Zeeland lahjoitti kuvatoimisto Pressfoton kuvat Museovirastolle ja Suomen Urheilumuseolle

Aikoinaan Suomen johtavia kuvatoimistoja ollut Pressfoto ajautui konkurssiin vuonna 1996, jonka jälkeen kuva-arkisto päätyi markkinointiviestintätoimisto Zeelandin haltuun A4 Median yrityskaupan myötä. Zeeland on nyt lahjoittanut Pressfoton kuvat Museoviraston yhteyteen perustettavalle journalistiselle kuva-arkistolle. Arkiston urheilukuvat sai Suomen Urheilumuseo.
Kuvatoimisto Pressfoton valokuvaajat Lauri Kautia (vas.), Leif Rosas ja Esa Pyysalo Calgaryn olympialaisissa Kanadassa helmikuussa 1988.   KUVA: SIXTEN JOHANSSON/PRESSFOTO/ZEELAND/JOKA/MUSEOVIRASTO
Kuvatoimisto Pressfoton valokuvaajat Lauri Kautia (vas.), Leif Rosas ja Esa Pyysalo Calgaryn olympialaisissa Kanadassa helmikuussa 1988. KUVA: SIXTEN JOHANSSON/PRESSFOTO/ZEELAND/JOKA/MUSEOVIRASTO

Pressfoto oli vielä 1990-luvulla yksi suurista, suomalaisista kuvatoimistoista, joka toimitti koti- ja ulkomaisia uutiskuvia lehdille. Arkistoon on vuosien varrella kertynyt 3,5 miljoonaa kuvaa, joista kotimaisia kuvia on arviolta kolmasosa. Pressfoton kuvaajien joukkoon kuuluivat sellaiset konkarit kuin Kai Hagström, Christian Westerback, Jorma ”Jore” Puusa, Leif Rosas, Lauri Kautia, Leif Weckström, Esa Pyysalo ja Hannu Vierula. Arkistosta löytyy muun muassa Stina Söderströmin ottama kuva presidentti Urho Kekkosesta, joka kiipeää palmuun Tunisian-matkallaan, ja monta muuta kuvaa, jotka ovat piirtyneet suomalaisten kuvamuistiin.

Journalistinen kuva-arkisto JOKA on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke, jonka toteuttavat Museovirasto ja Suomen valokuvataiteen museo. Hankkeen tavoitteena on lehtikuvaajien ja sanoma- ja aikakauslehtien kuvakokoelmien tallentaminen ja julkaiseminen osana kulttuuriperintöä. JOKA:lla on jo kokoelmissaan Maaseudun Tulevaisuuden lähes koko 1900-luvun kattava kuva-aineisto ja useita kuvaajakokoelmia. JOKA tarjoaa aineistolle hyvät säilytysolosuhteet ja digitoi suunnitelmallisesti historiallisia lehtikuvia. Näin kuvat saadaan niin tutkijoiden, opiskelijoiden kuin tavallisten kansalaistenkin katsottaviksi.

Helsingin Olympiastadionilla sijaitseva Suomen Urheilumuseo on valtakunnallinen erikoismuseo, joka tallentaa suomalaisen urheilu- ja liikuntakulttuurin kansalliskokoelman. Museon valokuva-arkistossa on noin 250 000 valokuvaa 1800-luvun lopulta nykypäiviin asti, pääosiltaan kuvat ovat 1970-lukua vanhempia. Pressfoton urheiluaiheiset valokuvat 1960-luvun lopulta vuoteen 1996 ovatkin merkittävä lisä kokoelmaan. Kuvia on laidasta laitaan niin olympiakisoista kuin useiden lajien SM-sarjoistakin.

Pressfoton entinen toimituspäällikkö Sixten Johansson on tyytyväinen arkiston kohtalosta.

-          Olen ollut huolissani siitä, että Pressfoton kulttuurihistoriallisesti merkittävä aineisto leviäisi taivaan tuuliin. Nyt se säilyy varmasti tulevillekin sukupolville, sanoo Johansson.

Zeelandin toimitusjohtaja Tuomas Airisto lahjoituksesta:

-          Ennen kaikkea olen iloinen, että kuvien tulevaisuus on nyt lopullisesti selvä. Zeelandille kuvien lahjoitus tuli ajankohtaiseksi myytyämme Eirikuva-nimellä harjoitetun kuvanvalmistustoiminnan uusille yrittäjille kesällä 2012. Emme löytäneet riittävän kiinnostavaa liiketoimintakonseptia kuvien ympärille ja niinpä meidän taloudellinen intressimme kuvista vaihtui yhteiskuntavastuun puolelle, kertoo Airisto.

Lisätietoja:

Tuomas Airisto, toimitusjohtaja, Zeeland, puh. 040 566 1331, tuomas.airisto@zeeland.fi

Inkamaija Iitiä, koordinaattori, JOKA, Museovirasto, puh. 044 2777 552, inkamaija.iitia@nba.fi

Raija Linna, tutkija, JOKA, Museovirasto, puh. 044 2727 551, raija.linna@nba.fi

Merja Vilen, valokuva-arkiston hoitaja, Suomen Urheilumuseo, puh. (09) 4342 2516, merja.vilen@stadion.fi

Lehdistökuvat

Kuvat on tarkoitettu vain tiedotusvälineiden käyttöön, muu käyttö on kielletty. Julkaistaessa on mainittava lähde ja valokuvaajan nimi.

Lataa
Pikkupoika karkkiostoksilla Esplanadin kioskilla keväisessä Helsingissä vuonna 1980.  KUVA: SIXTEN JOHANSSON/PRESSFOTO/ZEELAND/JOKA/MUSEOVIRASTO
Pikkupoika karkkiostoksilla Esplanadin kioskilla keväisessä Helsingissä vuonna 1980. KUVA: SIXTEN JOHANSSON/PRESSFOTO/ZEELAND/JOKA/MUSEOVIRASTO
Lataa