Lähijunien väri muuttuu violetiksi
”Reilut viisi vuotta toimineen HSL:n brändi rakentuu liikennevälineiden väreistä. Sinisiin busseihin, vihreisiin ratikoihin ja oranssiin metroon liittyy voimakkaita mielikuvia, joita ei ole järkevää yrittää pyyhkiä pois, vaan pikemminkin vahvistaa mielikuvia entisestään. Tavoitteena on, että lähijunaliikenteen violetista tulee yhtä lailla vahva lähijunien mielikuvaväri HSL-alueen joukkoliikenteestä puhuttaessa”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.
Miksi violetti?
Vaatimukset värille lähtevät käyttötarkoituksesta. Flirt-junien värityksen lisäksi violetti otetaan käyttöön HSL:n matkustajainformaatiossa eli muun muassa lähijunaliikenteen linjakartoissa. Violetti soveltuu sekä junien väriksi että informaatiokäyttöön tarpeeksi erottuvana värinä. Violetti on väriympyrän vapaa alue, joka ei ole vielä HSL:n käytössä.
Nykyisin käytössä ollut vaaleanvihreä erottuu huonosti raitioliikenteen tummemmasta vihreästä. Flirt-junien vihreä väri valittiin Junakalusto Oy:n tilaamiin juniin 2007 ennen HSL:n perustamista. Vaaleanvihreä on myös näkyvästi käytössä VR:n kaukojunissa ja se on VR:n brändiväri.
HSL haluaakin erottaa HSL-alueen lähijunaliikenteen ja VR:n kaukoliikenteen aiempaa selkeämmin toisistaan. Tilaajaväritys pysyy yhdenmukaisena, vaikka operaattorit vaihtuisivat kilpailutusten myötä.
Joukkoliikenteen sininen, vihreä ja oranssi
Vaikka sinisillä busseilla on vahvat juuret helsinkiläisten mielikuvissa, käytännössä vasta HSL:n sininen tilaajaväritys on yhdenmukaistanut bussikaluston väritystä. Vielä 1950-luvulla bussiyhtiöt ottivat sen värisen auton, mikä koritehtaalta ulos tuli. Myös myöhemmin värikirjoa riitti, sillä kullakin bussiyhtiöllä oli oman värisensä autot. Sininen väri on todennäköisesti saanut kaupunkilaisten mielissä niin vankan sijan, koska HKL:n sinisiä busseja on ollut määrällisesti kaikista eniten.
Raitiovaunut ovat olleet vihreitä ensimmäisistä raitiovaunuista lähtien. Keltainen väri on ehkä tullut lisävärinä mukaan vuosisadan vaihteen ikkunoiden puukehyksistä, jotka olivat keltaisia ja väri sitten “levisi” muuallekin vaunuun. 1980-luvulla tehty oranssi-harmaa värikokeilu jäi lyhytaikaiseksi. Väri herätti helsinkiläisissä niin suurta vastustusta, että vaunut maalattiin uudelleen vihreiksi.
Metron oranssin synty on tarkemmin tiedossa, koska väritys on peräisin 1970-luvulla. Metrokonseptin suunnitelleiden Antti Nurmesniemen ja Börje Rajalinin tavoitteena oli esteettisesti korkeatasoinen metro, joka miellyttäisi matkustajien silmää vuosikymmeniä. He olivat yhteydessä myös asemien suunnittelijoihin niin, että metrosta ja asemista tuli kokonaisuus.
Liitteenä havainnekuva ja piirroskuva uudesta värityksestä.
Yhteyshenkilöt
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 09 4766 4040, viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme