23 000 Instagram-kuvaa ja saunanlauteilta lähtenyt kasvutarina – elämyksellinen tapahtuma on tehokas arvonluoja
Vaikka yhä suurempi osa vuorovaikutuksesta tapahtuu verkossa, markkinointitapahtumilla ja messuilla säilyy silti merkittävä rooli arvoa luovien kohtaamisten mahdollistajana. Tämä käy ilmi kauppatieteen maisteri Elina Koiviston tuoreesta väitöskirjasta, joka perustuu laajaan Slushissa, kansainvälisillä muotialan messuilla ja Louis Vuittonin markkinointitapahtumissa kerättyyn aineistoon.
Koiviston mukaan taitavasti rakennettu asiakaskokemus tuottaa elämyksiä vetoamalla osallistujien aisteihin ja mieleen sekä tarjoamalla mahdollisuuden vuorovaikutukseen. Lisäksi se kertoo brändin tarinan kuluttajalle mieleen jäävällä, tunnesidettä ja siten brändiuskollisuutta vahvistavalla tavalla. Louis Vuittonin kaltaisten luksusmerkkien tapahtumissa kuluttajat myös innostuvat ja inspiroituvat yhdessä, mikä vahvistaa entisestään brändimielikuvaa ja lujittaa asiakassuhdetta.
”Louis Vuittonin tapahtumassa osallistujat pääsivät esimerkiksi näkemään, kuinka luksuslaukkuja valmistetaan ja kokemaan, millaista on kävellä catwalkilla. Tapahtuma myös inspiroi jakamaan brändin tarinaa, ja lopulta sen pohjalta syntyi lähes 23 000 kuvapostausta Instagramiin – iso näkyvyys oikeassa kohderyhmässä”, kertoo Koivisto.
Muotialan kasvuyrityksille alan kansainväliset ammattilaismessut ovat tärkeä paikka, jossa luoda suhteita ja tehdä vaikutus toimialan tärkeisiin portinvartijoihin kokemuksellisin keinoin. Kasvuyritystapahtuma Slushissa fyysiset kohtaamiset taas mahdollistavat serendipiteetin eli ennalta arvaamattomien onnekkaiden sattumien ketjun – ja siten alkusysäyksen monelle kasvutarinalle.
”Monissa Slushiin liittyvissä haastatteluissa mainittiin onnekas tapahtuma, jolla oli kauaskantoiset seuraukset; esimerkiksi sijoittajan tapaaminen saunanlauteilla tai hieman resuisen messuvieraan paljastuminen pitkään tavoitelluksi amerikkalaiseksi toimitusjohtajaksi. Joku voisi kiittää pelkästään onnea, mutta lopulta nämäkin tapahtumat ovat seurausta hyvästä valmistautumisesta, avoimesta mielestä sekä kyvystä tarttua tilaisuuteen.”
Fyysinen kohtaaminen laajenee digitaaliseen ympäristöön
Kohtaamisten arvo on paljon enemmän kuin tapahtuman jättämä muistijälki. Fyysinen kohtaaminen laajenee usein vauhdilla myös digitaaliseen ympäristöön, kun tapahtumien osallistujat jakavat kuvia Instagramissa, antavat suosituksia Facebookissa ja verkostoituvat Linkedinissä.
Elina Koivisto haastatteli väitöskirjaansa varten kymmeniä toimitusjohtajia ja markkinointipäättäjiä sekä tapahtumissa käyneitä asiakkaita. Helposti toistettavaa ja aina onnistuvaa menestysreseptiä hän ei löytänyt, mutta paria kultaista ohjetta kaikkien tapahtumajärjestäjien kannattaisi noudattaa.
”Strategia on pidettävä kirkkaana ja kohderyhmä tunnettava. Tapahtuman tavoitteet kannattaa määritellä niin, että ne tukevat yrityksen strategisia tavoitteita. Kohderyhmän maailman tunteminen auttaa tarjoamaan kiinnostavaa sisältöä ja inspiroivia jakamisen mahdollisuuksia.”
Elina Koivisto väittelee Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 14. syyskuuta klo 12 (Runeberginkatu 22-24, Helsinki, juhlasali H-326).
Väitöskirjatutkimusta tuki Suomen Messusäätiö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elina Koivisto
p. 040 353 8400
elina.koivisto@aalto.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Kauppakorkeakoulu promovoi yhdeksän kunniatohtoria toukokuun 2026 promootiossa – arvokas juhla järjestetään viiden vuoden välein15.12.2025 13:45:00 EET | Tiedote
Kauppakorkeakoulun ensimmäinen promootio järjestettiin vuonna 1946, joten keväällä 2026 on vuorossa Kauppakorkeakoulun 17. promootio.
Tutkijat kehittivät uuden tavan mitata tartuttavuutta: verenmyrkytystä aiheuttava E. coli -suolistobakteeri voi levitä kuin influenssavirus11.12.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suolistossa asuvat mikrobit voivat käyttäytyä leviämisensä puolesta kuin virukset. Uusi malli tarjoaa keinon vertailla antibioottiresistenttien bakteerikantojen leviämistä populaatiossa.
Älykkäät tekstiilit uudistavat käsityksemme materiaaleista – ja lajienvälisestä viestinnästä10.12.2025 12:45:00 EET | Tiedote
Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n rahoituksen saanut PAST-A-BOT-tutkimushanke kehittää pehmeitä, älykkäitä tekstiilejä, jotka voivat tulevaisuudessa toimia pelastusrobotteina, ääntä aistivina maataloustekstiileinä tai avustavina vaatteina – ja samalla uudistavat tavan, jolla ajattelemme materiaalitutkimusta.
Tuloerot kasvaneet lähes puolella maailman väestöstä – aiempaa tarkempi aineisto paljastaa myös alueellisia onnistumisia5.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Uusi tutkimus tarjoaa maailmanlaajuisesti kattavimman kartoituksen siitä, miten maiden sisäiset tuloerot ovat muuttuneet kolmen vuosikymmenen aikana. Tulokset vahvistavat, että yli 3,6 miljardin ihmisen asuinalueilla tuloerot ovat kasvussa – mutta aineisto paljastaa myös paikkoja, joissa kuilua on onnistuttu kaventamaan.
Subnational income inequality revealed: Regional successes may hold key to addressing widening gap globally5.12.2025 12:00:00 EET | Press release
A new study visualises three decades of income inequality data, the most comprehensive worldwide mapping to be done at a subnational level. Confirming worsening income inequality for areas with over 3.6 billion inhabitants, it also reveals hidden ‘bright spots’ where policy may be closing the gap.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
