HSL Helsingin seudun liikenne

Tuomas Enbusken vieraina Paleface, Matti Apunen, Mika Pantzar ja Juhani Risku

Jaa
Runoilijasta johtaja, duunarista yrittäjä ja Helsingistä Manhattan? Räpistelemmekö pian kaikki duunien välissä? Miksi koko Suomen tulisi perustaa Manhattan ja muuttaa Kehä III:n sisäpuolelle?

Miten tehdään runoilijasta johtaja? Onko kaikki työ samanarvoista? Voiko jokamiehenoikeus koskea myös omistajuutta? Murtuuko hyvinvointivaltio? Keiden on vaihdettava tulevaisuudessa ammattia? Miten tulevaisuudessa liikutaan töihin – vai liikutaanko? Tulisiko Tampere ja Helsinki yhdistää? Paljonko maailma muuttuu kahdessakymmenessä vuodessa?

Matkalla tulevaisuuteen -nettiohjelman neljännessä talk show’ssa keskustellaan tulevaisuuden työelämästä: työllistymisen tavoista, työajoista, työhön liikkumisesta ja siitä, mitä työ tulee ylipäätään olemaan. Mukana Tuomas Enbusken vetämässä keskustelussa ovat rap-muusikko ja protestilaulaja Karri ”Paleface” Miettinen, Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Matti Apunen, tulevaisuudentutkija Mika Pantzar ja innovaatiomuotoilija Juhani Risku. Suomenlinnan lautalla kuvattu jakso julkaistaan keskiviikkona 25.2. ohjelman omalla nettikanavalla.

Eri näkökulmista työelämää tarkastelevat vieraat ratkovat yhdessä työllistymisen ja työnteon haasteita tulevaisuuden keinoin ja uudenlaisin visioin – sekä yhteneväisin että vastakkaisin linjauksin. Tapetilla on niin omistajuutta koskeva jokamiehen oikeus, osuustoiminta, Helsingin ja Tampereen yhdistäminen, pääkaupunkiseudun rakentaminen Manhattaniksi, visionäärien varaan rakentuva muuttuva johtajuus kuin työtä organisoiva Wikimploi-mekanismikin.

– Kukaan ei halua heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi. Jos sellainen joukko on, se on häviävän pieni. Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve olla jollakin tavalla hyödyllinen. Mutta mikä se tulevaisuuden duuni on – se on erittäin oleellinen kysymys, uskoo Paleface.

– Työ säilyy, mutta muuttaa muotoaan, fyysiset työpaikat katoavat. Jos uskotaan tulevaisuudentutkijoita, ovat kaikki tulevaisuudessa osuustoiminnallisia yrittäjiä. Tuotetaan omat sähköt, printataan omat esineet – ja internetin kautta tapahtuu koko yhteiskunnan optimointi. Siirrytään kapitalismista jakamistalouteen: meille tulee jokamiehenoikeus kaikkeen omaisuuteen, kertoo Pantzar esimerkin talousteoreetikko Jeremy Rifkinin tulevaisuusnäkemyksistä.

– Paras tuottavuus on siellä, missä ihmiset ovat nipussa, kuten Manhattanilla. Markkinataloudessa on kyse ihmisten välisestä yhteistyöstä. Ympäristö muuttuu – emme hävitä hyvinvointivaltiota, mutta myös sen on muututtava. Jokaisen on tulevaisuudessa varauduttava vaihtamaan duunia, joko toimenkuvaa tai ammattia. Vanhan darwinistisen totuuden mukaan sopeutuvaisin voittaa, Apunen painottaa.

– Kaikki työ ei ole aina samanarvoista kerralla. Kaikki työt eivät ole suoraan vaihtokelpoisia samalla määrällä. Palkkio maksetaan erikseen sovittavissa olevan järjestelmän mukaan, pohjaa Risku Wikimploi-malliaan, jonka lupaa mahdollistavan 100 000 suomalaisen työllistymisen.

Toimittajien on mahdollista katsoa Työn tulevaisuus -jakso ennakkoon jo nyt. Jaksosta on saatavilla myös julkaisuvapaita videoklippejä ja valokuvia. Ohjelman vieraiden ja juontajan haastatteluita järjestetään pyynnöstä mahdollisuuksien mukaan. Materiaalilinkit ja tiedotuksen yhteystiedot ovat tämän tiedotteen lopussa.

Tervetuloa matkalle tulevaisuuteen!

Tältä näyttää Helsingin seudun liikenne 2050

Matkalla tulevaisuuteen -talk show

www.matkallatulevaisuuteen.fi

Tulevat jaksot:
Jakso 4: Työn tulevaisuus keskiviikkona 25.2.
Jakso 5: Raiteet ja lentäminen keskiviikkona 4.3.

Mediainfo sekä toimittajien ennakkokatselut

www.matkallatulevaisuuteen.fi/media
> salasana: matkallamediaan

Julkaisuvapaa lehdistömateriaali
Valokuvat: Lauri Eriksson © HSL
Neljännen jakson lehdistökuvat – lataa täältä: http://we.tl/iYJl8p7AxV
Ohjelmasarjan aiemmin julkaistut lehdistökuvat – lataa täältä: http://we.tl/ApfitzWX60

Video: Työn tulevaisuus -jakson traileri
* YouTube-linkki: http://youtu.be/43d8rg1D8MM
* Lataa tiedostona täältä: http://we.tl/5C7o0eEeM9

Video: Toimistonomadit
* YouTube-linkki: http://youtu.be/w3iQu-C8W9M
* Lataa tiedostona täältä: http://we.tl/Z6mZUEqRTf

EPK-klipit, lyhyemmät trailerit ja muu erikoismateriaali
* Kts. mediainfo tai kysy tiedotuksesta – mediainfolinkki ja tiedotuksen yhteystiedot alla

HSL ja Matkalla tulevaisuuteen sosiaalisessa mediassa
#MatkallaTulevaisuuteen
Twitter ja Instagram: @HSL_HRT
Facebook: www.facebook.com/helsinginseudunliikenne
HSL-YouTube: www.youtube.com/hslhrt 
Matkalla tulevaisuuteen -YouTube: www.youtube.com/playlist?list=PL84Bu5CZ0nfz2h0MTVYjoXk6E858-dadV

Helsingin seudun liikenne

Matkalle tulevaisuuteen vie HSL, joka vastaa Helsingin seudun strategisesta liikennejärjestelmäsuunnittelusta sekä joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Kirkkonummella, Keravalla ja Sipoossa. Tulevina vuosina HSL ottaa käyttöön monia merkittäviä liikennehankkeita, kuten Kehäradan, Länsimetron, Raidejokerin, kaupunkiradan ja Pisaran, joiden avulla pyritään vastaamaan vahvasti kasvavan metropoliseudun liikennetarpeisiin. Tulevaisuuden metropolin liikenteessä onkin vahva painotus joukkoliikenteellä ja raideliikenteellä, mutta myös kävelyllä ja pyöräilyllä.

Matkalla tulevaisuuteen

Kaiken kaikkiaan ohjelmasarjassa esitetään viisi jaksoa, yksi uusi jakso julkaistaan joka viikko. Ensimmäisen esitysviikon jälkeen julkaisupäivä on aina kunkin viikon keskiviikkona. Pysäkin mittaisen talk show'n kyydissä matkustavat muiden muassa Riku Rantala, Jethro Rostedt, Anni Sinnemäki, Paleface, Mikael Pentikäinen, Risto Linturi ja Matti Apunen. Matkan varrella on luvassa kuohuttavia kommentteja nykymaailmasta ja yllättäviä näköaloja tulevaisuuteen.

Matkalla tulevaisuuteen -keskusteluohjelman tavoitteena on herättää keskustelua siitä, millaisessa metropolissa haluamme asua ja miten siellä haluamme liikkua. Helsingin seudulle muuttaa tulevina vuosikymmeninä suuri määrä ihmisiä niin muualta Suomesta kuin ulkomailtakin. Heille tarvitaan koteja ja työpaikkoja ja helppoa liikkumista kodin, työn ja palveluiden välillä. Tulevaisuuden Helsingin seutu rakentuu tiiviin asumisen ja toimivan joukkoliikenteen varaan. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosio tulee kasvamaan merkittävästi. Tämä kehitys ei koske vain Helsinkiä, vaan myös muita kaupunkeja Suomessa ja ulkomailla.

Keskusteluohjelman ohjaaja on Elias Koskimies ja käsikirjoittajia Enbuske ja Koskimies yhdessä. Nettiohjelman tarjoaa Helsingin seudun liikenne, jonka kyydissä tehdään vuosittain yli 360 miljoonaa matkaa.

Tiedotus: lisätiedot ohjelmasta, erikoismateriaalit ja haastattelupyynnöt

Matkalla tulevaisuuteen -ohjelma, sen tekijät ja vieraat
matkallatulevaisuuteen@hypr.fi

Matkalla tulevaisuuteen
Sanna Rantanen / HYPR Agency
sanna.rantanen@hypr.fi / 050 320 5035

Helsingin Seudun Liikenne
Mari Flink / HSL
mari.flink@hsl.fi / 040 715 0440

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye