Millainen on peruskoulu ala- ja yläasteen poistamisen jälkeen?
Heli Sahlstedt tutkii 27.3. Helsingin yliopistossa tarkastettavassa väitöksessään tällaisen uuden peruskoulun toimintaa ja selvittää millainen pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemysten mukaan on. Pedagogisesti yhtenäisellä peruskoululla Sahlstedt tarkoittaa juuri uusinta peruskoulumuotoa, joka on käytännössä hallinnollisesti yhtenäisen peruskoulun äärimuoto.
Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu on suunniteltu kattamaan yhtä aikaa koko oppivelvollisuusajan opetus. Kaikki peruskoulun vuosiluokat opiskelevat tehtävää varten suunnitellussa ja rakennetussa yhteisessä koulurakennuksessa. Koululla on yhteinen hallinto ja opettajakunta. Kansankielellä uudesta koulumuodosta puhutaan yleensä vain yhtenäiskouluna.
Tutkimuksessa niin opettajat, oppilaat kuin huoltajat tarkastelevat koulua omasta näkökulmastaan. Huoltajat ja oppilaat suhtautuvat pedagogisesti yhtenäiseen peruskouluun positiivisesti. Opettajat sen sijaan suhtautuvat siihen kaikkein kriittisimmin oman työnsä näkökulmasta. Vaikka pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu on opettajien mielestä työympäristönä monipuolinen ja rikas, he näkevät sen samalla rakenteeltaan raskaaksi. Pedagogisesti yhtenäiset peruskoulut rakennetaan liian suuriksi, jotta ne voisivat toimia järkevästi. Suuren kouluorganisaation toimintaa pitää osittaa, jolloin riskinä on osien eriytyminen liikaa.
Oppilaiden näkökulmassa korostuvat koulun informaaliset tekijät, kuten ystävyyssuhteet, kouluympäristö ja koulun säännöt. Sahltedt havaitsi oppilaiden suhtautumisessa ikäryhmäkohtaisia eroja.
Huoltajat suhtautuvat pedagogisesti yhtenäisiin peruskouluihin vastaajaryhmistä positiivisimmin. Huoltajien mielestä uudistus tukee ja rauhoittaa oppilaiden koulunkäyntiä. Vastaajien yhteisenä huolenaiheena on koulun yksikkökoko. Pedagogisesti yhtenäiset peruskoulut rakennetaan usein suuriksi kokonaisuuksiksi. Huolena on tällöin ison koulun toiminnan organisointi ja oppilaiden sekä opettajien hyvinvointi. Sahlstedtin tutkimuksessa opettajien, oppilaiden ja huoltajien huoli kouluyksikön koosta kasvoi tutkimuksen edetessä ja koulun oppilasmäärän kasvaessa.
Tutkimuksen alkuvaiheessa vuonna 2007 oppilaita oli tapauskoulussa noin 400. Viimeisessä aineistonkeruuvaiheessa keväällä 2010 oppilaita oli noin 600, jolloin vastaajat kokivat koulunsa jo liian suureksi yksiköksi.
Sahlstedtin tutkimus antaa viitteitä siitä, että olisi ehkä tarpeen selvittää enemmän koulun koon vaikutuksia oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin. Sahlstedt havaitsi myös, että koulutilojen rakentamisessa pitäisi huomioida entistä enemmän sen oppilaiden, 6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten fyysiseen kokoeroon ja psyykkisen kehityksen eri ikävaiheisiin liittyvät tarpeet. Lisäksi pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu näyttäisi tarvitsevan alkuvaiheessa ulkopuolista ohjausta ja tukea voidakseen saada toimintansa onnistumaan. Koulun toimintakulttuurin rakentaminen, ala- ja yläasteen, luokan- ja aineenopetuksen käytäntöjen yhteensovittaminen näyttää vievän aikaa.
Kasvatustieteen maisteri, lastentarhanopettaja, luokanopettaja Heli Sahlstedt väittelee käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 27.3. klo 12 aiheesta Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu: Tapaustutkimus opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemyksistä. Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Siltavuorenpenger 3 A, sali 302. Väitöskirja on sähköisesti luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0194-5
Heli Sahlstedt on kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja on työskennellyt useita vuosia yhtenäisessä peruskoulussa.
Yhteyshenkilöt
Väittelijän yhteystiedot:
Heli Sahlstedt, puh. 040 731 2247, s-posti heli.sahlstedt@helsinki.fi
---
Anna Maria Peltonen
tiedottaja
Viestintä ja yhteiskuntasuhteet
Helsingin yliopisto
puh. 050 406 2047, s-posti maria.peltonen@helsinki.fi
Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Polttavaa tiedettä, viileitä tanssimuuveja – Suomeen voitto kansainvälisessä tiedeviestintäkilpailussa2.5.2025 13:17:05 EEST | Tiedote
Sulo Roukan ja monitaiteellisen tiimin tanssiaskeleet toivat voiton arvostetun Science-lehden Dance Your Ph.D. -kilpailussa.
Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkijat löysivät yli 150 tieteelle uutta lajia vuonna 202429.4.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Suuri osa maapallon eliölajeista on vielä tuntemattomia. Tutkimustieto lajeista ja niiden välisistä suhteista, levinneisyysalueista ja elintavoista auttaa ymmärtämään paremmin maapallon monimuotoisuutta ja suojelutarpeita.
Kylmään sopeutuneet lajit väistyvät lämpimään sopeutuneiden tieltä24.4.2025 08:12:47 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston tutkimus osoittaa, että ilmaston muuttuessa lämpimään ilmastoon sopeutuneet lajit, kuten tietyt linnut ja perhoset, ovat yleistyneet Suomessa. Samaan aikaan viileään ilmastoon sopeutuneet lajit ovat vähentyneet ja siirtyneet pohjoisemmaksi.
Suomalaisten turvallisuuskäsitykset ovat sopeutuneet maailmanpolitiikan myllerrykseen24.4.2025 07:01:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten suhtautuminen puolustuspolitiikkaan on muuttunut huomattavasti Suomen Nato-jäsenyyttä seuranneen kahden vuoden aikana. Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa suomalaiset mieltävät Nato-jäsenyyden edelleen laajasti (80 %) Suomen turvallisuutta vahvistavaksi tekijäksi.
Suomalaiset yliopistot käynnistävät Saudi-Arabiassa laajan opettajien täydennyskoulutusprojektin23.4.2025 10:12:31 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+, Itä-Suomen yliopisto ja Turun yliopisto käynnistävät huhtikuussa 2025 uuden kolmivuotisen opettajien täydennyskoulutusprojektin Saudi-Arabiassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme