Reilusti viljellyt banaanit maistuvat suomalaisille yhä paremmin
Samanaikaisesti Reilun kaupan banaanien kasvava suosio osoittaa, että tuotannon alkuperä ja tuottajien hyvinvointi kiinnostavat kuluttajia. Reilun kaupan banaaneja ostettiin viime vuonna 23 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013. (2013: 5,3 miljoonaa kiloa ja 2014: 6,55 miljoonaa kiloa). Suomalaiset ostavat vuosittain 75 miljoonaa kiloa banaaneja. Kaupparyhmistä Reilun kaupan banaaneja myyvät S-ryhmä, Kesko ja Stockmann.
- Reilun kaupan banaanin myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa viime vuonna hienosti: lähes 25 prosenttia. Myynti on jatkanut kasvuaan kuluvana vuonna. Valtaosa myydyistä Reilun kaupan banaaneista on myös luomusertifioituja, sanoo S-ryhmän marketkaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.
- Reilun kaupan banaaneja on ollut saatavilla kaikissa K-kaupoissa jo vuodesta 2001 lähtien, ja niitä myydään vuosittain noin 2 miljoonaa kiloa. Reilun kaupan banaanien kokonaismyynninosuus K-ruokakaupoissa on ollut selkeässä kasvussa jo useamman vuoden ajan, asiakkaat siis valitsevat vastuullisen banaanivaihtoehdon entistä useammin, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan hedelmistä ja vihanneksista vastaavaa ostojohtaja Kenneth Forsman.
Reilu kauppa tuo viljelijöille turvaa
Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen pitää Reilun kaupan banaanin myyntilukuja hyvänä uutisena.
- Reilun kaupan banaaninviljelijät ovat sekä pienviljelijöitä että plantaasien työntekijöitä. Heille Reiluun kauppaan kuuluminen on ennen kaikkea turvallisuustekijä. Pitkät kauppasuhteet banaaninostajiin, Reilusta kaupasta saatavat taloudelliset hyödyt sekä viljelijöille ja työntekijöille järjestetty koulutus tarjoavat sekä taloudellista että sosiaalista turvaa, sanoo Sivonen.
Pahimmillaan viljelijät saattavat saada banaanilaatikosta vain muutaman dollarin, jolloin hinta ei kata edes tuotantokustannuksia. Reilun kaupan järjestelmässä tuottajille maksetaan aina vähintään takuuhintaa, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset ja vaihtelee maittain. Suomessa myytävät Reilun kaupan banaanit ovat pääosin perulaisia luomubanaaneja. Perussa 18,14 kilon banaanilaatikon takuuhinta on 8,55 dollaria. Reilun kaupan luomubanaanien takuuhinta on 12 dollaria. Takuuhinnan lisäksi Reilun kaupan järjestelmässä maksetaan myös Reilun kaupan lisää, joka on kaikissa maissa sama, 1 dollari laatikolta.
Suomessa reilujen banaanien markkinaosuus alle 9 prosenttia
Banaani on sisäänheittotuote, jolla kaupat houkuttelevat asiakkaita myös muille ostoksille. Muun muassa Isossa-Britanniassa kansalaisjärjestöt ovat ilmaisseet huolensa hintakilpailun vaikutuksista alkutuottajien saamaan korvaukseen. Sivonen pitää tervetulleena sitä, että kotimaisissa kauppaketjuissa tehdään hintakampanjoita myös Reilun kaupan banaaneilla.
- Kun asiakkaita houkutellaan ostoksille Reilun kaupan banaaneilla, viljelijäosuuskunta saa banaaneista aina vähintään takuuhintaa, Sivonen muistuttaa.
Sivosen mukaan Suomessa on edelleen paljon kasvunvaraa Reilun kaupan banaaneille. Reilujen banaanien markkinaosuus on alle 9 prosenttia, kun esimerkiksi Sveitsissä yli puolet myydyistä banaaneista on reiluja. Iso Britanniassa joka viides banaani on reilu.
Reilun kaupan banaaneja viljellään 11 maassa. Suurimpia banaaninviljelijämaita ovat Dominikaaninen tasavalta, Kolumbia ja Peru. Banaaninviljelijäyhteisöille maksettiin vuonna 2013 yhteensä 17 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisiä. Reilun kaupan lisiä on viime vuosina käytetty mm. banaaniviljelmien työntekijöiden asuinolojen parantamiseen, koulujen rakentamiseen, koulumaksuihin, kirjoihin ja viljelijäyhteisöjen terveydenhuoltoon.
Reilu kauppa ry kampanjoi viikolla 19 (4.-10.5.) teemalla Herää reilumpaan maailmaan. Kampanjan tarkoituksena on muistuttaa, että jo aamiaisvalinnoillamme on merkitystä. Tämän vuoden teemana on erityisesti banaani, joka on paitsi Suomen myös koko maailman suosituin hedelmä.
Opiskelijat järjestävät banaaniflasmobbeja eri puolilla Suomea
- Joensuu: pe 8.5. klo 9-12 yliopiston kampuksella. Lisätietoja: Sirpa Suntioinen, 044 7162142
- Jyväskylä: ma 4.5. klo 12-14 Kompassilla, Mestarin Herkussa ja klo 14 jälkeen Kauppakatua pitkin kohti Lounaispuistoa. Lisätietoa: Reetta Hanhikoski, 040 8352477
- Kuopio: pe 8.5. klo 9-12 yliopiston kampuksella. Lisätietoja: Sirpa Suntioinen, 044 7162142
- Savonlinna: pe 8.5. klo 9-12 yliopiston kampuksella. Lisätietoja: Sirpa Suntioinen, 044 7162142
- Tampere: ke 6.5. klo 10-16 yliopiston kampuksella. Lisätietoja: Saana Raatikainen, 040 190 14 59
- Turku: ti 5.5. klo 11 alkaen Hämeenkadun K-Extra Puhakka ja Sale ja sitten K-Citymarket Kupittaa. Lisätietoa: Matilda Laukkanen, 044 516 8378
Banaaniflasmobit ovat osa Herää reilumpaan maailmaan –kampanjaa.
Faktoja Reilun kaupan banaaneista:
- Suomessa on myyty Reilun kaupan banaaneja vuodesta 2001.
- Suomessa myytävät Reilun kaupan banaanit tulevat nykyään pääosin Perusta.
- Banaanin matka viljelmältä kypsyttämön kautta suomalaisen kaupan hyllylle kestää neljä viikkoa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Sivonentoiminnanjohtaja
Puh:044 3569369janne.sivonen@reilukauppa.fiSanna Räsänentiedottaja
Puh:050 5220205sanna.rasanen@reilukauppa.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Yritysvastuudirektiivin heikentäminen uhkaa miljoonien pienviljelijöiden toimeentuloa26.2.2025 17:50:54 EET | Tiedote
Komission esitys vesittäisi yritysvastuudirektiivin. Ilman toimitusketjun kattavaa huolellisuusvelvoitetta laki jäisi tehottomaksi eikä hyödyttäisi ihmisiä tuotantoketjujen alkupäässä. Reilu kauppa kehottaa EU:ta säilyttämään alkuperäisen direktiivin.
Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista19.2.2025 07:46:28 EET | Tiedote
Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.
Kestävän liiketoiminnan konkari Maria Sangder Reilu kauppa ry:n puheenjohtajaksi23.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote
”Yrityksillä on tahtoa kestävään toimintaan – ja Reilulla kaupalla on erinomaiset ratkaisut muutoksen toteuttamiseen”, sanoo järjestön puheenjohtajana aloittanut Maria Sangder.
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme