
Markkinointiviestintäala kasvoi 4,5 % kolmannella neljänneksellä
PALTAn vuoden kolmas suhdannekatsaus esitteli positiivisia näkymiä markkinointiviestintäalalle: alan talouskasvu oli heinä-syyskuussa 4,5 %, ja kasvun uskotaan jatkuvan samanlaisena.
Suhdanneherkkä markkinointiviestintäala kääntyi muutaman huonomman vuoden jälkeen kasvuun vuoden 2014 alussa. Ensimmäisellä neljänneksellä kasvua oli 2,7 % ja toisella 2,5 %. Kolmannella neljänneksellä kasvu kiihtyi 4,5 %:in. Liikevaihdon kasvu kuvaa suoraan myynnin määrän kasvua.
– Tässä taloustilanteessa tämä on positiivinen yllätys, sanoo Markkinointiviestinnän toimistojen liitto MTL ry:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.
Dinglen toimitusjohtaja Juho Jokisen mukaan asiakasyritykset etsivät tapoja vastata digitaalisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
– Digitaalisten markkinointipalvelujen suunnittelulle ja konsultoinnille tämä tarkoittaa verrattain hyvää suhdannenäkymää. Uudet palvelukanavat ja media-alustat sekä siirtyminen TV- ja printtimainonnasta digimarkkinointiin kasvattaa projektikokoa ja luo kysyntää konsultointi- ja suunnittelupuolelle, Jokinen sanoo.
Virmalan mukaan markkinointiviestinnän alan rakennemuutos jatkuu edelleen. Tämä tulee jatkossakin näkymään yritysjärjestelyissä, joissa pienet yritykset muodostavat suurempia yrityksiä tai yhdistyvät suuriin, kansainvälisiinkin yrityksiin.
– Yritykset, jotka uudistuvat ja osaavat vastata asiakaskunnan muuttuviin tarpeisiin, pystyvät kaappaamaan markkinoita, Virmala toteaa.
Lisätietoja:
Tarja Virmala, toimitusjohtaja, MTL ry, tarja.virmala@mtl.fi, 0400 484 693
Matti Paavonen, ekonomisti, PALTA ry, matti.paavonen@palta.fi, 020 595 5031
Avainsanat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10
00130 HELSINKI
info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote
Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.
MTL ja Marketing Finland yhdistyvät entistä vahvemmaksi markkinoinnin ja viestinnän yhteisöksi22.10.2020 17:09:55 EEST | Tiedote
Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry.
Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä18.12.2019 12:32:06 EET | Tiedote
Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kaksi oli kolmessa kategoriassa.
VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen
Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.
Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä6.5.2019 15:55:32 EEST | Tiedote
Mediatiedote 6.5.2019. Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.