Palkkausjärjestelmät tulisi ottaa selkeämmin tuloksellisuuden johtamisen välineeksi - JULKAISTAVISSA 16.4.2015
Vuosina 1994–2008 toteutetulla valtionhallinnon palkkausjärjestelmäuudistuksella oli tarkoitus tukea toimintayksiköiden tulosjohtamista ja toiminnallisten tulosten saavuttamista sekä kannustaa henkilöstöä parempiin työsuorituksiin ja osaamisensa kehittämiseen. Palkkausjärjestelmien uudistamisen vaikutuksia tuloksellisuuteen tai järjestelmien toimivuutta ja uudistuksen onnistuneisuutta tuloksellisuuden ja hallinnon kehittämisen yleisten tavoitteiden valossa ei kuitenkaan ole arvioitu.
Virastot ja laitokset ovat sopimustoiminnan puitteissa voineet itse päättää toimintaansa parhaiten soveltuvista vaativuuden- ja suorituksenarviointijärjestelmistään. Näin valtiohallintoon on saatu aikaan hyvin suuri määrä erilaisia palkkausjärjestelmiä, mikä osaltaan heikentää vertailukelpoisen tiedon tuottamismahdollisuutta.
Palkkausjärjestelmäuudistuksella tavoiteltiin myös palkkatason kilpailukyvyn kehittymistä. Valtion työmarkkinalaitoksen seurannan perusteella valtion palkkakilpailukyky on pääsääntöisesti parantunut. Virastoja ja laitoksia ei ole sen sijaan velvoitettu erikseen seuraamaan ja raportoimaan, miten uudistetut palkkausjärjestelmät ovat tukeneet toimintayksiköiden johtamista. Vuosittaisten suoritusarviointien toimivuutta ja yhteyttä virastolle asetettujen tulostavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen ei ole myöskään seurattu.
Palkkausjärjestelmiä sekä niihin liittyviä menettelyjä ja raportointia olisi kehitettävä niin, että vaikutukset tuloksellisuuteen ovat arvioitavissa ja johdettavissa. Tällä tavoin palkkausjärjestelmät voivat osaltaan ohjata virastoja ja henkilöstöä tekemään tuloksellisuuden kannalta oikeita ja keskeisiä asioita. Valtion konserniohjauksen näkökulmasta olisi harkittava pidemmällä aikavälillä mahdollisuutta uuden ja yhtenäisen valtion palkkausjärjestelmän kehittämiseen.
Taustaa valtion palkkausjärjestelmäuudistuksesta:
Valtionhallinnossa on siirrytty nykyisin käytössä oleviin palkkausjärjestelmiin vuosina 1994–2008. Korvaamalla vanhat virkapalkkajärjestelmät uusilla palkkausjärjestelmillä oli tarkoitus tukea tulos-johtamista ja toiminnallisten tulosten saavuttamista.
Uusimuotoisissa palkkausjärjestelmissä palkkaa oli tarkoitus maksaa työn vaativuuden, työsuori-tuksen ja ammatinhallinnan sekä organisaation, yksikön ja ryhmän tuloksen perusteella. Näitä vastaavat palkanosat ovat tehtäväkohtainen osa, henkilökohtainen osa ja tulospalkkio-osa.
Keskeinen osa virastojen sisäistä johtamista ovat tulos- tai suoritusarviointikeskustelut sekä kehityskeskustelut, joissa arvioidaan työtehtäviä ja niistä suoriutumista sekä osaamistarpeita.
Tarkastusvirasto tarkasti valtiotason näkökulmasta, kuinka uudet palkkausjärjestelmät tukevat virastojen tuloksellisuuden johtamista. Tarkastuksessa ei selvitetty palkkausjärjestelmien toimivuutta virastotasolla eikä valtion henkilöstön kokemuksia palkkausjärjestelmäuudistuksesta.
Lisätietoja: Johtava tuloksellisuustarkastaja Vuokko Mustonen, p. 09 432 5866 sekä ylijohtaja Marko Männikkö, p. 09 432 5803
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Upphandlingar från anknutna enheter ger statliga myndigheter många fördelar, men bolagen är ofta beroende av staten som kund25.8.2025 06:45:00 EEST | Pressmeddelande
Statliga organisationer kan undvika en arbetsdryg konkurrensutsättningsprocess genom upphandlingar från anknutna enheter. Upphandlingarna medför dock även juridiska risker, och i vissa fall har upphandlingarna genomförts i strid med upphandlingsbestämmelserna.
Sidosyksikköhankinnoista on monia hyötyjä valtion viranomaisille, mutta yhtiöt ovat usein riippuvaisia valtioasiakkaasta25.8.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Sidosyksikköhankinnoilla valtio-organisaatiot voivat välttää työlään kilpailutusprosessin. Hankintoihin liittyy kuitenkin myös oikeudellisia riskejä, ja joissakin tapauksissa hankintoja on tehty hankintasäännösten vastaisesti.
527 ledamöter och ersättare har inte redovisat sin valfinansiering – tidsfristen har redan gått ut20.8.2025 10:13:45 EEST | Pressmeddelande
Redovisningarna av valfinansieringen som gäller välfärdsområdes- och kommunalvalet i våras skulle enligt lagen göras senast i mitten av juni. De som inte lämnat in någon redovisning hotas av vite på 7 000 euro.
527 valtuutettua ja varavaltuutettua ei ole ilmoittanut vaalirahoitustaan – määräaika meni jo20.8.2025 10:13:45 EEST | Tiedote
Vaalirahoitusilmoitukset kevään alue- ja kuntavaaleista piti lain mukaan tehdä viimeistään kesäkuun puolivälissä. Myöhästyneitä uhkaa 7 000 euron sakko.
VTV ei pidä ehdotusta finanssipolitiikan valvonnan uudelleenjärjestelystä perusteltuna19.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on antanut lausuntonsa hallituksen esityksen luonnokseen, joka koskee lakia julkisen talouden hoitamisesta. VTV pitää luonnoksen sisältämää ehdotusta finanssipolitiikan valvonnan tehtävien uudelleenjärjestelystä ongelmallisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme