Helsingin yliopisto

Toiminnanohjaus säätelee oppimista

Jaa
Toiminnanohjaus on osa itsesäätelyä. Siihen kuuluu kyky hillitä ja pysäyttää reaktioita, tiedon vastaanoton hallinta tarkkaavuuden ohjailun avulla sekä kyky itsenäiseen, tavoitteelliseen toimintaan. Näiden taitojen kehittyminen alkaa heti ensimmäisenä elinvuotena ja jatkuu pitkään, aikuisikään saakka. Psykologian lisensiaatti Liisa Klenberg toteaa väitöstutkimuksessaan toiminnanohjauksen taitojen kehittyvän kouluiässä monipuolisesti.

– Kouluiän kynnyksellä vakiintuu kyky pysäyttää automaattisesti viriäviä reaktioita, Klenberg sanoo.

Reaktioiden kontrollointi paranee edelleen kouluiässä. Myös tarkkaavuuden ylläpitäminen vahvistuu alakouluvuosina, ja kyky sujuvaan tuottamiseen näyttää tehostuvan pitkälle tämän jälkeenkin.

Klenberg tarkastelee tutkimuksessaan näiden taitojen arvioimiseen käytettäviä tehtäviä ja kyselymenetelmiä. Koulussa ilmenevien toiminnanohjauksen vaikeuksien arvioimista varten kehitettiin kyselylomake, jolla voidaan luotettavasti kuvailla lasten toiminnanohjauksen profiileja. Opettajan täyttämän kyselylomakkeen perusteella Klenberg havaitsi, että esimerkiksi erityyppisistä tarkkaavuushäiriöistä kärsivillä lapsilla on erilaisia toiminnanohjauksen vaikeuksia. Etenkin lapsilla, joilla tarkkaamattomuus oli keskeinen ongelma, havaittiin koulutilanteissa laaja-alaisia toiminnanohjauksen vaikeuksia. Toiminnanohjauksen taitoja kartoittamalla havaittiin sellaisia vaikeuksia, jotka koulussa saattavat saada vähemmän huomiota kuin näkyvämpi ylivilkas tai häiritsevä käyttäytyminen.

Klenbergin mukaan toiminnanohjauksen taitoihin on tärkeää kiinnittää huomiota koko koulunkäynnin ajan.

– Vaikeudet näkyvät esimerkiksi impulsiivisena käyttäytymisenä, häiriöalttiutena, tai aloitteisuuden ja itsenäisen etenemisen puutteina. Näiden ongelmien havaitseminen on tärkeää, sillä ne voivat estää muun osaamisen käytön.

Vaikeudet toiminnanohjauksessa ovat suoraan yhteydessä paitsi koulumenestymiseen myös elämänhallintaan aikuisuudessa. Toisaalta kehittyvät taidot muokkautuvat ympäristön mukaan ja niitä voidaan harjoitella ja vahvistaa. Toiminnanohjauksen taitoja voidaan tukea koulussa ja kuntoutuksessa. Toiminnanohjauksen ongelmia ehkäistään kuitenkin parhaiten jo ennen kouluikää, ja esimerkiksi reaktioiden hillinnän tai toiminnan etenemisen säätelyn taitoja voisi Klenbergin mukaan tehostetusti vahvistaa jo päiväkoti-iässä.

Liisa Klenberg väittelee Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 20.3. psykologian alaan kuuluvasta aiheesta ”Assessment and development of executive functions in school-age children”. Väitöstilaisuus järjestetään klo 12 osoitteessa Siltavuorenpenger 3 A, auditorio 107. Elektroninen julkaisu ja väitöstiivistelmä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0867-8

---

Liisä Klenberg on pitkään toiminut neuropsykologina lasten parissa. Hän tapaa työssään kehityksen, oppimisen ja neuropsykiatrian pulmista kärsiviä lapsia, joista suurelle osalle toiminnanohjaus tuottaa tavalla tai toisella vaikeuksia. Näiden vaikeuksien arviointi on keskeinen osa neuropsykologin työtä, ja kyselymenetelmän kehittäminen lähtikin käytännön tarpeesta saada luotettavaa tietoa lapsen koulussa ilmenevistä toiminnanohjauksen ongelmista. Kuntoutustyössä harjoitellaan toiminnanohjauksen taitoja ja ennen kaikkea suunnitellaan tukitoimia arkeen, kouluun ja kotiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Väittelijän yhteystiedot: Liisa Klenberg, puh. 050 544 9234, s-posti liisa.klenberg@helsinki.fi


---


Anna Maria Peltonen
tiedottaja
Helsingin yliopisto
puh. 050 406 2047, s-posti maria.peltonen@helsinki.fi

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye