Pisararadalla merkittävät vaikutukset työllisyyteen ja maankäyttöön
”Pisararata on iso julkisen talouden investointi. On hämmästyttävää kuinka suuret, positiiviset vaikutukset investoinnilla olisi talouteen ja työllisyyteen eri puolilla Suomea. Positiiviset vaikutukset tuntuvat sekä investoinnin aikana että erityisesti, kun rata on otettu käyttöön. Pisara lisää asema-alueiden vetovoimaa ja nostaa niiden rakennusmaan arvoa sekä lisää asuntotuotantoa Helsingin seudulla. Asuntorakentamisen myötä Pisaran työllisyysvaikutukset moninkertaistuvat tulevina vuosikymmeninä,” HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava sanoo.
”Perinteisellä liikennehankkeiden kustannus-hyötylaskelmalla ei saada riittävästi näkyviin Pisaran etuja, jotka painottuvat työllisyyteen ja maankäyttöön. Kun tarkastelemme kokonaisuutta, Pisaralla on laajoja positiivisia yhteiskunnallisia vaikutuksia, muitakin kuin välittömät käyttäjähyödyt”, Rautava näkee.
Investointivaiheen vaikutus kokonaistuotantoon on 1,5 miljardia euroa. Pisaran rakentaminen synnyttää yli 10 000 työvuotta, josta yli puolet suuntautuu Helsingin seudun ulkopuolelle muualle Suomeen.
Pisaran suurimmat hyödyt tulevat näkyviin kuitenkin vasta rakennusvaiheen jälkeen. Pisaran aikaistaman tai lisäämän asuntorakentamisen kokonaistuotos on arvoltaan 6,5 miljardia euroa ja työllisyysvaikutus yli 48 000 henkilötyövuotta. Pisararata nostaa lisäksi rakennusmaan arvoa 600–800 miljoonaa euroa pääradan, rantaradan ja kehäradan asemaseuduilla sekä kantakaupungin asemien vaikutusalueilla. Talousvaikutusten seurauksena myös valtion ja kuntien verotulot kasvavat.
Kauko- ja lähijunat hyötyvät
Pisararata hyödyttää valtakunnallista kaukojunaliikennettä, kun raidekapasiteettia vapautuu Helsingin päärautatieasemalta. Pisararadalla on keskeinen rooli myös koko Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehittämisessä. Pisara vähentää lähijunaliikenteen häiriöitä, kun kauko- ja lähijunat erotetaan omille raiteilleen.
Muun muassa pääradan ja rantaradan varsi, uusien asemien seudut, Malmin lentokentän alue sekä Keski-Pasila hyötyvät saavutettavuuden parantamisesta.
”Toteutuessaan Pisara lisää selvästi ratavyöhykkeiden väestön ja työpaikkojen kasvua ja junaliikenteen suosiota. Pisara luo myös edellytyksiä monille tulevaisuuden junaliikennehankkeille kuten nopealle ja suoralle yhteydelle Helsingin keskustasta lentoasemalle sekä Espoo-Salo -oikoradalle. Sitä kautta Pisaran hyödyt vain vahvistuvat tulevaisuudessa”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi näkee.
Pisaran vaikutusarvioinnin toteutti Deloitte yhteistyössä Strafican ja Kaupunkitutkimuksen kanssa.
Liite: Tiivistelmä Pisararadan vaikutusarvioinnista
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Risto Rautava, HSL:n hallituksen puheenjohtaja, p. 0405045851, risto.rautava@elisanet.fi
Suvi Rihtniemi, HSL:n toimitusjohtaja, p.050 5658884, suvi.rihtniemi@hsl.fi
Sini Puntanen, HSL:n osastonjohtaja, liikennejärjestelmäsuunnittelu, p.0405013362, sini.puntanen@hsl.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kolme asemaa uudistuu – junaliikenne katkeaa Huopalahden ja Myyrmäen välillä kahdeksi kuukaudeksi ensi kesänä11.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Kesällä 2026 junaliikenne katkeaa kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella kesäaikaan noin kahden kuukauden ajaksi, kun Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa kolmen hallinnoimansa rautatieaseman perusparannukset. I- ja P-junat kulkevat molempiin suuntiin reitillä Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Myyrmäki, ja puuttuvaa junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL:n oranssien runkolinjabussien yöliikenne muuttuu: kyytiin voi nousta vain etuovesta 16.6. alkaen30.5.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Kokeilemme oransseilla runkobussilinjoillamme uutta käytäntöä yöliikenteessä 16.6. alkaen, kun siirrymme kesäaikatauluihin. Yöliikenteessä runkolinjabussien kyytiin voi nousta vain etuovesta, ja lippua on näytettävä kuljettajalle tai ostettava lippu kortinlukijalla lähimaksulla tai HSL-kortilla.
HSL laskee lähimaksulla ostetun kertalipun hintaa väliaikaisesti kesäksi27.5.2025 14:16:55 EEST | Tiedote
Lähimaksulla ostettavat aikuisten kertaliput maksavat kesän aikana (28.5.–31.8.) saman verran kuin HSL-sovelluksella ja HSL-kortin arvolla ostettuna. Lähimaksu on helppo ja turvallinen tapa ostaa kertalippu suoraan lukijalta liikennevälineistä tai asemilta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, isot automaatit ja haltijakohtaiset HSL-kortit säilyvät vielä käytössä27.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta kesäkuun alusta joko myöhempään ajankohtaan kesäkuussa tai kesän jälkeen toteutettavaksi. Tämän seurauksena: HSL-lippukauppa netissä aukeaa vasta myöhemmin kesäkuussa tai kesän jälkeen. Isot automaatit pysyvät käytössä sekä haltijakohtaisten ja pitkään käyttämättä olleiden henkilökohtaisten HSL-korttien käyttö jatkuu, kunnes uuden taustajärjestelmän käyttöönotto alkaa. Muutosten tarkka ajankohta vahvistetaan heti, kun se varmistuu.
HSL:n hallituksen päätöksiä 27.5.202527.5.2025 10:54:12 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 27. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme