Terveydenhuollon sähköiset omahoitopalvelut voivat laajeta yli miljoonan suomalaisen ulottuville – ratkaisun hetket käsillä
Entäpä jos voisit lääkärille jonottamisen sijaan tehdä terveystarkastuksen netissä? Tai kartoittaa oireesi lääketieteelliseen tietoon perustuen verkkopalvelussa ja saada alustavan itsehoito- tai toimintasuosituksen jo kotona? Näin toimitaan jo 70 000 asukkaan Hämeenlinnassa, missä minunterveyteni.fi-palvelu otettiin käyttöön maaliskuussa. Videovälitteistä lääkärin etäkonsultaatiota kuin myös reseptien sähköistä uusimista puolestaan on kokeiltu menestyksekkäästi Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä YTHS:ssä (130 000 asiakasta).
Nämä uudet terveyspalvelut ovat osa virtuaaliklinikka-mallia, jossa ihmisen oma terveystieto voidaan yhdistää uudenlaisiin palvelumalleihin ja terveydenhuoltojärjestelmään. Tavoitteena on nopeuttaa hoitoon pääsyä sekä säästää ammattilaisten aikaa helppokäyttöisten palvelujen avulla. Sitra on kehittänyt ja pilotoinut toimintamallia viime vuosina Hämeenlinnan ja YTHS:n lisäksi myös Tampereen, Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirin (Eksote), Kuopion, Lahden ja Forssan kanssa.
Omahoitoratkaisut osaksi terveydenhuollon arkea
Nyt nämä hankkeiden hyvät kokemukset tulee valjastaa koko kansan hyödyksi. Hämeenlinnan minunterveyteni.fi:n kaltaisen palvelun käyttöönottoa suunnitellaan parhaillaan Suomen suurissa kaupungeissa Espoossa, Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa, Joensuussa sekä Eksotessa. Nämä omahoidon edelläkävijät valmistelevat yhteistyössä kansallista omahoitopalvelujen kokonaisuutta Sitran rahoittamassa Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut -projektissa (ODA), joka on siirtymässä suunnittelusta toteutusvaiheeseen.
Sitran asiantuntija Eero Raunio sanoo, että aika on kypsä sähköisten omahoitoratkaisujen ottamiselle osaksi terveydenhuollon arkea valtakunnallisesti.
”Tekniikka on valmiina, asiakkaat ovat valmiita ja myös terveydenhuollon ammattilaisten asenteet uusia palvelumalleja kohtaan ovat viime vuosina muuttuneet hyvien kokemusten myötä selvästi aiempaa myönteisemmiksi", Raunio sanoo.
Myös näyttöä siitä, että omahoitopalvelut nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantavat tavoitettavuutta ja siirtävät terveydenhuollon painopistettä sairauksien hoidosta ennaltaehkäisyyn alkaa olla saatavilla. Palaute asiakkailta on ollut myönteistä esimerkiksi YTHS:n tuoreissa asiakastyytyväisyyskyselyssä.
"Kaikki edellytykset isolle murrokselle ovat nyt olemassa ja muutos on jo käynnissä”, Raunio sanoo.
Nyt tai ei koskaan
Helsingin terveysasemien johtajalääkäri Risto Mäkinen vahvistaa, että käsillä on ratkaisun hetket palvelujen toiminnallisen uudistamisen suhteen.
”ODA-hanke on ensimmäinen vakavasti otettava yhteistyöhanke toimintakäytäntöjen ja palvelukonseptien luomiseksi. Jos hanke etenee ja isot kaupungit osallistuvat yhteistyöhön, voi syntyä kansallisia, aidosti uusia palvelumalleja. Ellei yhteistyö onnistu, jokainen taho jatkaa omien sähköisten lomakkeidensa kehittämistä nykyisten paperilomakkeiden tilalle”, Mäkinen sanoo.
Johtaja Pentti Itkonen Eksotesta muistuttaa, että tavoitteena ei pidä olla vain vanhojen palvelujen siirtäminen uusille alustoille vaan kokonaan uudenlaisten palvelumallien ja toimintatapojen luominen. Tällöin palvelujärjestelmästä voidaan tehdä aidosti entistä tehokkaampi, joka vastaisi osaltaan myös tarpeeseen kuroa kiinni julkisen talouden kestävyysvajetta.
”Olemme jälleen ajautuneet keskusteluun leikkauksista, joka kertoo siitä, että emme ole vieläkään saaneet teknologiasta tarpeeksi irti. Ja kun taloustilanne kohenee, leikkausten jälkeen palataan taas vanhoihin käytäntöihin. Kannattaako meidän todellakin tehdä vanhoihin toimintamalleihin perustuvia, tarpeettomia investointeja vielä kymmenen vuoden ajan, kunnes meillä on päättäjinä sukupolvi, joka ymmärtää palveluinnovaatioiden päälle?”, Pentti Itkonen kysyy.
Kansalaisen omat terveystiedot talteen yhteen paikkaan
Kehittyneiden sähköisten omahoitopalvelujen laajenemista edistää osaltaan se, että kansalaiset voivat kerätä itse tuottamansa terveys- ja hyvinvointitiedot yhteen paikkaan, omalle terveystililleen. Jatkossa tämä tapahtuu Kelan tuottamassa Omakanta-palvelussa, joka toteutetaan yhtenäisenä, kansallisena ratkaisuna. Palvelu on suunnitelman mukaan laajasti käytettävissä vuonna 2017. Kansallinen palvelu vastaa Sitran jo aiemmin esittämää kansalaisen terveystili (PHR)-ratkaisua ja se perustuu vastaavien palvelujen kehittämisestä viime vuosina saatuihin kokemuksiin.
Sitran Eero Raunion mukaan yksi kansallinen terveystili on merkittävä askel eteenpäin kansalaisten, terveydenhuollon ammattilaisten ja sähköisten terveyspalveluiden toteuttajien kannalta. Yhdistettyjen tietojen avulla saadaan paljon aiempaa laajempi tietopohja hyvinvoinnin edistämisen ja terveyden hoitamisen tueksi niin asiakkaan omahoitoa varten kuin ammattilaisen tai edistyneen tietojärjestelmän analysoitavaksi. Yhdistetty terveystili toimii lisäksi palveluiden kehittäjille innovaatioalustana entistä vaikuttavammille ja asiakaslähtöisemmille ratkaisuille ja keventää samalla palveluiden teknisen toteutuksen taakkaa.
Lisätiedot:
Eero Raunio, johtava asiantuntija, Sitra, puh +358 294 618 253, eero.raunio@sitra.fi
Tuula Tiihonen, johtava asiantuntija, Sitra, puh +358 294 618 269, tuula.tiihonen@sitra.fi
Pentti Itkonen, johtaja, Eksote, puh 050 387 7600, pentti.itkonen@eksote.fi
Jukka Vahti, asiantuntija (viestintä), Sitra, puh +358 294 618 286, jukka.vahti@sitra.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Sitra
Sitras förändringsförhandlingar avslutades12.5.2025 11:25:09 EEST | Pressmeddelande
Förändringsförhandlingar i Jubileumsfonden för Finlands självständighet har avslutats. Som en följd av förhandlingarna upphör uppskattningsvis högst 29 tjänster från Sitras stödverksamheter. Antalet uppsägningar kommer att preciseras under de närmaste veckorna.
Sitran muutosneuvottelut päättyivät12.5.2025 11:25:09 EEST | Tiedote
Suomen itsenäisyyden juhlarahaston muutosneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen seurauksena Sitran tukitoiminnoista lakkaa arviolta enintään 29 tehtävää. Irtisanottavien määrä täsmentyy lähiviikkoina.
Medieanalys: USA:s helomvändning i säkerhetspolitiken överraskade EU som ger ett svagt och splittrat intryck9.5.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Politikerna efterlyser för närvarande europeiska säkerhetslösningar och en upprustning av Europa. Bara för ett år sedan, 2024, såg situationen helt annorlunda ut, och EU hade ingen större koppling till säkerhetsfrågor i den offentliga säkerhetsdebatten i Finland, Sverige, Tyskland och Italien. Det framgår av Sitras medieanalys där man har undersökt den journalistik som fått mest synlighet i länderna i fråga.
Media-analyysi: USA:n turvallisuuspoliittinen täyskäännös yllätti heikolta ja hajanaiselta näyttävän EU:n9.5.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Tällä hetkellä poliitikkojen puheissa peräänkuulutetaan eurooppalaisia turvallisuusratkaisuja ja Euroopan aseistamista. Näin ei kuitenkaan ollut vielä vuonna 2024, jolloin Suomen, Ruotsin, Saksan ja Italian julkisessa turvallisuuskeskustelussa EU ei juurikaan kytkeytynyt turvallisuusaiheisiin. Tämä käy ilmi Sitran teettämästä media-analyysista, jossa on tarkasteltu kyseisten maiden eniten näkyvyyttä saanutta journalismia.
Tidskrift från 2046: så kan framtiden se ut8.5.2025 07:08:20 EEST | Pressmeddelande
Tänk om våra tankar inte längre är privata? Tänk om mobiltelefoner förbjuds på offentliga platser? Tänk om äldre människor börjar begå brott för att komma in i fängelse för vård och gemenskap? Sitras tidskrift JOS* tar med läsaren in i framtiden där en rad svaga signaler har blivit vår vardag. Tidningens syfte är att skapa diskussioner om framtiden och stärka vår förmåga att leva i en tid av osäkerhet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme