2000-luvun alkupuoliskolla kehittämään systemaattisemmin hahmoja matkailutuotteiden markkinointiin. Ajankohtaan liittyy olennaisesti lapsiin kohdistuvan markkinoinnin vahva tulo Suomeen. Satuhahmotutkimus luotaa erityisesti matkailupalveluiden kannalta olennaista hahmomarkkinointia ja sen merkitystä perheiden matkustusmotiiveihin. Tutkimus antaa suuntaviivat oman hahmokonseptin kehittämiseen ja markkinoinnin suunnitteluun. Tutkimuksen avulla pääsee myös vertailemaan hahmoja muihin toimialan hahmoihin – miksi jotkut hahmot ovat tunnetuimpia kuin toiset?  Tutkimuksen toteutukseen osallistui myös Suomen Tuotetieto Oy.

Kyselytutkimus toteutettiin valtakunnallisena kuluttajapaneelina (n=524). Tiedonkeruuaika: 5.–22.10.2014. Tutkimus on toteutettu monitilaajatutkimuksena ja tulokset ovat kaikkien halukkaiden ostettavissa.

 

Lisätietoja

Tutkimuksesta lisätietoja antavat:

Kids Factory Oy, Teemu Koho, toimitusjohtaja, 041 537 0004, teemu.koho@kidsfactory.fi

Haaga-Perho, Petteri Ohtonen, tutkimuspäällikkö, 040 826 8183, petteri.ohtonen@haagaperho.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Haaga Instituutti -säätiö/Haaga-Perho
Haaga Instituutti -säätiö/Haaga-Perho
Perhonkatu 11
00100 HELSINKI

09 5807 888http://www.haaga.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Haaga Instituutti -säätiö/Haaga-Perho

Roux on Vuoden ravintola 201616.2.2016 14:00:00 EET | Tiedote

Suomen Gastronomien Seura on myöntänyt Vuoden ravintola 2016 -tunnustuksen lahtelaiselle ravintola Rouxille. Vuoden ravintola -valinnasta 31 vuoden ajan vastanneet gastronomit perustelevat valintaansa Rouxin pitkäjänteisellä työllä korkealaatuisen klassisen ranskalaisen keittiötaiteen vaalimiseksi. Jo yhdeksänvuotias ravintola Roux on kunniakkaasti kantanut Lahden parhaan ravintolan titteliä avaamisestaan lähtien ja panostanut erinomaisen ruoan lisäksi myös maamme parhaimpaan palveluun.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye